• Anonym (lång historia)

Min bror kräver mig på pengar

Hej

Min mamma har alltid haft dålig ekonomi, hon har haft den ena svårigheten efter den andra så långt jag kan minnas. Hon har inget missbruk eller psykisk sjukdom som jag känner till. Vi hade det jätteknapert när jag var liten och hade aldrig råd med något, hon jobbade från och till, jag växte upp med henne och min 9 år yngre lillebror. Ibland kom det personer som var arga och ville ha tillbaka pengar de lånat ut till henne. Hon var snäll och hjälpte många på olika sätt, tex genom att ständigt bjuda på middagar, skrev och ringde myndigheter för att hjälpa folk men hon klarade aldrig att hjälpa sig själv, men hon är en fin människa i grunden.

När jag flyttade hemifrån 20 år gammal och gjorde adressändring så upptäckte jag att hon hade tagit småsaker på kredit i mitt namn, bland annat flera SJ biljetter för hennes semester med min lillebror. Jag hade en skuld hos Kfm på typ 11 000 kr totalt, det var inte mycket men jag studerade då. Jag hade en liten skruttbil som jag sålde och lyckades betala skulderna. Men jag hade fått en anmärkning eftersom det var flera småskulder och jag fick svårt att skaffa lägenhet. I samma veva gifte jag mig och vi fick bo i andra hand det första året, vi fick ett barn året efter. Så fort jag fick mitt första barnbidrag för min bebis så bad hon mig om pengar och så har det fortsatt, hon ringer alltid den 20:e, min ?bebis? är nu 14 år gammal och jag har fått ytterligare två barn så vi är totalt 5 personer i familjen att försörja. Min man driver sedan några år ett företag som går bra och även han ger henne pengar ofta, tex igår betalade han hennes tandläkarräkning. Jag har gjort en bra karriär efter studierna och kan inte klaga. Vi lånar aldrig pengar till henne, hon får dem eftersom vi vet att hon inte betalar tillbaka och för att vi har utrymme för det, det känns bra att ?ge?. Hon är snäll och ställer ofta upp med alla våra barn, som barnvakt mm. Min mamma har under många år haft en avbetalningsplan med Kfm där de drar en del av lönen (hon jobbar inom vården och har låg lön) därför har vi hela tiden hjälp till med extra pengar så att hon också ska kunna ?leva? och köpt saker till henne tex möbler och bjudit på resor mm Så långt allt lugnt, jag hjälper till från hjärtat och har gjort det i många år, även om jag känslomässigt tyckt det är jobbigt.

Nu har min lillebror äntligen börjat jobba på riktigt efter sina studier. Han tycker situationen är jobbig trots att hon frågat honom om hjälp få gånger under hans första tid på jobbet.

Han tog beslutet att lösa alla hennes skulder hos Kfm så att betalningsplanen skulle upphöra, mycket fint beslut av honom. Det handlar om 45 000 kr, hon hade bara ett halvår kvar att betala av.

Nu kommer min lillebror och kräver att JAG och min man ska betala av på den här skulden för att det ska vara rättvist och för att vi ska dela på detta???

Jag vet inte hur jag ska bemöta detta. Jag vill ju inte slänga i ansiktet att jag betalat hans mat under stor del av hans uppväxt, det är ju inte hans fel.

Tankar?

• Svar på tråden Min bror kräver mig på pengar
  • Anonym (lång historia)
    Chianti skrev 2016-06-15 21:32:06 följande:

Det verkar lite konstigt att hon har en skuld på 45000 och du säger att hon bara hade ett halvår kvar att betala. 45000/6=7500. Menar du att hon betalat 7500 i månaden och skulle kunna fortsätta göra det i 6 månader? Då har hon ju inte så dålig ekonomi som du beskrivit.

Ja de drog olika belopp beroende på vad hon tjänat, när hon jobbat extra några nätter med storhelgs-ob så drog de 12000 kr... 
    Jag tycker hon tjänar jättedåligt jämfört med mig, hon har 26 000 kr i grundlön och jag 42 000 så allt är väl relativt.
  • Anonym (lång historia)

Han hade pratat med mig innan han gjorde detta och undrade redan då om vi kunde göra detta tillsammans 50/50, jag svarade nej att jag hade andra utgifter just nu (vilket är sant) och inte kunde hjälpa till men att jag kanske kunde lägga något till sommaren, men jag var tydlig med att jag inte lovade något och att detta var hans beslut helt och hållet.

Jag ringde honom igår för att småprata och han började fråga om hur det går det för makens företag, bra svarade jag, jaha vad kul för er med lite sarkastisk röst, jag tolkar in det som att han pressar mig lite diskret... kanske är hjärnspöken.

Han tjänar typ 32 000 kr/mån vilket är lägre än mig... han tycker väl att jag och min man ska hjälpa honom.

• Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 09:32:00 följande:
    Ja de drog olika belopp beroende på vad hon tjänat, när hon jobbat extra några nätter med storhelgs-ob så drog de 12000 kr... 
    Jag tycker hon tjänar jättedåligt jämfört med mig, hon har 26 000 kr i grundlön och jag 42 000 så allt är väl relativt.
    26 000 är ju en högst normal lön! Jag tjänar lika mycket och kan lägga undan rejält varje månad. Det handlar inte om hennes inkomster. Utan hon är skitslarvig med pengar och klarar inte att planera. Och dessutom lyxat till det alldeles för mycket.
  • TigerLilySwe

Vilken soppa. Jag kan inte ge råd men i grund och botten har din mamma andra problem, det tror jag i alla fall. På nåt vis sätter hon sig i klistret rent ekonomiskt och frågan är om detta beteende kommer att upphöra nu. Det är otroligt starkt av er att stötta er mor så kopiöst men jg vill samtidigt frmhålla att 26 000 plus OBtillägg inte är att betrakta som en dålig lön, absolut inte. Dessutom har er mor inte försörjningsplikt mot några barn längre. Jag tycker det är beklämmande att ständigt komma med handen den 20 varje månad när du var ung och fattig och det tyder på andra problem, anser jag. Lilla mammsen måste stå på egna ben någon gång, så är det bara. Sen hur du gör med din bror får du själv besluta men du har betalat tillräckligt oavsett hur du beslutar.

