• cykeln

Hatar folk hyresrätter?

Hej,

Då bostäder är ett ganska vanligt diskussionsämne ville jag kolla lite här hur folk ställer sig i frågan.
    Jag själv bor i hyresrätt, inte av ekonomiska själv, utan det är helt enkelt ett val. Jag betalar en hyra som slukar upp 46% av min nettolön vilket jag själv tycker är ganska högt. Jag skulle kunna komma undan så mycket billigare om jag köpte mig en bostadsrätt t.ex. Köper jag en villa för att hamna på samma månadskostnad som jag har idag inkl. underhåll hade jag kunnat köpa mig något för cirka 1.5 miljon, en bostadsrätt för cirka 2.5 miljoner.
    Jag drömmer om att bo i villa, ett mindre hus på landet utan grannar och bara skog runtomkring mig. Jag tvekar inte heller på att jag kommer hamna där. Så jag har inget emot villa, jag bor inte i hyresrätt för att jag inte vill ta hand om ett hus.
    Jag bor i hyresrätt då jag tycker bostadsmarknaden är något riskfylld just nu. Konstant tillväxt existerar inte, det kommer att komma bakslag och det var längesedan bostadsmarknaden föll och det känns som att ett stillestånd eller en dipp inte ligger alltför långt bort.
    Jag vill inte heller som 25-åring sitta med miljonskulder, det känns helt enkelt inte bra.

Jag vill inte läxa upp någon eller övertyga någon om vad som är bäst och inte, alla gör som dom vill men när jag uttrycker mina åsikter i denna fråga och förklarar varför jag bor i hyresrätt brukar det ofta komma en lätt dumförklaring kring att jag ger bort pengar till någon annan, att jag kunde tjänat så mycket pengar om jag hade köpt något från början osv.
    Om jag köper en bostad för 2 miljoner och lånar 1.7 miljoner, då äger jag ju knappast lägenheten även om jag står på pappret, det är ju banken. Att tjäna pengar på sin bostad förutsätter konstant uppgång vilket inte är säkert att det sker.
    Är det inte något annan som tycker såhär, är jag helt ensam om detta? För det verkar så när jag diskuterar detta på jobbet eller mina vänner.

• Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?
  • Noname00
    PH76 skrev 2018-02-01 08:59:35 följande:
    Sedan när står en bfr för kostnader för kyl/frys?
    Det får man betala själv.
    Men hur ofta går dom sönder, och när dom gör det så är det enkelt att byta ut.
  • Noname00
    gbgumman skrev 2018-02-01 09:40:27 följande:
    Mina förälders brf så ingick det i avgiften en del som man sedan kunde ansöka om att få tillbaka om något gick sönder. Lite som en försäkring. 
    Det stämmer många har en inre reparationsfond.
  • PH76
    Noname00 skrev 2018-02-01 21:26:30 följande:
    Det får man betala själv.
    Men hur ofta går dom sönder, och när dom gör det så är det enkelt att byta ut.

Absolut så är det så, jag ifrågasatte bara inlägget, har aldrig varit med om en inrereparationsfond.

Men nej det är inte jätte dyrt, jag har bytt ut spisen 2 gånger, diskmaskin två gånger och nu kommer första kyl/frys bytet. Bör dock inte kosta mer än 17k-20k men håller hyffsat länge.

• Noname00
    PH76 skrev 2018-02-01 21:35:41 följande:

Absolut så är det så, jag ifrågasatte bara inlägget, har aldrig varit med om en inrereparationsfond.

Men nej det är inte jätte dyrt, jag har bytt ut spisen 2 gånger, diskmaskin två gånger och nu kommer första kyl/frys bytet. Bör dock inte kosta mer än 17k-20k men håller hyffsat länge.

