• Anonym (A)

Är jag en hemsk människa?

Anonym (M) skrev 2016-05-24 21:29:04 följande:
    Du behöver absolut inte tycka som oss.

Jag blev bara lite förundrad över att du gladeligen åker runt i en bil som hon också äger men du klarar inte att sitta i samma soffa som hon har suttit i.
    "också äger" är en aning snedvridet. Sitter Linnis92's man och hans ex och gemensamt betalar för en bil som bara exet använder? Konstigt av exet isåfall. Ägandeskap kan ju skifta, tänker jag. Jag skulle inte säga att snubben som jag köpte min gamla bil av fortfarande äger bilen, fastän han en gång ägt den. Förut ägde han den, nu äger jag den, och han har gått vidare till nästa bil. Det är inte exets bil då, nu och för alltid bara för att exet eventuellt en gång ägt den (eller nyttjat den, åkt i den, eller vad det nu är). 
    På samma sätt har inte hans ex äganderätt på honom nu och för alltid, även om många kvinnor (och män) kan tendera att tro det. "Jag var där först, så jag har alltid rätt att komma i första hand"... suck. Sidospår, förvisso, men inte mindre sant (och enerverande) för det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:36:17 följande:
    Haha, så du  menar att din partner inte får ha foton som visar delar ur hans liv innan han träffade dig??? På riktigt???

JAg kan förstå om du inte vill ha dem inramade på väggen men sparade i ett album?
    Varför skulle han?

Och vem har album?

Nu är han tack och lov inte sentimental så det är inte ett problem i mitt fall, men jag hade haft extremt mycket emot att han skulle sitta med ett fotoalbum hemma med foton på han och hans ex. Att ultraljudsbilden från deras gemensamma unge fortfarande ligger uppe på hans Facebook, i takt med femtioelva grattishälsningar till min sambo och hans ex, är nog så frustrerade att ta itu med. Men ibland får man väl blunda. Fortfarande, allt sånt ska bort, enligt mig. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:36:17 följande:
    Haha, så du  menar att din partner inte får ha foton som visar delar ur hans liv innan han träffade dig??? På riktigt???

JAg kan förstå om du inte vill ha dem inramade på väggen men sparade i ett album?
    Anser för övrigt att den lilla deltaljen att hans unge existerar gör att han inte kan avkräva att ha ännu mer kvar från sin tidigare relation. Den lilla detaljen är mer än nog. Gamla familjealbum och tavlor som exet målat (eller vad nu det må vara), exets matta och deras gamla bil.. också? Nä knappast va, varför gjorde de slut från början om de ska vara så närvarande i varandras liv? Nu pratar jag (förutom detaljen om barnet) i rent hypotetiska termer, såklart, men fortfarande.. varför ha en gammal relation kvar i sitt nya liv?
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:44:29 följande:
    Varför? För att han vill ha kvar minnena?
    Jag har kvar minnen, finns ingen man som skulle få mig att kasta dem.

Album, förstår du, kan man skapa både digitalt eller på gammalt, traditionellt vis. Jag har båda delarna. Är nog en del år äldre än dig som ifrågasätter album.
    Det är inte sentimentalt, det är värdefulla minnen. Måste man hata sitt ex eller?

Min sambo har t o m sett i mina album med mig. Han vet att mitt ex är just mitt ex!
    Han har sett ultraljudsbilderna på mitt yngsta barn också som jag har med exet. Tänka sig.

Facebook? Vem f*n bryr sig om facebook???

Nej, jag förstår dig inte. Inte på något sätt.

Kan nog bero på att du möjligtvis är väldigt ung och oerfaren.
    Enligt mig är minnen just minnen, i ens förflutna och i ens tankar. Inte kopplat till en speciell sak. Man får tänka vad man vill i sitt stilla sinne, men att avkräva allt gemensamt utrymme i ett hem till saker som är kopplat till andra män eller kvinnor upplever jag som märkligt.

Oavsett om jag är ung och oerfaren eller inte så förtjänar jag samma respekt och bemötande som någon som (du?) som är gammal och erfaren. Sedan spelar det ingen roll i mitt liv huruvida folk tror sig veta bättre än jag över hur livet ska levas. Du sitter inte på alla rätta svar. Har svårt att förstå mig på sådant.

Nej, man måste inte hata sitt ex. Jag har både bra och mindre bra minnen av mina ex. Oavsett vad så tillhör de inte mitt nuvarande liv och inte min framtid, och således förstår jag inte vad jag ska göra med dem, deras prylar och mina minnen från dem i min nuvarande relation. Jag kan sitta med en tjejkompis och säga "haha, kommer du ihåg när xx och jag gjorde xx." Sånt kan ju va kul. Dela minnen. Men att trycka upp det i näsan på min nuvarande förstår jag inte vitsen med. Inte heller varför vi i vårt gemensamma hem och liv ska sitta och trycka på en gammal vas (eller vad det nu kan vara) som mitt ex köpte till mig. Men jag har å andra sidan gjort aktiva val som lämnat tidigare relationer och har inga obearbetade känslor till dem. Jag saknar inte mina ex, liksom. Gör man det så kanske man har större behov av att ha kvar dessa "minnen"? Vad vet jag, jag är ju så ung och oerfaren.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:47:49 följande:
    Du måste vara en av de mest svartsjuka jag läst om är på fl!
    Tål du inte ens att det finns ett familjealbum kvar?
    Finns inga familjealbum på min sambo, hans ex och deras unge. Men om det skulle finnas det så skulle jag kräva att det antingen förvarades hos barnets mamma eller någonstans i barnets rum där jag slipper se det. Aldrig i livet att det hade fått ligga framme i vårt gemensamma sovrum, vardagsrum eller annat rum i huset. Varför i hela friden skulle det?!
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:51:25 följande:
    Om exet hade glömt kvar en trisslott men en miljonvinst så slår jag vad om att den dugt även om den tillhör henne.
    Antyder du att hon skulle vara en golddigger, eller vad har detta med något att göra?
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 22:21:34 följande:
    Anonym (A) skrev 2016-05-24 22:16:51 följande:

Antyder du att hon skulle vara en golddigger, eller vad har detta med något att göra?