• Bettanboop2015

Gör som föregående har skrivit, visa för honom konkret vad ni har betalat genom åren för er mamma. Troligtvis vet han inte om detta. Visst att ni tjänar bra med pengar innebär inte per automatik att ni alltid skall stå för allt. Han tog beslutet själv och därav får han betala det självt. Inte mer än rättvist tycker jag!

Ni har trots allt 3 barn som ni skall ta hand om i första hand.

Er mamma har fantastiska barn! ????

• Anonym (lång historia)
    Birgitta02 skrev 2016-06-16 09:39:11 följande:
    26 000 är ju en högst normal lön! Jag tjänar lika mycket och kan lägga undan rejält varje månad. Det handlar inte om hennes inkomster. Utan hon är skitslarvig med pengar och klarar inte att planera. Och dessutom lyxat till det alldeles för mycket.
    Ja men bor man i Sthlm är det inte så mycket, särskilt inte efter skatt, hyran hon har är på 7500... sen har hon alla andra normala utgifter, hon lyxar inte, inte alls, jag undrar verkligen vad pengarna som blir över går till. Hon är oekonomiskt men gillar inte lyx. Möbler, kläder och liknande är det jag som köper till henne. Hon unnar sig aldrig något men är alltid luspank. Det är verkligen skumt, håller med.
  • Anonym (lång historia)
    Bettanboop2015 skrev 2016-06-16 09:48:14 följande:

Gör som föregående har skrivit, visa för honom konkret vad ni har betalat genom åren för er mamma. Troligtvis vet han inte om detta. Visst att ni tjänar bra med pengar innebär inte per automatik att ni alltid skall stå för allt. Han tog beslutet själv och därav får han betala det självt. Inte mer än rättvist tycker jag!

Ni har trots allt 3 barn som ni skall ta hand om i första hand.

Er mamma har fantastiska barn! ????

Ja du och andra har nog rätt, kanske måste "redovisa" för min bror hur det sett ut.

Tack för fina ord
  • Birgitta02
    Anonym (lång historia) skrev 2016-06-16 09:48:24 följande:
    Ja men bor man i Sthlm är det inte så mycket, särskilt inte efter skatt, hyran hon har är på 7500... sen har hon alla andra normala utgifter, hon lyxar inte, inte alls, jag undrar verkligen vad pengarna som blir över går till. Hon är oekonomiskt men gillar inte lyx. Möbler, kläder och liknande är det jag som köper till henne. Hon unnar sig aldrig något men är alltid luspank. Det är verkligen skumt, håller med.
    Jag har 20 000 efter skatt. Min månadsavgift på boende, amortering och räntor är 7000. Och stoppar in 2000 i månaden till sparande/buffert. Jag betalar både försäkringar, bredband, tv, och alla andra fasta utgifter man har. Jag har aldrig någonsin suttit hos nåt inkassobolag trots att jag lyxar till det med vardagslyx.

Jag tror inte din mamma är riktigt ärlig faktiskt. Har hon ingen synlig lyx alls så kanske hon faktiskt stoppar undan pengar i madrassen men inte säger något till er. Jäkligt skumt är det i alla fall.
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2016-06-16 09:52:41 följande:
    Jag har 20 000 efter skatt. Min månadsavgift på boende, amortering och räntor är 7000. Och stoppar in 2000 i månaden till sparande/buffert. Jag betalar både försäkringar, bredband, tv, och alla andra fasta utgifter man har. Jag har aldrig någonsin suttit hos nåt inkassobolag trots att jag lyxar till det med vardagslyx.

Jag tror inte din mamma är riktigt ärlig faktiskt. Har hon ingen synlig lyx alls så kanske hon faktiskt stoppar undan pengar i madrassen men inte säger något till er. Jäkligt skumt är det i alla fall.
    Nu vet vi inte mammans kostnader, men vi hade en hyreskostnad för en ordinär fyra i en förort långt från stan, 70-talslägenhet och inte alls fint område på nästan 8000 för 10 år sedan. Skulle tippa på att den idag kostar minst 10 000 i månaden. Så att ha en hyra kring 10 000 idag är inte alls ovanligt.

Kan väl tillägga att bostadsrätterna i närområdet (för 10 år sedan) hade en månadsavgift på över 6000 kronor.

Dvs man kan inte ta sina boendekostnader och ha det som förutsättning hur andra har det med samma nettoinkomst.
  • Blomma73

Kanske smygsuper, är spelberoende eller annat. Någonstans går ju pengarna.

Gör en redovisning till din bror över vad du och din man hjälpt din mamma med under åren som de övriga sagt. Tror inte han är medveten om hur det verkligen förhåller sig, utan visa det i ett excelark e.dy. Var tydlig med att du verkligen hjälpt henne även när du hade lägre lön.

Ditt svar till din bror före han betalade in mammans skulder är rätt luddig. Bättre att du hade sagt ja eller nej, eller angett en summa och när ni kunde betala in. Nu känner han sig kanske lite halvlurad. Prata klarspråk med varandra.dvs säg inte bara att jag betalt in lite då och då, utan var som sagt superkonkret.

Svar på tråden Min bror kräver mig på pengar