Hur gamla är vitvarorna?
    Moderna vitvaror håller inte mer än 5-8 år medans det finns dom som är runt 90talet som går fortfarande.
  • PH76
    Noname00 skrev 2018-02-02 19:50:31 följande:
    Hur gamla är vitvarorna?
    Moderna vitvaror håller inte mer än 5-8 år medans det finns dom som är runt 90talet som går fortfarande.
    De är runt 11-12 år, låter som en kraftstation.
  • Noname00
    PH76 skrev 2018-02-02 22:50:52 följande:
    De är runt 11-12 år, låter som en kraftstation.
    Då har dom nått sin tekniska livslängd.
  • gbgumman
    Noname00 skrev 2018-02-02 19:50:31 följande:
    Hur gamla är vitvarorna?
    Köpte tvättmaskin och torktumlare 2005. När vi flytta förra året var de fortfarande perfekt skick. Två småbarn dessa år. Tvätta 1-2 tvättar om dagen. Mycket kräk och smutsiga overaller. Men jag var noga med att rensa maskinen och rengöra dem.
  • Milfshake

Räknade på kostnaderna när jag skulle skilja mig. Kunde få en motsvarande hyresrätt till det jag köpte och kostnaden var väldigt mycket högre. Ett enkelt val i slutändan. 

• Smirnoffski

Bor i hyresrätt, trivs helt okej med det. Sen skulle jag aldrig ha råd med en villa/bostadsrätt, så jag har inte så mycket val än att gilla läget.

Tråkigt att man måste stå så länge i kö dock, och då bor jag ändå inte i Hufvudstaden.

• Kurlie

Vi hyr och ska starta upp ett sparande då vi i framtiden vill köpa. Bara trist priserna är så höga i de större städerna så det lär ju ta lite tid.

Det som lockar med att köpa(radhus)är att vi får avskildhet vi inte haft i hyres med två våningar och trädgård(!) samt att man kan renovera efter önskemål inomhus och förhoppningsvis kan tjäna en slant på försäljningen när vi är pensionärer.

Kan ju säga det nästan alltid varit relativt lyhört i de hyresrätter vi bott och i senaste lägenheten hade vi en riktig psykopat till granne som bankade i golvet och skrek otrevligheter då han tyckte vi hade för högljudda barn. Och då bodde han ändå ovanför oss. Känns som man slipper sånt i köpes.

• punktslash
    PH76 skrev 2018-02-01 09:57:08 följande:

Wow något sådant har jag aldrig hört talas om förut. Innovativt!

Inre reparationsfond heter det. Vanligare i äldre föreningar med bra ekonomi.
  • cleopatra

Jag bor i hyresrätt men börjar helt avsky det. Bor i Stockholm och tyckte tidigare det var skönt att bo i hyresrätt. Jag har dock alltid gjort det pga av att jag inte riktigt haft möjlighet att köpa. Eller snarare varit rädf stt belåna mig, mina föräldrar avrådde mig starkt från att köpa bostad insjön när jah flyttade hit 2009. men idag när jag är 38 år och har ett småbarn så ångrar jag något enormt att jag inte begav mig in på bostadsmarknaden när jag flyttade hit. Nu är det för sent pga av inget kapital och inte varit med på resan. Det finns två anledningar till att jag HATAR att bo i hyresrätt. För det första så har du ingen makt över din situation. Vi bodde i en 1,5 inne i stan och lyckades efter tre år till slut att byta till en större trea i Hägersten. Tre År!!  Det är så svårt att byta. Men nu när vi vill skaffa fler barn så kan vi ju inte byta till större om vi inte byter tI?ll nyproduktion som kostar 20 000 i månaden. Så det är otroligt svårt att byta till större lägenhet utan att byta område igen, vilket vi helst inte vill. Har man hyresrätt så får man vara beredd att barnen ska buyta område, kompisar och skola om man vill bo större. Inte för att man vill byta onråde utan pga av att det är enda möjligheten. För det andra får du inte renovera och fixa som du vill. Jag ör så trött på billigt renoverade kök som de alltid gör i hyresrätt, trött på fula svarta linoliumgolv. Så mitt råd till alla är - köp bostad om du kan!!

Svar på tråden Hatar folk hyresrätter?