• Anonym (A)

Är jag en hemsk människa?

Holma skrev 2016-05-24 12:47:57 följande:

Då ska man tänka lika om bonusbarn då ? Dom finns ju för att mamman exet o pappan haft sex ? Fy ska man påminnas om att dom haft sex med varandra så fort man ser barnen ?

Så tänker jag allt som oftast när barnet ränner runt här. Kul kul..
  • Anonym (A)

Såklart du fick en pik av svärmor. Och andra här. De som inte själva leder i situationen har en förmåga att ständigt ha åsikter om det. Svärmor ska ge blanka sjutton i vad ni gör i ert hem och vilka saker ni väljer att ha framme. Svärmor sörjer säkert den trasade relationen för svärmor är lite inskränkt. Jag tycker du ska säga till din man att hon pikade dig kring det, och att han ska hålla en liten föreläsning för henne om respekt och vem som är den viktigaste i hans liv nu. Nummer 2or (jag är en sådan också) förväntas oftast ta väldigt mycket skit från både den ena och den andra, man ska bara acceptera att bli jämförd och åsidosatt - nej men självklart ska vi sitta och prata om hans ex en hel middag, det låter jättekul och bra!

Nej, nobody puts baby in the corner. Kan du säga åt henne själv om han inte gör det? 

• Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 14:23:29 följande:

TS, det gör dig inte till en hemsk människa. Bara till en onödigt svartsjuk sådan, för att svara på frågan-.

Vad har svartsjuka att göra med att man inte vill ha exets gamla saker upptryckt i nyllet på en varenda eviga dag i sitt eget hem?

Sunt förnuft att göra sig av med allting som har en känslomässig koppling till exet. Varför har man ens kvar sådant?

Jag överlever nätt och jämt över att bo i en lägenhet som min sambo och hans ex har bott i, med vissa saker som de haft i sitt gemensamma hem. Härdar ut i tanken då jag ändå vet att han betalat för allt och att det är orimligt att kasta ut allt och köpa nytt bara för att. Men nu håller vi ändå successivt på att köpa nya fräscha grejer till vårt hem, gemensamt. 

Och juste, de har ett barn gemensamt också. Lite svårt att göra sig av med deras barn. Barnet har ett gulligt (...) litet familjefoto på mamman, pappan (min sambo) och barnet när de var en enda stor familj. Eller det var i och för sig taget efter att det separerat. Överlever den hemska bilden genom att undvika att vara i barnets rum mer än nödvändigt. 

En annan grej är om det står i de gemensamma utrymmena. Då ska det ut.

Vari ligger svartsjukan? Ts har all rätt i världen att kräva att allt sådant ska ut illa kvickt. Vem tusan vill leva i ett hem där man blir påmind om exet mer än absolut nödvändigt (barnen går som sagt inte att göra så mycket åt)?
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 15:33:40 följande:
    Det har allt med svartsjuka att göra men svartsjuka människor ser inte det uppenbara.
    Jag har kvar minnen för att jag har vackra sådana med mitt ex, en person jag för övrigt är bästa vän med idag.

Min sambo har också kvar saker men inte lika mycket och anledningen är att de inte längre har något med varandra att göra. Inte mer än att de hejar på varandra om de träffas.
    Jag är inte dugg avundsjuk på hans tolv år med henne. Varför skulle jag vara det? Det har ju inget med vårt liv ihop att göra.

"överlever den hemska bilden"??? Skulle min sambo säga som du när det gäller mina barns pappa, barnen och mig som famlij på ett foto så... vete fan.
    Men vi har inga sådana problem för vi inser att det var för vår tid ihop.

Ingen har rätt att kräva något av sin partners rätt till sina tillhörigheter. Ingen.

Jag tror inte ditt förhållande kommer att hålla särskilt länge.

Vet din partner om din oresonliga svartsjuka mot hans ex? Att du hatar detta stackars oskyldiga foto som deras barn har på sitt rum så till den milda grad att du inte ens kan vistas i rummet`?
    Anonym (Nemas problemas) skrev 2016-05-24 15:23:18 följande:
    Jag tycker hela ditt inlägg skriker svartsjuka. Du undviker att gå in i barnens rum för där finns ett"hemskt"  foto på en mamma, pappa och deras barn. Men svartsjuk .........nej absolut inte.
    Anonym (!) skrev 2016-05-24 15:07:46 följande:
    Vad är det om inte svartsjuka ?
    Herregud, jag är inte på något sätt svartsjuk. Har inget intresse, dock, om att vara något slags substitut till en mamma. Kunde de inte hålla ihop sin relation trots barn så är det ju hemskt tråkigt för dem. Men det ska inte drabba mig. Jag valde att vara med min sambo för att jag tycker om honom. Jag är en partner till honom. Jag är ingens styvmamma och inte någon som accepterar vad som helst. Jag vill inte i ansiktet bli upptryckt deras familjebild, är inte intresserad av att vara en ersättare för dem. Bilden skulle jag kasta ut om den var i våra gemensamma rum. Svartsjuka? Nej, bara väldigt trött på att behandlas som om jag är någons substitut. Varför ska man dras med ex så förbannat mycket? Kul för de som har bra relation med sina ex, varför de nu ska ha det, men varför ska nuvarande partner drabbas utav det?

• Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 15:49:10 följande:
    Råkade posta för tidigt, här kommer svaret.

Jo, du är svartsjuk men du inser det inte. Du ÄR svartsjuk, ÄR. Men du förstår det inte.
    Ingen har sagt att du ska vara någon ersättare för mamman, det är inte det som det handlar om. Om du inte förstår det så kan jag förklara, känner du att det behövs?

Undrar bara... brukar barnet ta bilden och trycka upp den i ansiktet på dig? Isåfall får du prata med pappan om det.

Jag tycker att det är fantastiskt bra att ha en fin relation med barnens pappa även om vi inte längre är ett par.
    Hans nya kvinna har inget mot det heller. Hon och jag har hittat en bra nivå att umgås på. Hon vet ju att hennes man och jag har avslutat vår relation för flera år sedan.

Du har inga egna barn va? Hur gammal är du?
    Inte just bilden men det är ofta prat om mamman.

Hm, har inte tänkt på det på det sättet att det skulle vara svartsjuka. Känner mig inte svartsjuka på mamman som person. Tänkte bara att jag var bitter.

Nej, har inga egna barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (--) skrev 2016-05-24 16:36:52 följande:

Nej du är varken hemsk eller löjlig TS. Lika normalt att ta bort en staty som representerar ett avslutat äktenskap som det är att ha tagit av sig vigselringen. Att ha den framme för svärmors skull när inte ens din man bryr sig om den vore ju helt knäppt.

Håller med här.
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 20:41:16 följande:
    Har inte misstolkat något.
    Han "får" spara precis vad han vill, det bestämmer inte du.

Varför måste hans hem bytas ut för att du inte kan sitta i samma soffa som hans fru gjorde?
    Varför ska hon och han spara på saker som hon inte vill ha, oavsett anledning? Varför är det så fult att vilja göra sig av med sin partners ex? Varför är det så viktigt för vissa ex att för alltid vara kvar i sina tidigare partners liv? Är det Linnis92 och hennes sambos gemensamma hem så är det de båda som får avgöra vad som ska finnas eller inte. Han har ingen absolut rätt att sitta kvar på saker bara för att. Vill han ha kvar och hon inte, så får de kompromissa. Hon känner sig obekväm med att sakerna finns kvar, och han vill ha kvar dem för att han tycker dem är fina.. i min värld vinner hon där.. varför skulle man vilja sin partner illa?
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:05:37 följande:
    Du skrev att hennes saker åkte ut när du flyttade in. Det tolkade jag som att du flyttade in i deras gamla hem men jag kanske missförstod?

Citerar:"Här åkte allt efter sambons ex ut, när jag flyttade in. Ville inte överskuggas utav henne utan få något som var "vårat". Självklart har han fått spara småsaker som foton och grejer, mest för sonens skull. Men möbler och prydnadssaker finns inte kvar i huset :) "

Jag har inte snöat in på något, jag ser det uppenbara. Men jag är inte så förvånad, det är rätt vanligt bland unga tjejer.
    Även om så vore så tycker jag inte att det är märkligt alls. Sen kostar det ju en del att bona om ett helt hem. Personligen har vi tagit det i etapper, men hade jag haft Linnis92's ekonomi så hade även jag blåst ut hela sambons hem till förmån för att bygga vårt egna. Och helst flyttat igår. Livet är för kort för att substituera i andras liv.  Jag tycker det är klokt att utifrån personliga resurser bygga sitt egna (gemensamma), inte leva i skuggan av en tidigare relation. 
  • Anonym (A)
    Linnis92 skrev 2016-05-24 21:14:01 följande:
    Varför är det ens relevant varför hon inte tog dem med sig? Hon kände väl för att köpa nytt hon också.

Just precis, det är BARA möbler, då kan det också bytas ut. Hade det varit saker som hade ett emotionellt värde, såsom foton och grejer så hade jag inte ens begärt det.
    Menar du att du hade låtit honom ha kvar foton på dem, och annat som påminner om dem tillsammans? Shit, det hade varit det första som åkt ut om det var jag.. och dem behöver man inte ens ersätta med nytt, om det inte är på en själv och partnern. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-24 21:16:59 följande:
    Den kostnaden skulle jag mycket hellre lägga på något annat.
    Men jag är iofs inte sotis av mig.
    Gamla ex stör mig inte på något sätt.

Du blir inte ett substitut för att du inte raderar ett minnen från ett tidigare förhållande!
    Alla vill inte heller radera sina tidigare relationer totalt och det bör man acceptera.
    Det kan finnas minnen man vill ha kvar men när man läser hur ni resonerar är det nog bäst att tiga om varför man vill ha kvar en viss sak... 
    Varför skulle man vilja ha kvar något från ett tidigare förhållande? Jag försöker tänka om det finns något som jag har med mig in i detta förhållande, som jag fått från nåt ex.. kan inte komma på något just nu men hade knappast varit främmande för att byta ut det mot något annat om min partner hade begärt det. Nu är min partner allt annat än svartsjuk, så han hade inte brytt sig, men hade han gjort det så hade jag självklart prioriterat honom framför något ex. Alla dagar i veckan. Varför ha en ny relation om man inte kan släppa den gamla? För mig helt ofattbart. 
Svar på tråden Är jag en hemsk människa?