Mammans hyra är 7500 kr har ts skrivit ovan. Så då ska det lätt gå att klara sig på detta när skulderna är betalda.
Tror att ts mamma kanske behöver ekonomisk rådgivning. Hade en vän som alltid av sin granne fick sura kommentarer om resor och andra saker de gjorde. Att de hade ju minsann råd... Min vän blev trött på det efter ett tag och sade då att nu går vi in och jämför vår ekonomi. De radade upp kostnaderna de hade och jämförde med lönen.
Det visade sig att grannen hade bättre ekonomi egentligen, dvs bättre lön, mindre hyra mm. När de diskuterade ekonomi visade det sig däremot att de hade olika handlingsmönster. Min vän storhandlade mat för hela månaden, bra och nyttig mat, men sällan lyxmat. Grannen däremot kände sig alltid rik när lönen kom. GIck och handlade oxfilé och annat dyrt och saker som gav kortsiktig belöning. Sista veckan i månaden var pengarna slut och inget sparat.
Min vän sa då att om du tänker så här... Så kan du följa med oss på resa x datum. Det här blev en aha- upplevelse för grannen som började ändra sitt beteende. Och hon hade sedan inga problem att kunna åka med på resan, och gjorde många därefter. Den här kvinnan var fast i sitt sätt att tänka och tro att alla andra hade det mycket bättre än henne. Hon trodde också att min vän som jobbade på kulturhus hade en väldigt bra lön och var lite "fin" i kanten, men jobb inom kultur är väldigt lågt betalt i verkligheten. Det hade grannen ingen aning om.