Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

Jag vet inte riktigt hur ofta man går när man har barn sedan tidigare, men jag går varannan vecka från och med nästa vecka :) Ja jag har ju också barn sedan tidigare men bm vill hålla lite extra koll :)

Gamlamamman skrev 2016-12-04 11:54:32 följande:

Tänk att det börjar närma sig! :)

Ingen koll alls på mitt sf mer än att den låg inom det normala spannet. Ska till bm på ons.

När börjar man gå oftare till bm? Det är väl nu i krokarna väl?

Vi har inte pratat om det än och jag tror inte jag kommer skriva något. Gjorde inte det sist och det gick bra ändå ;) Sist har jag för mig att min bm frågade om bedövning och skrev in det i min journal men sen blev det helt annorlunda ändå för att jag litade på förlossningpersonalen och lyssnade på deras råd. Jag tror det är bäst att ta det lite som det kommer och ett förlossningsbrev kanske känns lite som ett "manuskript" enligt mig ;) OM jag skriver något kommer det bara stå att jag älskar lustgasen och inte vill bada på något villkor och att jag i övrigt är öppen för förslag ;)

1900920802 skrev 2016-12-07 10:55:27 följande:

Hej alla. Har ni eller ska ni få skriva/gå igenom nå förlossningsbrev hos er barnmorska?

Jag känner mig lite besviken över att min BM säger att man inte skriver förlossningsbrev längre pga att de är många som blir missnöjda med sina förlossningar att de inte blir som i brevet. Men hallå de är ju lite önskemål osv man skriver ner + om man vill ha stöd på nå speciellt sätt... alla vet väl att man inte kan styra över en förlossning. Nån mer som hört lika?

Ja det är nog typiskt att man vill kunna kontrollera allt, och så vill man gärna ha någon annan att skylla på om det inte blir som planerat. Kanske blir man lite kränkt också på kuppen ;)

Jag tror också på att lyssna på kroppen och följa med den, och våga lita på bm. Känner man inte förtroende för den som ska guida en genom förlossningen tror jag det är bättre att byta till en annan person än att förlita sig på de föreställningar man haft innan. Jag kan bara se till mig själv som ville föda utan bedövning (HAHA!) men när bm föreslog EDA (min stora skräck) för att jag hade haft ont så länge så litade jag på hennes bedömning till 100%. Och det blev kanonbra! Om de hade hållit sig till min önskan att föda utan bedövning så hade jag garanterat haft en helt annan syn på hur det är att föda barn, nu tycker jag att det är helt fantastiskt och längtar verkligen tills det är dags!

Gamlamamman skrev 2016-12-09 17:15:13 följande:

Ja det är väl så typiskt för denna tid när människan vill kontrollera allt. Väldigt sorgligt. Min första förlossning var extremt jobbig på flera sätt o slutade i neonatalvistelse pga en massa saker och det var hemskt men jag lärde mig så otroligt mycket av det.

O det är ju så generellt i livet. Man väljer liksom hur man väljer att tackla saker. Antingen ser man det som erfarenheter o drar nytta av det eller så blir man en gnällig tant. Jag kan förvisso vara det också. Haha.

Det blev väldigt långt, hade kunnat räcka med att skriva att jag tror inte man ska bestämma sig för mycket på förhand utan snarare hålla förlossningsbrevet till "jag vill/vill inte" och inte "jag ska/ska inte". Jag vet tex av erfarenhet att jag inte kommer vilja bada men det räcker ju att blivande pappan vet det och inget personalen behöver lägga tid på att läsa och memorera ;)

Nej nej det var inte menat som något slags påhopp på dig! :) Men det finns nog de som tänker så att det ska gå enligt planen i förlossningsbrevet, annars känns det inte som att så pass många skulle bli besvikna. Det viktigaste är ju att alla mår bra när förlossningen är klar, inte att den blev som man tänkt (dvs att man är rosendoftande med perfekt böljande lockar när man helt fri från minsta svettdroppe nyser ut sin lilla kladdfria bebis i ett glittrande skimmer, haha ;)

