Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Hur ofta äter ni pizza/McDonalds?

Blir en McD-lunch en gång i veckan och en pizzamiddag på söndag kväll. Det trivs vi bra med.

Jag kan för övrigt inte förstå varför denna typ av mat framkallar såna otroliga reaktioner. Det är bröd + köttfärsbiff + grönsaker + sås + pommes ALTERNATIVT bröd + tomatsås + ost + (typ) skinka och någon/några grönsaker t.ex. lök, champinjoner, paprika + vitkålssallad med vinaigrett. Big deal?

I min värld är korv och makaroner betydligt näringsfattigare, men det är väl "självklart" för de flesta att ibland duka fram korv/köttbullar med pasta till familjen. Det gör vi faktiskt aldrig däremot, men jag kunde inte bry mig mindre om ifall andra äter detta 7 dagar i veckan, så länge de inte börjar yvas över att de då minsann aaaaaldrig käkar snabbmatsburgare. 

• Voluptuous Shalimar
    amia01 skrev 2016-06-07 22:37:52 följande:
    Snabbmat-restaurang eller hämtpizza max ett par gånger om året, och då alltid i samband med längre resor, där tiden är för knapp för andra alternativ.
    Äter ute 3-4 gånger per år utöver det, men då är det oftast typ lunchrestaurang med husmanskost.
    Gör egen pizza (inte pizzakit!) några gånger per år, och egna hamburgare någon gång i månaden.
    Gillar att ha koll på vad vi stoppar i oss, och lägger hellre pengarna på bra mat som jag lagar själv än på näringsfattig snabbmat!
    Måste fråga: hur gör du dina hamburgare för att de ska bli så väldigt mycket mer näringsrika än en snabbmatsburgare?

McD-burgaren innehåller:
    vitt bröd
    sallad
    inlagd gurka
    dressing
    ostskiva
    1-2 burgare av 100% nötkött

Vad byter du ut för att det simsalabim ska förvandlas från något näringsfattigt till något näringsrikt?
  • Voluptuous Shalimar
    amia01 skrev 2016-06-08 00:11:53 följande:
    Sallad från egen odling efter säsong, ekologisk och mer näringsrik eftersom den odlats i näringsrik jord, och smakar bättre.
    Inlagd gurka från egen odling året om. Inga tillsatser, konserveringsmedel eller smakämnen.
    Dressing på fullfet Creme Fraiche eller egengjord majonnäs, kryddad med egen vitlök, tomat och örter från trädgården. Inga förtjockningsmedel, smakämnen eller konserveringsmedel här heller.
    Ost gjord på svensk mjölk, för djurhållningens skull, ingen GMO soja och mindre bekämpningsmedel.
    Hamburgare gjorda på nötkött från egna djur, uppfödda på naturbete, med hög andel fleromättade fetter och mer smak! Inga bekämpningsmedel eller tillsatser i fodret, inget kraftfoder. Kött smakar som det djuren äter!
    Lägger till lite lök från egen odling också, och hemgjorda pommes på - ja just det - egen odlad potatis. Obesprutad och näringsrik!
    Tror inte McD har en chans mot mina burgare, oavsett om du jämför smak eller näringsinnehåll smile1.gif
    Oj, då är ni nog en bland väldigt väldigt många. Jag tror att de flesta gör sina "egengjorda hamburgare" på färs från butiken, köpta grönsaker och dressing på tub (eller eventuellt "egengjord", på köpt majo eller crème fraîche som man smaksatt med vanliga kockens kryddor) samt lagd i ett hamburgerbröd - köpt i butik. Och hör och häpna, ost som är jättegul och precis lika onaturlig som Donkens. Egenodlad gurka som man själv lagt in är det nog också väldigt få som har på burgaren hemma. 

Sen vill jag tillägga att du förstås inte kan ha någon aning om vilken burgare någon annan föredrar. Många barn gillar ju just mesigheten och bristen på tuggmotstånd i McD-burgaren. När jag var gravid var jag formligen besatt av McD, högklassiga burgare av fina råvaror intresserade mig icke.  
  • Voluptuous Shalimar
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-08 13:24:45 följande:
    Pizza ca 2 ggr i månaden.
    Mc Donalds bara om jag kör förbi en restaurang. Har ingen i denna byn vi bor. Tyvärr så e mc Donalds en craving nu när jag e gravid så äter det mer nu än jag gör annars. Sonen äter varken pizza eller hamburgare.
    Jag var också helt besatt av McD när jag var gravid! Tyst Speciellt med tvåan. De saker jag alltid köpte var dubbel cheeseburgare, chili cheese tops och glass. Ibland (rätt ofta) blev det även pommes. Jag var ordentligt underviktig innan grav och gick ändå bara upp ca 6-7 kg, så uppenbarligen behövdes väl alla extra kalorier. 
  • Voluptuous Shalimar
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-08 13:39:46 följande:
    Haha typ samma som jag kränger. Har tack o lov bara gått upp 7 kg fastän jag lever onyttigt nu o är i v 39.
    Mysko det där, varken förr eller senare har jag velat stöna högt när jag sätter tänderna i en McDburgare. Haha, är det verkligen dessa tre saker du också har cravings efter?  
  • Voluptuous Shalimar
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-08 14:00:31 följande:
    Chilli tops o cheeseburgare absolut. Glassen blir en milkshake för mig hehe. Helt skumt att man blir sugen på just det. Äter aldrig McDonalds annars.
    Men vad komiskt! Best of McD, helt klart!

Alla andra var helt "aaa, jag har såna cravings efter AVOCADO och CLEMENTINER!" medan jag moffade gyllene måsen så fort jag kom åt. Hehe. 
  • Voluptuous Shalimar

Nu när jag tänker efter så har vi inte ätit pizza på säkert en månad. Och McD har nog inte blivit en gång i veckan heller (jag skrev tidigare att vi äter en McD-lunch och en pizzamiddag i veckan). Jag tror jag överskattar antal snabbmatsmåltider något, rätt ofta hämtar vi indiskt eller thai istället. Och helgen som var käkade vi sallad och sushi i stället för McD.

Med detta sagt: jag ÄLSKAR fastfood.

Svar på tråden Hur ofta äter ni pizza/McDonalds?