Det är nog som så att du läser in lite för mycket av vad personen i fråga menar.

Personen i fråga vill nog precis som jag påvisa haltande logiken med att inte vilja sitta i samma soffa som sin partners ex men däremot vill åka runt i en bil som sin partners ex har suttit i.
    Det verkar, som sagt, vara lite skillnad. Bilen är hennes sambos medan den gamla soffan var något som har inhandlats till sambon och exets gemensamma bohag. Jag tycker inte det är konstigt. En trisslott som tillhör exet är ju exets så att hävda rätt till den hade varit stöld. Om inte exet lämnat över vinstlotten i fråga och sagt "varsågod" vilket verkar vara fallet med de gamla gemensamma möblerna.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 22:38:30 följande:
    För att det är barnets ursprungliga familj?
    Nej i sovrummet förstår jag att du inte skulle vilja ha dem, det hade inte jag heller velat.
    Men du borde ändå förstå att det är viktigt att spara dem.
    Är det viktigt för barnet? Ja då kan barnet ha det på sitt rum, ingen annanstans. Jag accepterar att det är barnets familj men jag vill inte ha barnets familjefoton upptryckta i ansiktet på mig varje dag i mitt hem. Det går jag bara inte med på.
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2016-05-24 22:33:37 följande:
    Jag skulle då vilja påstå att dennes logik som sagt haltar då exet säkerligen både har suttit i soffan och i bilen.
    Det viktiga tycker jag är en persons känsla. Vad tycker hen är jobbigt, vad tycker hen är härligt, vad tycker hen är viktigt osv. Allt behöver inte vara fullständigt logiskt i livet. Med detta menar jag inte att det skulle vara ologiskt att vilja bli av med gamla möbler men inte med bilen, jag har som sagt full förståelse för situationen och tänker lite som Linnis92 själv. Jag tycker ni hänger upp er lite mycket på just det där. Vad spelar det för roll om det är logiskt eller inte, enligt er, det är varje enskilds upplevelse av en situation som är den centrala, enligt mig.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 22:35:50 följande:
    Ja minnen är minnen, så långt är vi överens. Minnen kan vara kopplade till i stort sett vad som helst. En sak, en låt, en plats..vad som helst. Och ingen ska beröva mig dem. Jag kräver inte all plats i vårt hem men jag TAR plats för det jag behöver. JAg vill inte leva utan minnena nämligen och min sambo har full förståelse för det.

Jag är inte sotis på hans förflutna, alla år med hans ex är inget som stör mig. Jag har sett foton på dem, foton som han har kvar. Skulle inte komma på tanken att kräva att han skulle slänga dem.
    Det skulle vara som att amputera hans minnen. Nej, funkar inte.

Du har rätt i att jag inte sitter på alla rätta svar, absolut. Men jag vet att erfarenheten talar sitt tydliga språk och det lär du också bli varse. Det hoppas jag iallafall.
    Om ag är så himla gammal vet jag inte men jag har varit med om mycket och skulle kalla mig erfaren om du frågar. Skulle dock tro att jag är betydligt äldre än dig. På något vis kan jag nästan relatera till när jag var säg... 20... då skulle jag mycket möjligt kunna resonera som dig.

Har man barn ihop med sitt ex så "slipper" man inte ifrån dem så länge ungarna inte är vuxna själva. Så simpelt är det.

Och har man ett ex som är ens bästa vän så raderar man inte ut honom.
    Man får väl lägga upp det där som man vill tänker jag. Det som funkar bäst för en själv. Vad man själv tycker är viktigt, vad ens partner tycker är viktigt och vad man varit med om tidigare. Såklart har folk olika preferenser. Jag kan säga så mycket att jag, 25 år gammal, inte vill ha ett stort familjeporträtt upphängt på väggen där bilden är på min sambo, hans ex och deras gemensamma barn. Ett sådant foto kommer aldrig någonsin att hänga i mitt hem. Hade min sambo varit en sådan som hade velat ha den typen av saker i VÅRT hem, så hade hemmet inte varit vårt gemensamma utan då hade vi gott få letat oss vidare till en relation som vi vill ha - utan varandra. Den personen jag delar min tid med ska inte ha något över för att älta gamla ex. Ex är ex, nu är nu. Blir min nuvarande ett ex så kommer jag aldrig ha bilder på honom upphängd på väggen, barn eller ej. Hade jag haft en ny partner så hade jag inte tryckt upp den typen av saker i dennes face i vårt gemensamma hem. Jag tycker det handlar om respekt. Vi ser olika på det. Det förflutna har sin plats, i tanken och ingen annanstans.
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?