• Anonym (en morsa)

4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?

Hej,

Vi har en 9-åring. Gemensam vårdnad, växelvis boende och har haft så hela tiden. Lov och högtider har vi löst allt eftersom men det blir mer och mer strul i överenskommelserna.

I höstas meddelade fadern att han ville åka utomlands i 4 veckor och skrev "att det är självklart att barnet följer med". Jag skrev att 4 veckor var för långt, (hela juli) men att tre veckor var ok. Han sa ok och skickade tre olika veckor som förslag som de kommer åka och jag sa att det spelar ingen roll utan att han kunde välja vilka veckor men att tre veckor var överenskommelsen och vi kunde sedan anpassa oss efter de veckorna.

Nu har han gått och bokat en 4 veckors-resa och struntat i vår överenskommelse och hänvisar till att vi åkte utomlands förra sommaren i 8 dagar (en vanlig charter) och att jag borde tänka på barnets bästa (?!). Suck. Är det orimligt av mig att stå på mig? