• cykeln

Hatar folk hyresrätter?

Hej,

Då bostäder är ett ganska vanligt diskussionsämne ville jag kolla lite här hur folk ställer sig i frågan.
    Jag själv bor i hyresrätt, inte av ekonomiska själv, utan det är helt enkelt ett val. Jag betalar en hyra som slukar upp 46% av min nettolön vilket jag själv tycker är ganska högt. Jag skulle kunna komma undan så mycket billigare om jag köpte mig en bostadsrätt t.ex. Köper jag en villa för att hamna på samma månadskostnad som jag har idag inkl. underhåll hade jag kunnat köpa mig något för cirka 1.5 miljon, en bostadsrätt för cirka 2.5 miljoner.
    Jag drömmer om att bo i villa, ett mindre hus på landet utan grannar och bara skog runtomkring mig. Jag tvekar inte heller på att jag kommer hamna där. Så jag har inget emot villa, jag bor inte i hyresrätt för att jag inte vill ta hand om ett hus.
    Jag bor i hyresrätt då jag tycker bostadsmarknaden är något riskfylld just nu. Konstant tillväxt existerar inte, det kommer att komma bakslag och det var längesedan bostadsmarknaden föll och det känns som att ett stillestånd eller en dipp inte ligger alltför långt bort.
    Jag vill inte heller som 25-åring sitta med miljonskulder, det känns helt enkelt inte bra.

Jag vill inte läxa upp någon eller övertyga någon om vad som är bäst och inte, alla gör som dom vill men när jag uttrycker mina åsikter i denna fråga och förklarar varför jag bor i hyresrätt brukar det ofta komma en lätt dumförklaring kring att jag ger bort pengar till någon annan, att jag kunde tjänat så mycket pengar om jag hade köpt något från början osv.
    Om jag köper en bostad för 2 miljoner och lånar 1.7 miljoner, då äger jag ju knappast lägenheten även om jag står på pappret, det är ju banken. Att tjäna pengar på sin bostad förutsätter konstant uppgång vilket inte är säkert att det sker.
    Är det inte något annan som tycker såhär, är jag helt ensam om detta? För det verkar så när jag diskuterar detta på jobbet eller mina vänner.

• Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?
  • twinboymom

Jag bor helst i bostadsrätt/hus för att försöka slippa jobbiga människor. Det är alltid någon idiot i hyreshustrapphuset som jag stör mig på. Har aldrig upplevt detta i bostadsrätter man kommer upp lite i kostnad på.

• PH76
    Noname00 skrev 2018-02-01 07:17:24 följande:
    På vilket sätt blir man lurad?
    Även om bostaden inte ökat i värde så får du ju tillbaka det man betalat av i en hyresrätt får du ingenting när du flyttar.

Det finns inte så mycket som kan gå sönder i en brf, kyl, frys fönster å fasad och avlopp är ju en brf ansvarig för.

Anledningen till att din värd höjer hyran är antagligen ökade kostnader.
    Sedan när står en bfr för kostnader för kyl/frys?
  • gbgumman
    svartakatten98 skrev 2018-01-31 20:24:17 följande:

Men ja, folk är rätt lurade när det gäller det här med bostadsrätter. Man tar ett lån för att äga sin lägenhet/hus, men i praktiken är det ju bankens hus och man kommer att vara helt beroende av en ständig prisuppgång, vilket inte är möjligt. Som sagt har jag inte flyttat hemifrån än men jag känner starkt att jag inte vill ta ett lån på flera miljoner, jag väntar hellre tills jag lyckas få en hyresrätt kanske, eller möjligtvis tills priserna blir mer rimliga. 

Hur tänkte du nu? Först säger du att alla som tar lån till en brf är lurade och sedan säger du att du kan tänka dig att köpa själv till rimligt pris. Menar du då att rimligt pris är något du betalar utan lån?
  • gbgumman
    PH76 skrev 2018-02-01 08:59:35 följande:
    Sedan när står en bfr för kostnader för kyl/frys?
    Mina förälders brf så ingick det i avgiften en del som man sedan kunde ansöka om att få tillbaka om något gick sönder. Lite som en försäkring. 
  • PH76
    gbgumman skrev 2018-02-01 09:40:27 följande:
    Mina förälders brf så ingick det i avgiften en del som man sedan kunde ansöka om att få tillbaka om något gick sönder. Lite som en försäkring. 

Wow något sådant har jag aldrig hört talas om förut. Innovativt!

• Kjell2
    PH76 skrev 2018-02-01 09:57:08 följande:

Wow något sådant har jag aldrig hört talas om förut. Innovativt!

Kallas inre reparationsfond. Man la på lite pengar på månadsavgiften som avsattes till en fond för varje lägenhet. När man sen behövde genomför någon reparation kunde man få ut pengarna. Lite som ett tvångssparande.

• AndreaBD

När det gäller riktigt dyra bostäder i storstäderna, då kan det vara riskabelt att köpa om priserna kanske går ner snart igen. Men om man kan få ett hus för 2 miljoner där du bor - det är inte så stor risk om ni tänker bo där ganska länge. 

Vi köpte hus för 2, 8 miljoner för två år sedan, ganska långt utanför Stockholm. Hade 2 miljoner i lån, numera är det under 1,8, vi amorterar ganska mycket. Men vi är också båda över 50, då har vi inte så lång tid till pensionen.Tills dess bör vi ju helst ha betalat av. Men framför allt som yngre är det ju en bra möjlighet att få mer "kapital" så småningom. Jag gillar inte att betala hyra - då betalar man bara för något som man aldrig äger och har inte mer efter några decennier. 

Däremot förstår jag att det inte passar alla i alla lägen i livet. Det kan finnas perioder där man inte vill köpa hus. Och vissa vill absolut inte ha allt jobb som följer med hus.

• svartakatten98
    gbgumman skrev 2018-02-01 09:37:48 följande:
    Hur tänkte du nu? Först säger du att alla som tar lån till en brf är lurade och sedan säger du att du kan tänka dig att köpa själv till rimligt pris. Menar du då att rimligt pris är något du betalar utan lån?
    Var lite önsketänkande, kmr förmodligen aldrig bli ett rimligt pris så länge det råder fri marknad. Kommer nog satsa på hyresrätt, även om kön är mkt lång. 

Ja, jag anser att det är en form av lurendrejeri, hela den här marknaden. De enda som vinner i längden är banken. Säg när skulle en person med en vanlig lön på kanske 18000/mån (efter skatt) kunna betala av 2-4 miljoner? Skulle man ge hela lönen till det varje månad (vilket ju är en omöjlighet) skulle det fortfarande bara bli runt 200000 per år. 
  • Zz i zkogen

Jag gillar också hyresrätt. Motsvarande lägenhet i samma område kostar ca 3 milj. Jag vill verkligen inte ha så stora skulder och vi, som har småbarn, vill jobba extra lite nu - inte extra mycket för att kunna spara till bostad.

Och så är det mindre stress att hyra. Och jag tycker så mycket om huset vi bor i.

• Don3

Bor inte i hyres pga den enkla anledningen att det är för dyrt.

Då jag inte bor i Sthlm så behöver jag inte ta 3-4m i lån. Lägenheten kostade ca 1m med avgift på ca 4k. Så har en månadskostnad på ca 5,2k.

Motsvarande lägenhet hos kommunen kostar ca 7,2k och då är det dubbla avståndet till centrum.

Kan tänka mig hyres som pensionär då jag inte sen poängen med att låsa fast pengar då.

Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?