• Ewald01

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?

Mycket har hänt i den svenska politiken nu. Det finns en massa frågor. Tappar miljöpartiet röster? Kommer Feministiskt initiativ in i riksdagen? Hamnar Kristdemokraterna över 4% spärren?

Rösta och diskutera !

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?
  • Ewald01
    Anonym (Karl) skrev 2016-04-24 22:46:39 följande:

Troligen SD, inte för att de har några särskilt bra företrädare eller lösningar på dagens problem utan endast för att pressa på de etablerade partierna så att de senaste årens migrations- och integrationspolitik ändras. Det är en sak att ta emot flyktingar i en omfattning som andra jämförbara europeiska länder, en helt annan att bedriva en politik som påminner om ett slags multikulturellt experiment utan att ha en bråkdel av folket/opinionen med sig (det finns ju ingen naturlag som säger att 40-45 % av alla ensamkommande afghanska pojkar som kommer till Europa måste bosätta sig i Sverige), ett experiment som bara leder till ökad segregation, religiös radikalisering och polarisering. Förvånad

Teoretiskt borde det egentligen knappast komma några flyktlingar till Sverige nu då gränserna mellan Grekland och Makedonien är stängda. Praktiskt vet jag inte hur det ser ut.

Visst, om man har ett gemensamt och starkt Europa m
    åste man kunna skydda respektive kontrollera sina yttre gränser. Sen behövs det väl också en gemensam flyktlingspolitik.

Grejen är ju att vissa politiker nu tycker att man behöver hjälp av Turkiet för att kunna hantera flyktlingskrisen. Turkiet ställer dock högra krav.

Man bör kunna kontrollera sin yttre gräns utan hjälp av Turkiet. Annars är ju Europa inte trovärdigt .... 

• Spegelbilden
    Anonym (Obeskrivligt lack) skrev 2016-04-24 09:00:04 följande:

Vet inte, för första gången på 25 år.

Liberalernas nya logga gör mig som kvinna så förbannad så det kanske blir Fi eller Piraterna istället.

Men det är då en form av proteströst.

Vad är det för fel på deras logga? Jag trodde, när diskussionen startade, att det hade något med SD att göra eftersom de har en blå blomma, men har läst att den kan tolkas sexistisk. Förstår dock inte alls varför?
  • Pentra

Jag skulle inte rösta på något av ovanstående.

• Progressiv

Hoppas AKB snopet stupar runt midnatt.

• Progressiv
    Progressiv skrev 2016-04-26 06:30:16 följande:

Hoppas AKB snopet stupar runt midnatt.

(På valnatten, förstås.)
  • Progressiv
    Ewald01 skrev 2016-04-24 07:19:02 följande:

Okej.

Piratpartiet är ganska stor på Island har jag läst.

Men i princip driver de ungefär samma politik som MP. Ja, varför inte, Piratparteit är ett intressant alternativ också.

Jag får känslan att miljöartister går över till Vänstern - i alla fall här på familjeliv.

Gör de väl inte? Har de ens en politik på miljöområdet?

Kanske, men i de senaste valen var det ju snarare FI som knyckte från MP och V.
  • Progressiv
    Spegelbilden skrev 2016-04-25 22:34:50 följande:

Vad är det för fel på deras logga? Jag trodde, när diskussionen startade, att det hade något med SD att göra eftersom de har en blå blomma, men har läst att den kan tolkas sexistisk. Förstår dock inte alls varför?

Blomman har alltid varit densamma, de syftar på L:et nu och hur det påminner om en penis.

"Vill folk se oss som ett impotent parti så får de väl göra det", sade Björklund.
  • Progressiv
    Pentra skrev 2016-04-25 23:37:50 följande:

Jag skulle inte rösta på något av ovanstående.

Något ännu icke existerande parti kanske?
  • Spegelbilden
    Progressiv skrev 2016-04-26 06:42:03 följande:
    Blomman har alltid varit densamma, de syftar på L:et nu och hur det påminner om en penis.

"Vill folk se oss som ett impotent parti så får de väl göra det", sade Björklund.
    Hur kan man tolka det som en penis? En penis med bara en pungkula, som dessutom är avlång?
Svar på tråden Vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag?