Ni tjejer som helst vill ta hela föräldraledigheten
Varför vill ni inte låta barnens pappa få knyta an tidigt till sina barn?
Varför vill ni inte låta barnens pappa få knyta an tidigt till sina barn?
För att jag tjänar en femtedel som mig och därför klarar vi oss inte om han är hemma istället då vi skulle gå back enormt. Hade fsk inte haft sitt tak på föräldrarpengen som de har idag så hade vi gjort annorlunda. Däremot så jobbar han hemma två dagar i veckan och kan således finnas nära barnen ändå.
För att jag tjänar en femtedel som mig och därför klarar vi oss inte om han är hemma istället då vi skulle gå back enormt. Hade fsk inte haft sitt tak på föräldrarpengen som de har idag så hade vi gjort annorlunda. Däremot så jobbar han hemma två dagar i veckan och kan således finnas nära barnen ändå.
Ni tycker inte det är oschyst mot barnet att det "bondar" bättre med mamman än pappan?
Du har ju fått ganska många svar som beskriver att så inte är fallet. Att man i praktiken delar lika fast det som syns i statistiken är ojämställt som sjutton.
Att du ställer en så vinklad fråga efter det får dig att verka endera icke-läskunnig eller bara som en idiot i största allmänhet.
Ni tycker inte det är oschyst mot barnet att det "bondar" bättre med mamman än pappan?
Nu har vi inte börjat än men när det väl dags så misstänker jag att jag kommer ta mer. Jag har jobbat heltid i nästan 10 år. Min man har haft ströjobb och varit arbetslös en period innan han tog sig i kragen och började plugga ett bristyrke. Han kommer således snart in i arbetslivet på riktigt och ligger ganska mycket "efter" med sin yrkespension osv. För oss blir det mer rättvist att jag är hemma en längre tid med våra privata ekonomier och dessutom känner jag för en paus i mitt arbetsliv medan han precis ska börja med sitt! Han kommer vara en högst närvarande pappa ändå till våra barn, det är jag helt säker på!
Jag kommer att ta alla dagar förutom de 60 som är bundna till pappan. Anledningen är att jag arbetar vanliga kontorstider måndag till fredag medan mannen arbetar på ett 5-5-schema som gör att han arbetar fem dagar och är ledig fem. Han får således väldigt mycket tid med vår son.
Nej, det kommer senare, när de börjar jobba igen. Då står de där med allt ansvar för barn och hushåll, och skriver gnälliga trådar på FL, om att mannen inte hjälper till.
Man jobbar ju ca 10 h per dag (inkl. Resa).
Då finns det 14 h över för den föräldern som jobbar att umgås med sitt barn :) löser sig nog ska du se!
Barnet sover runt 16h/dygn, kan ju hoppas att det infaller någorlunda fördelat över dagen så både mor och far får behövlig vila.