• Anonym (apan)

Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...

Vid vilken ålder kan man börja kräva att barn ska flytta hemifrån?

Det är så här att jag lever med min man, våra två gemensamma barn och hans två tonårsbarn sedan tidigare. Barnen är 16år och 20år och dom har ingen tillstymmelse till att ens fundera på att flytta hemifrån. Dom bor hos oss varannan vecka och har ett varsit rum medans våra gemensamma pojkar som är 10år och 8år delar rum. Bor trångt och rummen är små.
    Märker att mina barn inte vill dela längre, dom börjar bli så pass stora och med livliga disskutioner med min man anser jag att hans äldre kan dela rum då dom är här hos oss för att ge våra gemensamma barn som bor här hos oss på heltid egna rum. Mannen säger promt nej och säger att jag har orimliga krav.. Så måste kolla med någon utomstående.. 

• Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...
  • fluu

Jag hade räknat med att 20-åringen skulle flytta hemifrån inom max två år och så länge kan de små dela. Att en sextonåring skulle flytta snart är mindre troligt liksom....
    Det är bonusarnas hem också, även om de är vv.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mamsen)
    Rocket Mania skrev 2016-04-30 16:40:13 följande:
    Å andra sidan står två av rummen alltså tomma 50% av tiden medan två barn som bor där permanent trängs i ett rum. 

Men alltså, TS. En 20-åring som bor varannan vecka?
    Haha! Tänkte desamma ???? en 20-åring varannan vecka! Jag säger då det!
  • Anonym (VV)

En 20-åring och gymnasiet??
    Antingen är väl det universitet eller arbete som gäller?
    Att en 20-åring vill bo vv tycker jag är konstigt också som en del andra här.
    Min son ledsnade vid 17-års åldern att flytta emellan oss föräldrar.
    Valde ett hem pga slippa det. I princip samma umgänge med oss båda föräldrar ändå.

Han är 21-år nu som numera pluggar på annan ort bor i studentrum. CSN ...

• Holma
    Anonym (Mamsen) skrev 2016-05-01 16:36:00 följande:
    Haha! Tänkte desamma ???? en 20-åring varannan vecka! Jag säger då det!
    Jag vet flera av sonens vänner som är 18-20 år o bor vv
  • silhuett

Finns det ingen möjlighet att möblera om? T.ex. så att de barn som ska dela rum får det största rummet, och övriga får de mindre rummen. 

Eller om det går att avsätta en del av vardagsrummet som sovalkov, och rama in det med draperi eller en skärmvägg? Där antingen ett av barnen får bo, eller ni vuxna.

• Anonym (Ikvggh)

Ni har valts att skaffa barn ni inte har plats med.

Prata med den äldre barnen, de kanske kan tänka sif dela?

Eller så flyttar ni ut i vardagsrummet.

• Anonym (Dela med dom små)

Kan dom inte dela rum en äldre o en yngre? Så pass så får dom yngre eget rum varannan vecka, samt bounda med sina äldre bonus syskon?

• Ess
    Holma skrev 2016-05-01 11:30:42 följande:
    Så tänker inte dom i vår kommun tyvärr .

Sen skulle aldrig soc betalaren hyra o andra kostnader så länge man inte blir utkastad av sina föräldrar eller om föräldrarna absolut inte har möjligheten att ha dom hemma heller .
    Däremot kan man få soc om man bor hemma o är över 20 utan inkomst för att betala för sig hemma
    Då slänger man ut hen så blir problemet löst.
  • Holma
    Ess skrev 2016-05-01 19:43:08 följande:
    Då slänger man ut hen så blir problemet löst.
    Det är ju normalt att slänga ut sina barn , dom som gör det bör inte ha skaffat några alls
  • Ess
    Henritta skrev 2016-05-01 14:03:51 följande:

Hur tänker du människa?! En 20 åring och en 16 åring är i MYCKET större behov av ett eget rum än dina 2 barn som är så unga! Det måste du väl ändå förstå! Sen är det inte alls konstigt att en 20 åring fortfarande bor hemma då det är svårt på otroligt många ställen i Sverige att få bostad & att ha RÅD med bostad. Hen måste ju ha en inkomst. Och tror du på fullaste allvar att 16 åringar brukar flytta hemifrån bara sådär?? Det gäller bara om det är nånting med att man går skola i en annan stad. Skärp dig, du tänker bara på dina barn!!

Klart att man tänker på sina egna barn i första hand. Sen är det väl ingen som sagt att 16 åringen ska flytta. Men 20 åringen bör se till att komma ut snarast, OM hen vill ha ett eget rum, eller lägenhet rättare sagt.
Svar på tråden Vill att bonusbarnen delar rum så våra gemensamma får egna rum...