• julitrean

Jag planterade blommor på okänd killes grav

Gick förbi en vanvårdad grav av slump och fastnade för en ung killes grav och bild. Han var ung, inte ens 30, och dog förra året. På graven fanns inte en levande växt.

Jag letade efter honom på internet och läste både på bloggar och sociala medier om hans liv. Missbrukande föräldrar, missbrukande själv, missbrukande flickvänner. Han är pappa till flera mindre barn med olika mammor.

Av någon anledning så kände jag att han borde få mer respekt i sitt efterliv än att bli omhändertagen efter sitt avslutade jordeliv. Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen? En minneslund skänker minst lika mycket tankefrid.

I vilket fall så spenderade jag 100 kronor och 10 min på att plantera några fleråriga gröna växter. Det tycker jag han iallafall borde få ha efter sitt tuffa liv.

• Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav
  • Aniiee

Vilka ney-sayers det finns.... TS, om du hade planterat något på min storebrors, mammas eller mormors grav så hade jag bara blivit glad. det är fint att någon bryr sig.

Sen kanske det är liiiite creepy att söka igenom hela cyberrymden för det......

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Lydia45
    Cilla93 skrev 2016-06-15 23:08:45 följande:

Tycker inte det var okej varken att plantera blommorna eller börja googla om honom..

• Mooomin

Jag tycker att det är en sak att lämna blommor vid en okänd grav, men att plantera är lite av ett övertramp. Du vet inte varför det såg ut som det gjorde där. Jag skulle ta illa upp om någon okänd planterade något vid min pappas grav. Vi låter den vara tills allting är klart.. Ett år är ingenting för sörjande människor.

Tänk ifall du planterade blommor som han inte gillade, eller hans anhöriga?

Du borde köpt en bukett bara.

• Tow2Mater

Blommor kan lätt rivas upp av anhöriga om de vill plantera annat en dag. Fint gjort TS! Men de kommer att undra i evigheter vem som gjorde det (om de nu alls bryr sig) :)

• evaeva18

Nä lägga blommer är en sak men plantera är ju lite övertramp.

Får man göra det?

• Physalis

Jag skulle känna ett stort obehag om jag hittade planteringar eller blombuketter på en näras grav om det visade sig komma ifrån en främling.

Visst verkar det finnas de som skulle uppskatta det, men uppenbarligen finns det de som absolut inte skulle uppskatta det.

För att slippa skapa obehag hos främlingar, lämna andras gravar orörda.

Sorg och död är inget att leka med. Speciellt inte när någon dött i förtid.

• nattuv

Det är lite svårt att förstå varför någon skulle bli upprörd för att de hittar blommor på en anhörigs grav. Min första (och de flesta normala människors) tanke  skulle vara att det var någon som kände den avlidne som ville visa sin vördnad. Att i en sådan situation bli upprörd verkar inte riktigt normalt.

Om någon mindre intelligent skribent nu skulle hamna i försvarsställning och börja med "men det var en okänd ..." så vill jag bara påpeka att i en verklig situation skulle du inte haft en aning om det var en okänd person eller någon som haft en relation till den döde som planterat blommorna.

• Coccolina
    nattuv skrev 2016-06-16 17:02:23 följande:

Det är lite svårt att förstå varför någon skulle bli upprörd för att de hittar blommor på en anhörigs grav. Min första (och de flesta normala människors) tanke  skulle vara att det var någon som kände den avlidne som ville visa sin vördnad. Att i en sådan situation bli upprörd verkar inte riktigt normalt.

Om någon mindre intelligent skribent nu skulle hamna i försvarsställning och börja med "men det var en okänd ..." så vill jag bara påpeka att i en verklig situation skulle du inte haft en aning om det var en okänd person eller någon som haft en relation till den döde som planterat blommorna.

Skillnad mellan att lägga en blomma och plantera en.... lägga en bukett är ok... men att plantera något utan att ha pratat med familjen är ett övertramp!!!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • tobbe01
    julitrean skrev 2016-06-15 18:29:29 följande:

Gick förbi en vanvårdad grav av slump och fastnade för en ung killes grav och bild. Han var ung, inte ens 30, och dog förra året. På graven fanns inte en levande växt.

Jag letade efter honom på internet och läste både på bloggar och sociala medier om hans liv. Missbrukande föräldrar, missbrukande själv, missbrukande flickvänner. Han är pappa till flera mindre barn med olika mammor.

Av någon anledning så kände jag att han borde få mer respekt i sitt efterliv än att bli omhändertagen efter sitt avslutade jordeliv. Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen? En minneslund skänker minst lika mycket tankefrid.

I vilket fall så spenderade jag 100 kronor och 10 min på att plantera några fleråriga gröna växter. Det tycker jag han iallafall borde få ha efter sitt tuffa liv.

hahahahahahahahahahahahahaha

Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav