jessimalm skrev 2016-07-08 17:12:40 följande:
Jag hatar oordning, disk, tvätt, stökigt osv och försöker hålla iordning fastän min kropp säger ifrån ibland pga trötthet och illamående. När jag börjar städa tex får jag höra 'ta det lite lugnt gumman'
Men jag måste få det gjort, måste jag be om hjälp hela tiden? Varför inte erbjuda sig att hjälpa till så jag slipper göra allt? Känns iallafall som att det är jag som sköter allt hemma, städa, laga mat, tvätta och vika tvätt osv..
Har du tidigare gjort allt detta själv? Utan att klaga och/eller be om hjälp? Har du tidigare velat ha hjälp eller tyckt att du behöver endå göra det själv för att få det dom du vill ha det?
Om din partner inte ser behovet, så ja, då måste du be om hjälp. Hela tiden.
Jag är just nu trött, både pga graviditeten men även av andra orsaker, och jag ser verkligen inte vad som behöver göras hemma. Eller jo, jag ser det men det registreras inte.
Tex jag bär in matkassen och jag fattar ju att kylvarorna behöver plockas in i kyl och frys, men när jag varit till hallen för att ta av mig skorna har det helt fallit ur huvudet på mig att det fanns saker att göra.
Det handlar inte om att jag försöker undvika utan om att jag har inte kapacitet just nu. När min sambo påminner mig hjälper jag gärna till med vad det än är.
Min förra grav var jag inte så här. Då kände jag mer dom du gör nu, men om min dåvarande hjälpte till blev jag bara irriterad endå eftersom han gjorde saker fel... Så till den punkt att han på fullt allvar har varnat min nuvarande sambo för att hänga tvätten... min nuvarande hänger dock tvätten "rätt" självmant så just det problemet har jag sluppit, däremot använder han sköljmedel men det ska jag väll lyckas lära honom av med inom några år