• Anonym (Undrar)

Hur ofta äter ni pizza/McDonalds?

I min familj äter vi pizza 2 gånger varannan vecka och McDonalds 2 gånger de veckorna vi inte äter pizza. =) hur ofta äter ni pizza/McDonalds? =)

• Svar på tråden Hur ofta äter ni pizza/McDonalds?
  • Rödtjärnens Anna
    mammalovis skrev 2016-06-07 21:39:31 följande:

För vår del är det på just på helgen vi åker till ett köpcenter och shoppar eller besöker barnens kusiner i andra städer och ibland behöver äta på vägen, annars är vi ju hemma och maten lagas där. Barnen önskar McDonalds, åker jag själv äter jag hellre på typ Kinarestaurang där ingredienserna jag valt tillagas på plats. 

Sedan tror jag det är smidigt med snabbmat på fredagen när alla är trötta efter en lång vecka. Annan hämtmat har ju oftast längre väntetid. Sedan känns det väl lite lyxigt för många med restaurangmat som äter matlåda på jobbet till vardags, tänker jag. Förhoppningsvis är ju kockarna bättre på sin sak än man själv. Jobbar man i skolans värld är det lyx att på någon studiedag kunna gå ut och äta. För dig som jobbar inom restaurang är det kanske snarare tvärtom.

Tack för ditt svar.. det var just sådana här jag ville ha.

Inte för att jag är expert inom restaurang och snabbmat men jag upplevde just att den högsta andelen barnfamiljer var på helgeftermiddagar och det kanske är som du säger att många är på språng och då kanske det blir sent med middag då man kommit hem..

Nu var det ett par år sedan jag slutade helt inom restaurang (jobbar nu skift i äldreomsorgen), jag kan tänka mig att det är skillnad var man befinner sig i landet (jag bor i Norrland) och kanske en åldersfråga också? Då jag växte upp på 80-talet var det snabbmat någon gång per år..
  • Hyggesillen

Hamburgare/korv typ 3 ggr per år. Pizza ca 1 gång/mån. Det är både av ekonomiska och hälsoskäl vi sätter gränsen där. Och för att, åtminstone jag, lessnar snabbt på den typen av mat om det blir för ofta.

• Hyggesillen

Just McDonalds äter vi aldrig på. Vi gillar det inte. Har en lokal korvmoj i närheten av bostaden.

• amia01

Snabbmat-restaurang eller hämtpizza max ett par gånger om året, och då alltid i samband med längre resor, där tiden är för knapp för andra alternativ.
    Äter ute 3-4 gånger per år utöver det, men då är det oftast typ lunchrestaurang med husmanskost.
    Gör egen pizza (inte pizzakit!) några gånger per år, och egna hamburgare någon gång i månaden.
    Gillar att ha koll på vad vi stoppar i oss, och lägger hellre pengarna på bra mat som jag lagar själv än på näringsfattig snabbmat!

• Anonym (E)

Min sambo äter snabbmat ca 6 dagar i veckan, oftast mer än en gång per dag. Själv äter jag en pizza från Pizza Hut kanske en gång i månaden. Ingen onlinepizza eller annan snabbmat.

• Voluptuous Shalimar
    amia01 skrev 2016-06-07 22:37:52 följande:
    Snabbmat-restaurang eller hämtpizza max ett par gånger om året, och då alltid i samband med längre resor, där tiden är för knapp för andra alternativ.
    Äter ute 3-4 gånger per år utöver det, men då är det oftast typ lunchrestaurang med husmanskost.
    Gör egen pizza (inte pizzakit!) några gånger per år, och egna hamburgare någon gång i månaden.
    Gillar att ha koll på vad vi stoppar i oss, och lägger hellre pengarna på bra mat som jag lagar själv än på näringsfattig snabbmat!
    Måste fråga: hur gör du dina hamburgare för att de ska bli så väldigt mycket mer näringsrika än en snabbmatsburgare?

