• Anonym (apan)

Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

Vid vilken ålder kan man börja kräva att barn ska flytta hemifrån?

Det är så här att jag lever med min man, våra två gemensamma barn och hans två tonårsbarn sedan tidigare. Barnen är 16år och 20år och dom har ingen tillstymmelse till att ens fundera på att flytta hemifrån. Dom bor hos oss varannan vecka och har ett varsit rum medans våra gemensamma pojkar som är 10år och 8år delar rum. Bor trångt och rummen är små.
    Märker att mina barn inte vill dela längre, dom börjar bli så pass stora och med livliga disskutioner med min man anser jag att hans äldre kan dela rum då dom är här hos oss för att ge våra gemensamma barn som bor här hos oss på heltid egna rum. Mannen säger promt nej och säger att jag har orimliga krav.. Så måste kolla med någon utomstående.. 

• Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...
  • Ess
    Holma skrev 2016-05-02 12:29:41 följande:
    Nähä så du tar för givet att han inte säker jobb utan bara sitter rakt upp o ner o tar upp ett rum för att jävlas ?
    Ja det gör jag, för som jag skrev innan så hade problemet inte funnits om hen varit aktiv och arbetat mot att skaffa eget. 
  • Holma
    Ess skrev 2016-05-02 13:02:42 följande:
    Ja det gör jag, för som jag skrev innan så hade problemet inte funnits om hen varit aktiv och arbetat mot att skaffa eget. 
    Jag sa söker jobb , man får inte jobb på första ansökan idag .
    Ts har heller inte svarat på frågor om han arbetar o betalar hemma eller har nån annan sysselsättning . Ts undviker att svara på frågor tyvärr
  • Påven Johanna
    Anonym (M) skrev 2016-05-02 12:41:23 följande:
    Det är ju faktiskt inte helt lätt att bara byta bostad... Kan vara svårt att sälja nuvarande, kanske inte finns nåt nytt i bra storlek där man bor... Grattis till dig som lyckats med det... Vi har ett rum för lite nu när vi blev sambos.. Det finns helt enkelt inte ett större hus att byta till samt att det är dålig marknad här just nu så sälja detta vore väldigt svårt... Tro mig jag skulle hellre flyttat till nåt eget än flytta in i deras hus men så ser det ut här.. Det finns inget annat. Därför får två av våra barn dela rum så länge tills äldsta flyttar hemifrån.. Vilket är till hösten om det inte tar slut med pojkvännen då skjuts det nog upp till hon fått ett jobb (är 20 och tar studenten nu)

Däremot kan jag hålla med om att man kan tänka lite framåt också... Dom har trots allt haft 6 år på sig att fundera över det här med att huset nog är lite för litet för alla barn.. På 6 år borde man kunna hitta en lösning renovera, bygga ut etc...

Vi funderade ett tag på att göra tvättstugan mindre och delvis slå ihop tvättstuga och badrum för att kunna göra ett rum till men de som delar tyckte det var helt ok att dela de 2-3 år det gällde
    Vi hade inte flyttat ihop om vi inte hade löst bostadsfrågan på ett sätt som optimerade alla involverades situation (nu var det inte svårt för oss eftersom vi kan köpa oss det vill vi ha).

Jag begriper förstås att det inte är lätt för alla att köpa sig (eller byta till sig eller vad folk som bor i allmännyttan gör) den bostad de vill ha eller behöver. Det jag inte begriper är att de trots det flyttar ihop och sedan tycks bli både förbluffade och irriterade över de problem det för med sig. 
  • Anonym (Nog kan man dela)

Jag har en son på fem som delar rum med sambons dotter som bor här varannan helg (hon är tolv) dessutom är vi kontaktfamilj åt eb nioåring som får även hen får sova därinne i dotterns säng.

Planerar inte att skaffa större eftersom vi räknar med att barn flyttar hemifrån vid 18

• Påven Johanna
    Anonym (Nog kan man dela) skrev 2016-05-02 13:43:23 följande:

Jag har en son på fem som delar rum med sambons dotter som bor här varannan helg (hon är tolv) dessutom är vi kontaktfamilj åt eb nioåring som får även hen får sova därinne i dotterns säng.

Planerar inte att skaffa större eftersom vi räknar med att barn flyttar hemifrån vid 18

Det är så man baxnar. Vågar man hoppas på att du gör dig rolig på något sätt?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (nope) skrev 2016-05-02 12:44:57 följande:

Man är barn i familjen när man är 20 och bor hemma även om man är myndig.

