Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

På mig tog de något blodprov som visade järnreserverna och enl det behöver jag börja med järntabletter i v20. Känner inte av någon järnbrist direkt utan mer att jag blir trött om jag slarvar med maten, vilket man ju blir även i vanliga fall :) Nu dröjer det med besök ända till oktober! Vet inte riktigt vilken vecka jag kommer vara i då men det är 23-24 någonstans tror jag ;)

pärlsnäcka skrev 2016-09-04 22:51:23 följande:

Tack. Jag tog faktiskt en Järn brustablett imorse och så gick jag och sambon ut och sprang 1.5km därefter jobb. Fantastiskt nog så har jag känt mig lite piggare idag. Solen gav mig D vitamin också.

Försöker äta minst 2 frukter.

Hoppas detta är rätt väg.

Konstigt att man inte kollar värdena i kroppen under den här långa perioden. Skrev in mig vecka 8 och har nästa besök vecka 23. Hur har du det med dina BM besök?

Tycker du magen är liten alltså? Jag tycker det låter helt normalt ;) Jag är i v19 och livmodern har inte kommit upp till naveln än, är någon cm under :)

1900920802 skrev 2016-09-05 14:47:10 följande:

Hej alla! När ni ligger ner på rygg, hur långt upp till naveln känner ni er livmoder? Svara gärnaaa då jag kommer googla ihjäl mig annars!

Ligger jag ner så känner man och ser livmodern sticka ut halvvägs upp till naveln , speciellt om man håller in magen! (På mornarna är den hård å svälld upp till nån cm ovanför naveln( men de är ju för att man inte hunnit kissat)

Ja är i v 16+5 idag. Ska på RUL den 19 sep och är så nervös! Gjorde ju ett tidigt vul v 6 då såg allt bra ut men nu var de ju så längesen!

Jag berättade tidigt för jag har arbetsuppgifter som man inte bör göra som gravid. Däremot vet inte alla kollegorna än, ska bli lite roligt att se när de som inte vet vågar fråga, haha ;)

Applerose skrev 2016-09-05 13:20:46 följande:

Har ni berättat för er chef om att ni är gravida, isåfall i vilken vecka berättade ni i?

Själv har jag inte sagt något än, är i v.16. Vet inte riktigt när det känns rätt :/

Så märkligt att de inte kontaktat sig och sagt grattis personligen, men men.. Skönt iaf med 30 vardagar före bf! Önskar någon liknande regel fanns i Sverige också för man vill ju jobba så länge som möjligt för att kunna ta flera dagar sen med bebisen ;)

stor grön drake skrev 2016-09-06 03:25:16 följande:

Jag har inte berättat på jobbet officiellt då jag varit sjukskriven och inte haft någon kontakt med min arbetsgivarens jag var i v.6 (de har lite lätt negligerar att de enligt vårt personalprogram ska ha regelbunden kontakt med mig) men iom att vi gått ut på Facebook med det så vet vi att de vet, eftersom storchefen var in och gratulerade sambon i förra veckan (vi jobbar inom samma företag men olika avdelningar). Jag kommer meddela officiellt efter RUL då även bf blir slutgiltigt fastställt och jag vet när jag går på mammaledigt (i Finland är det 30 vardagar före BF och kan inte sparas till senare även.om man jobbar längre)

Nej det känns ju inte så olikt, då jobbar man hellre innan bebisen är här..

stor grön drake skrev 2016-09-06 15:39:02 följande:

Det är mycket som är märkligt om vi säger så... tur att min läkare är på min sida säger jag bara...

Man hinner bli galen.på 30 vardagar. Som det ser ut nu går jag någon gång i v.2 (mellan 10:e och 14:e januari) och har bf 21:a februari. Med sonen gick jag 9 dagar över tiden och mådde så bra att jag hade kunnat jobba till bf. Hade gärna gjort det då och sparat dagarna till efteråt för vi har bara 10 månader föräldraledigt. Någon vecka extra om man delar 50/50 med pappan. Går inte att spara dagar eller ta ut bara några dagar/vecka. Så antingen har man råd att vara hemma med hemvårdsstöd på 4000kr eller så går man tillbaka till jobbet när bebisen är 10 månader jag måste göra det med sonen och det kändes inte okej.

Ja det tycker jag du borde kunna ;) Helt plötsligt sprakar det loss och då lär du tänka "oj var kom magen ifrån", haha ;)

1900920802 skrev 2016-09-06 11:58:01 följande:

Tycker å tycker :D haha ok men då kan jag känna mig lite lugnare. Ja men halvvägs är min iaf, bra då kunde jag slappna av mer. Tack för svaret :)

Åh så skönt att allt var bra!

1900920802 skrev 2016-09-06 23:14:53 följande:

Allt var superbra, hade nå håll växtvärk blandat med lite förvärkar.. som man kan få tydligen! :) vi fick se bebisen röra sig så de känns så avslappnande nu :) rul om två veckor å då får vi veta BF datum och längd osv å kön :)

Skit i att städa och tvätta! Ät, vila och ta hand om dig. Fokus på det! Vilken vecka är du i nu?

pärlsnäcka skrev 2016-09-09 21:21:47 följande:

Jag är i botten nu.....

Varit låg den senaste tiden, för trött för att ta hand om mig själv, huvudvärk varje dag.

Så nu har jag sjukskrivit mig efter ett besök hos barnmorskan som föreslog det.

Hade jätte svårt att ta in det till en början, hur låter det, Sjukskriven pga trötthet?! Nu känns det lite bättre och jag förstår att det är nödvändigt och för mitt och barnets bästa.

Jag förstår också att många är extremt trötta och vissa hur pigga som helst.

Annars mår jag bra, bra värden hos mig och hos bebisen.

Ser fram emot en veckas sjukskrivning. Tid för att vila, städa, äta, tvätta, promenera....

PS. Väntar dock svar från blodprovet av sköldkörteln. Är det fel på den kan det ge en otrolig trötthet.

Svar på tråden BF Februari 2017