Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BF Februari 2017

hurtänktedunu skrev 2016-07-03 17:24:49 följande:

Jag mår för bra. Får man säga så? Visst ett svagt illamående men 8+1 idag och inte ens haft i närheten till en kräkning.

Egentligen inga andra symtom heller men har sett bebis 2 gånger.

Vad skönt

Jag hade ju en superenkel graviditet med sonen, förutom extrem trötthet första månaden så hade jag inte en enda gravidkrämpa (utom massiv viktökning) fören jag gick på mammaledigt och fick trångt i karpaltunlarna av vätskesamling
  • stor grön drake
    olgaisback skrev 2016-07-04 23:40:04 följande:

När har ni första ul? Jag valde lite senare så jag är säker på att hjärtat slår så jag ska dit den 18e :) spännande :)

Jag har 19:e... känns oändligt långt borta men det fanns inga tidigare tider pga semestrar. 6+6 idag.

Inskrivning på MVC imorgon.
  • stor grön drake

Min uppblåsta, ömma mage är borta jag kan ha mina arbetsjeans igen, förra veckan gick det inte pga för" hårt" tryck mot magen. Super skönt då jag inte är redo att berätta på jobbet ännu.

Jag är vettlöst tankspridd

• stor grön drake
    Cecilia13 skrev 2016-07-05 19:28:34 följande:

Gör alla tidiga ultraljud?

Här det rul i v20 som gäller :( Mitt landsting erbjuder inte kub överhuvudtaget, dock fostervattenprov för riskgrupper. Jag bokar nog in kub privat, vill inte vänta halva graviditeten på att få se den lilla...

Här bekräftas graviditeten med VUL. Sedan RUL i v.15-16 och TUL i v.32-34
  • stor grön drake
    hurtänktedunu skrev 2016-07-05 23:12:19 följande:

Oj varför så tidigt rul? Dom brukar ju ligga i v18 plus minus 1 vecka max

Enligt hemsidan så är det för att barnen är ungefär lika stora då, och efter v.18 börjar de växa i egen takt. Antar att de vill ha lite marginal för justeringsmän också
  • stor grön drake

Var på inskrivning igår. Det var en sommarvikarie, men väldigt trevlig.

Nu vet jag ju inte hur det brukar vara när man har barn från förut, men förutom pappret om alkohol och drogvanor som skulle fyllas i och gås igenom så handlade typ nästan hela mötet om förra graviditeten. Ska det vara så? Hon frågade direkt när jag kom in hur jag mådde, svaret på det var trött men sen frågade hon inte mer om pågående graviditet utan det var hur förra gick, hur förlossningen gen gick, amning mm.

Brukar det vara så när man har barn från innan?

• stor grön drake
    Mamijeni skrev 2016-07-07 09:32:12 följande:

Var på inskrivning igår och hon fråga hur jag mådde och sen var det mest om förra graviditeten och förlossningen. Men det var min gamla barnmorska som jag hade förra gången så jag tänkte att det kanske var därför vi prata om det..

Men dem kanske frågar för att underlätta under denna gång och om det behövs att man träffas extra gånger eller så :). Jag kommer får träffa min barnmorska en extra gång för att min förra föddes så stor så dem ska hålla extra koll så jag inte får gravid diabetes

Ja, jag funderade om det kunde vara så, att de frågar ingående för att få fram ev trauman och så.

Jag hade dock allt väldigt okomplicerat och tycker inte det är så mycket att lägga tid på
  • stor grön drake
    jessimalm skrev 2016-07-08 17:12:40 följande:

Jag hatar oordning, disk, tvätt, stökigt osv och försöker hålla iordning fastän min kropp säger ifrån ibland pga trötthet och illamående. När jag börjar städa tex får jag höra 'ta det lite lugnt gumman'

Men jag måste få det gjort, måste jag be om hjälp hela tiden? Varför inte erbjuda sig att hjälpa till så jag slipper göra allt? Känns iallafall som att det är jag som sköter allt hemma, städa, laga mat, tvätta och vika tvätt osv..

Har du tidigare gjort allt detta själv? Utan att klaga och/eller be om hjälp? Har du tidigare velat ha hjälp eller tyckt att du behöver endå göra det själv för att få det dom du vill ha det?

Om din partner inte ser behovet, så ja, då måste du be om hjälp. Hela tiden.

Jag är just nu trött, både pga graviditeten men även av andra orsaker, och jag ser verkligen inte vad som behöver göras hemma. Eller jo, jag ser det men det registreras inte.

Tex jag bär in matkassen och jag fattar ju att kylvarorna behöver plockas in i kyl och frys, men när jag varit till hallen för att ta av mig skorna har det helt fallit ur huvudet på mig att det fanns saker att göra.

Det handlar inte om att jag försöker undvika utan om att jag har inte kapacitet just nu. När min sambo påminner mig hjälper jag gärna till med vad det än är.

Min förra grav var jag inte så här. Då kände jag mer dom du gör nu, men om min dåvarande hjälpte till blev jag bara irriterad endå eftersom han gjorde saker fel... Så till den punkt att han på fullt allvar har varnat min nuvarande sambo för att hänga tvätten... min nuvarande hänger dock tvätten "rätt" självmant så just det problemet har jag sluppit, däremot använder han sköljmedel men det ska jag väll lyckas lära honom av med inom några år
  • stor grön drake

Gravidhjärna är när man har så ont i korsryggen att man inte kommer upp från halvliggande i soffan utan hjälp, och endå lägger sig bakåt 3 gånger på 5 minuter

Sambohjärna är att skratta åt sin flickvän och inte inse hur mycket hon kommer kittla en för det bara hon kommer upp ur soffan, hinner ikapp en och får tag på en...

• stor grön drake
    Mammatilljesperochkevin06 skrev 2016-07-11 13:57:05 följande:

Händer här något kul i gruppen?

Javisst, vi väntar barn
    Honeeeybabe skrev 2016-07-11 13:08:04 följande:

Är jag ensam om att ha plussat med inga symtom förutom utebliven mens? Nu är jag i V10 och mår illa varje dag utan att spy, har ingen aptit äter knappt, molande värk och är trött hela tiden.

Hur menar du? Det är väll ganska mycket symptom tycker jag.
Svar på tråden BF Februari 2017