Varmlanning uttalade sig generellt att det är självklart att halvtidsboende barn ska ha lägre levnadskvalitet än heltidsbonde. Det är ett helt vansinnigt resonemang, i synnerhet om andra familjen som sagt resonerar likadant men även annars. Det är inte deras fel att de har flera hem och flera familjer. Nej andra behov och omständigheter än hurvida man bor där halvtid eller heltid ska givetvis styra.

Men nu har inte det med ts att göra i ts fall har de egna rum hos mamman de två yngre har delat i 8 år. Det mest rättvisa är att de nu får egna rum. De andra två har haft egna rum i minst 8 år, troligtvis säkert betydligt längre. Dessutom är den ena inget barn längre utan har ett eget ansvar att se om sitt hus om det inte passar att dela med ett syskon varannan vecka.
  • Flickanx2

Om det finns barn som är det varannan vecka, så tycker jag att de borde kunna dela rum. De barn som bor hos er alltid har ett större behov av att ha egna rum. Jag förstår att även de andra barnen har de behoven, men nu är det ju som det är och det finns inte rum till alla. Så mitt råd blir att de som bor där minst får dela rum... De är ju så pass stora också så det förstår nog, bara man pratar igenom det med dem så att det inte är några oklarheter till varför ni gör som ni gör. Så att de inte känner sig osidosatta, utan förstår problematiken. Ja, det är som jag tänker i alla fall :) 

• Anonym (laban)
    Påven Johanna skrev 2016-05-02 13:26:49 följande:

Vi hade inte flyttat ihop om vi inte hade löst bostadsfrågan på ett sätt som optimerade alla involverades situation (nu var det inte svårt för oss eftersom vi kan köpa oss det vill vi ha).

Jag begriper förstås att det inte är lätt för alla att köpa sig (eller byta till sig eller vad folk som bor i allmännyttan gör) den bostad de vill ha eller behöver. Det jag inte begriper är att de trots det flyttar ihop och sedan tycks bli både förbluffade och irriterade över de problem det för med sig. 

Bonusfamiljer blir alltid dubbelt så stora i ett samhälle där barnen generellt bor växelvis efter att föräldrarna skilt sig.

Familjernas ekonomier har inte vuxit sig dubbelt så stora bara för att de slutat leva i kärnfamiljer. Inte heller har bostadsytan i landets bostäder förändrats. Det innebär strukturella problem för bonusfamiljer att hitta och ha råd med boenden sina nyfamiljer.

Är det rimligt eller önskvärt att förvänta sig att föräldrar slutar bilda nya familjer och hushåll? Nja, knappast. Det känns mer rimligt att människor accepterar att nyfamiljslivet ofta innebär en sänkning av boendestandarden. Med tanke på att boendestandarden i sverige länge varit bland den högsta i världen så är en viss sänkning givetvis inte hela världen. Klarar folk i spanien och korea att leva lite mindre gör folk i sverige givetvis också det.

Men en sänkning i boendestandarden kräver nya lösningar för att bli optimal. Nyfamiljer måste nog acceptera att alla familjemedlemmar nödvändigtvis inte kan få egna rum (kan lika gärna vara föräldrarna som inte får eget rum).. Kanske behöver de bygga om sina bostäder för compact living. Dessutom behöver föräldrar kanske höja förväntningarna och kraven på sina barn att de ska flytta ut tidigare.
  • Anonym (laban)

En lösning är att föräldrarna flyttar ut i vardagsrummet så att de två yngsta också får egna rum.

• Anonym (laban)
    Flickanx2 skrev 2016-05-02 13:57:45 följande:

Om det finns barn som är det varannan vecka, så tycker jag att de borde kunna dela rum. De barn som bor hos er alltid har ett större behov av att ha egna rum. Jag förstår att även de andra barnen har de behoven, men nu är det ju som det är och det finns inte rum till alla. Så mitt råd blir att de som bor där minst får dela rum... De är ju så pass stora också så det förstår nog, bara man pratar igenom det med dem så att det inte är några oklarheter till varför ni gör som ni gör. Så att de inte känner sig osidosatta, utan förstår problematiken. Ja, det är som jag tänker i alla fall :) 

Tänk om de delar rum hos mamman. Tycker du fortfarande att man kan tänka som du?
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...