Anonym (Karl) skrev 2016-04-24 22:46:39 följande:
Troligen SD, inte för att de har några särskilt bra företrädare eller lösningar på dagens problem utan endast för att pressa på de etablerade partierna så att de senaste årens migrations- och integrationspolitik ändras. Det är en sak att ta emot flyktingar i en omfattning som andra jämförbara europeiska länder, en helt annan att bedriva en politik som påminner om ett slags multikulturellt experiment utan att ha en bråkdel av folket/opinionen med sig (det finns ju ingen naturlag som säger att 40-45 % av alla ensamkommande afghanska pojkar som kommer till Europa måste bosätta sig i Sverige), ett experiment som bara leder till ökad segregation, religiös radikalisering och polarisering.
Jag håller med. Jag har verkligen inget emot invandring, som jag tror medför många önskvärda effekter på samhället, men det går inte att ha en politik som helt skiljer ut sig från övriga europa. Det var vansinnigt att ha det under lång tid.
För något år sedan (innan förra årets flyktingkris) hade ett svenskt asylmottagande som motsvarade samtliga övriga nordiska länders gemensamma mottagande inneburit en halvering av den nivå vi tog emot. Nu är väl det förhållandet ännu mer snedvridet. Jag tycker det skulle ha sagt sig själv att ett land inte kan ha det så, hur mycket vi än lider med de stackare som har det svårt. Det hade funnits alternativ för att hjälpa även dem på andra, och mer effektiva, sätt.
Sedan ska jag säga att jag verkligen inte på något sätt är rasist, jag anser att invandringen för goda effekter med sig och jag skulle genast ta vem som helst av mina många vänner med utländsk påbrå i försvar mot någon form av nedvärderande yttrande på grund av t.ex etnicitet eller bakgrund. Men nu handlar det om en helt annan slags frågeställning.