McD-burgaren innehåller:
    vitt bröd
    sallad
    inlagd gurka
    dressing
    ostskiva
    1-2 burgare av 100% nötkött

Vad byter du ut för att det simsalabim ska förvandlas från något näringsfattigt till något näringsrikt?
  • amia01
    Voluptuous Shalimar skrev 2016-06-08 00:00:24 följande:
    Måste fråga: hur gör du dina hamburgare för att de ska bli så väldigt mycket mer näringsrika än en snabbmatsburgare?

McD-burgaren innehåller:
    vitt bröd
    sallad
    inlagd gurka
    dressing
    ostskiva
    1-2 burgare av 100% nötkött

Vad byter du ut för att det simsalabim ska förvandlas från något näringsfattigt till något näringsrikt?
    Sallad från egen odling efter säsong, ekologisk och mer näringsrik eftersom den odlats i näringsrik jord, och smakar bättre.
    Inlagd gurka från egen odling året om. Inga tillsatser, konserveringsmedel eller smakämnen.
    Dressing på fullfet Creme Fraiche eller egengjord majonnäs, kryddad med egen vitlök, tomat och örter från trädgården. Inga förtjockningsmedel, smakämnen eller konserveringsmedel här heller.
    Ost gjord på svensk mjölk, för djurhållningens skull, ingen GMO soja och mindre bekämpningsmedel.
    Hamburgare gjorda på nötkött från egna djur, uppfödda på naturbete, med hög andel fleromättade fetter och mer smak! Inga bekämpningsmedel eller tillsatser i fodret, inget kraftfoder. Kött smakar som det djuren äter!
    Lägger till lite lök från egen odling också, och hemgjorda pommes på - ja just det - egen odlad potatis. Obesprutad och näringsrik!
    Tror inte McD har en chans mot mina burgare, oavsett om du jämför smak eller näringsinnehåll
  • Furienna

Vi har ingen McDonalds i vår stad, så det blir nästan aldrig. Men om du menar hamburgare i allmänhet, så blir det en eller två gånger i veckan. Samma med pizza. 

• Rocket Mania
    amia01 skrev 2016-06-08 00:11:53 följande:
    Sallad från egen odling efter säsong, ekologisk och mer näringsrik eftersom den odlats i näringsrik jord, och smakar bättre.
    Inlagd gurka från egen odling året om. Inga tillsatser, konserveringsmedel eller smakämnen.
    Dressing på fullfet Creme Fraiche eller egengjord majonnäs, kryddad med egen vitlök, tomat och örter från trädgården. Inga förtjockningsmedel, smakämnen eller konserveringsmedel här heller.
    Ost gjord på svensk mjölk, för djurhållningens skull, ingen GMO soja och mindre bekämpningsmedel.
    Hamburgare gjorda på nötkött från egna djur, uppfödda på naturbete, med hög andel fleromättade fetter och mer smak! Inga bekämpningsmedel eller tillsatser i fodret, inget kraftfoder. Kött smakar som det djuren äter!
    Lägger till lite lök från egen odling också, och hemgjorda pommes på - ja just det - egen odlad potatis. Obesprutad och näringsrik!
    Tror inte McD har en chans mot mina burgare, oavsett om du jämför smak eller näringsinnehåll smile1.gif
    Framför allt slipper ni alla märkliga tillsatser. Mcd-osten innehåller tex 51% ost. Vad är resten?
  • volvo142

Oj ätit på mc Donalds 1 gång i år. innan dess var det 2 / 3 år sedan. Blev mycket besviken herrejävlar vad mosiga pommes. går på max kanske 2 gånger om året pizza ungefär detsamma. restaurang blir det ganska ofta på sommaren ksk varannan vecka då.  Älskar uteservering mat ställen så jävla mysigt! annars är det väl bara min chips och dipp och Pepsi max. som är onyttig som jag nästan slaviskt trycker i mig varje helg... utom när jag festar.

Svar på tråden Hur ofta äter ni pizza/McDonalds?