Inlägg från: Gamlamamman |Visa alla inlägg
  • Gamlamamman

BF Februari 2017

Cecilia13 skrev 2016-11-15 18:51:52 följande:

Nu är jag nere på två-siffrigt, 99 dagar kvar till bf!!! Känns helt otroligt :) Börjar bli dags att planera föräldraledighet och se till att man har allt iordning sen förra barnet. Bara lite mer än två månader kvar på jobbet?! Kan fortfarande vakna upp vissa morgnar och tro att det är en dröm, att man ska ha så svårt att förstå att det är verklighet...

Håller verkligen med! Känns så otroligt overkligt fortfarande. Att det faktiskt ska komma ut en bebis också. Haha.

Får smått panik över allt som ska fixas innan o så ska det hinna vara jul också. Men det blir nog bra. ;)

Kommer kännas så konstigt att inte jobba. Var snart 12 år sen sist jag var föräldraledig. Hehe.
  • Gamlamamman

Bf 18:e och planerat att jobba till sista jan. Inget är bestämt än så kan lika gärna ändras åt båda hållen. :)

• Gamlamamman

Skönt m 30 dagar innan. Tas det från föräldrapenningen då el är det någon särskild gravidpenning?

Ingen aning om amningsbh. En till värld att upptäcka. Haha.

• Gamlamamman
    Fia 28 skrev 2016-11-21 14:16:36 följande:

Mammaledig är man 4 månader, och det börjar 30 dagar innan. Sen 6 månader föräldraledig och vill man fortsätta vara ledig så får man ta vårdledighet.

Pengen för mammaledig och föräldraledig är samma.

Ok. Hur är det med pappaledighet där?
  • Gamlamamman
    Fia 28 skrev 2016-11-21 15:59:30 följande:

Pappan är ledig 3 veckor från när barnet föds. Sen har de även en pappamånad att ta ut, men den får inte tas ut så länge mamman är mammaledig/föräldraledig. Pappan kan förståss ta över föräldraledigheten om mamman vill jobba istället.

Ok. Tack. Bra med info om vad som händer över gränsen. ;)
  • Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-11-24 06:48:22 följande:

Vilken skön inställning han har! Haha ;) Vi ska också skriva pappren om faderskap idag, det är en bra grej helt klart men jag stör mig lite på att gifta inte alls får den frågan utan att man förutsätter att alla är trogna ;) Vi är inte skrivna på samma adress heller vilket gör att vi kommer få några extra frågor, men det är ju inte mycket man kan säga om det egentligen. Det är ju bra att man kan skriva papperna innan! :)

Jag hade ingen aning om att man kunde skriva de innan. Man lär sig nåt nytt varje dag. ;)

Ja visst är det galet med att det är fullständigt självklart om man är gifta. Haha. Känns som att vi lever på 30-talet ibland.
  • Gamlamamman
    1900920802 skrev 2016-11-28 10:52:30 följande:

Hej! Någon som varit iväg på föräldrautbildning om förlossning än?

Har bara gått om amning än så länge, men skulle vilja veta veta vad man går igenom på just den om förlossning? Får man tex se nå film? Förklara gärna lite specifikt ni som gått. :)

Vi var iväg på en på mvc.

Bm pratade om de olika stadierna och om när man bör åka in osv. Man fick även möjlighet att ställa frågor. Hon gick även igenom olika typer av smärtlindring. Sist fick vi se en film och det ledde till att i princip varenda gravid tjej som var där satt o snyftade. Mina tårar bara rann. Haha.

Tyckte informationen var intressant trots att det är mitt tredje barn, men jag tycker ju att förlossningar är otroligt fascinerande också. ;)
  • Gamlamamman
    1900920802 skrev 2016-11-28 14:34:52 följande:

Ok tack för svaret :D vad var det för film man fick se då ? :)

Om typ tre olika kvinnors förlossningar. Minns inte vad den hette tyvärr. :)
  • Gamlamamman
    Ettanvändarnamningenannanhar skrev 2016-12-02 19:45:40 följande:

Hur har ni det alla härliga mammor? :) Tänk, nu är det snart 2017 och sedan är det inte alls lång tid kvar innan vi får träffa våra små <3

Tänk att det börjar närma sig! :)

Ingen koll alls på mitt sf mer än att den låg inom det normala spannet. Ska till bm på ons.

När börjar man gå oftare till bm? Det är väl nu i krokarna väl?
  • Gamlamamman
    1900920802 skrev 2016-12-07 10:55:27 följande:

Hej alla. Har ni eller ska ni få skriva/gå igenom nå förlossningsbrev hos er barnmorska?

Jag känner mig lite besviken över att min BM säger att man inte skriver förlossningsbrev längre pga att de är många som blir missnöjda med sina förlossningar att de inte blir som i brevet. Men hallå de är ju lite önskemål osv man skriver ner + om man vill ha stöd på nå speciellt sätt... alla vet väl att man inte kan styra över en förlossning. Nån mer som hört lika?

Min bm har inte tagit upp det än. Jag kommer heller inte skriva något, förstår liksom inte poängen med det alls. :)

Men vill du skriva ett så gör det själv om inte bm är med. Du kan ju ringa förlossningen och fråga om det är ok. Det borde det väl vara. Enda tipset jag har är att hålla det hyfsat kort och koncist så att de hinner läsa det.
Svar på tråden BF Februari 2017