BjörkW skrev 2016-12-11 02:29:34 följande:

Jag menade verkligen inte att förlossningsbrevet ska vara något "såhär ska det minsann bli annars jävlar!":) Skrev själv sist precis som du att jag inte ville ha EDA men efter tjat av sambon och en BM som rekommenderade det starkt så tog jag den jag med och ångrar det inte! Tur att det går att ändra sig här! Men hör vill dom i alla fall att man skriver sina tankar, kanske mest bara för att dom ska bemöta en på ett så personligt sätt som möjligt. Som jag som skrivit att min stora skräck är kejsarsnitt, och om det blir aktuellt så kan dom välja att ge det beskedet på ett annat sätt än om jag skulle önskat kejsarsnitt. 

Nähä men molvärk och bruna flytningar, vad sägs om det tro? ;) Vanliga bm ska ringa tillbaka och hoppas att det är normalt så vi slipper ett besök på förlossningen dagen till ära.. Tänker att brunt ju är gammalt så jag är inte direkt orolig utan mer frågande och hoppas att jag slipper bli sjukskriven.

Vi får gå på rundvandring på förlossningen men har tackat nej, det går nog bra ändå ;)

Jag har haft rätt mycket kraftiga sammandragningar sista tiden och det är ju normalt så länge det inte gör ont (vilket mina iofs gjort och jag har "mensvärk", så stränga order från bm att ta en dag hemma och vila när känslan kommer). I övrigt mår jag bra! Bara lite halsbränna men knappt någon foglossning, så ska inte klaga ;)

Applerose skrev 2016-12-21 13:22:07 följande:

Bf 22/2, jag tycker det går upp och ner hur jag känner mig. Kan ibland få ngn form av låsning på ena sidan ländrygg/benet, mer att det hugger till.

Har ni andra sammandragningar eller så? Jag får ibland när jag bara ligger stilla å även när jag går.

Ha en fin dag! :)

Jag hoppas din teori stämmer! Känslan av att knappt kunna gå 500 meter utan sammandragning (som ger andnöd) är ju något frustrerande ;)

Svansjön skrev 2016-12-22 11:46:19 följande:

Precis så har jag också haft. Men nu har det slutat, tror jag hade så i 2 veckor och tänker att det var när bebis trängde ner och fixerade sig. Men det är bara min egna teori.

Jo men du borde nog vara i 33+6.. Du har inte blivit flyttad då? Vilken vecka säger din vanliga bm? :)

Helenabirkkih skrev 2016-12-23 08:36:50 följande:

Hej :) jag har bf 3 feb . Jag har en fråga, jag var till fl pga av krångel i grav, men iaf å då sa dem där inne att jag var i v 32+5. Men saken är den att enligt min app om jag ska ha 3 feb, så. Är jag i v 33+6?? Jag fattar inte för det var exakta veckan vi skrev in i appen efter vi varit på ul ?!? Vad stämmer enligt 3feb. Vilken vecka är ja i :0 ?

stor grön drake skrev 2016-12-31 13:54:26 följande:

Gott nytt år allihop

Snart, snart har vi våra små hjärtan på utsidan <3

Svansjön skrev 2017-01-01 09:59:00 följande:

Gott Nytt År!

Min man sa att jag var tvungen att korka igen till 2017, jag klarade det :D

Nu känns det definitivt som nedräkningen börjat!

Gott nytt år alla härliga mammor! Ja tänk snart är de här, så overkligt men SÅ härligt! Jag längtar som tusan!

Hade lite tecken på att det kunde vara på g i förra veckan och både bm och blivande pappan tyckte det var bäst om det fick gå några veckor till (blivande pappan var lite mer tydlig i sitt "du måste knipa!", haha ;)
Svar på tråden BF Februari 2017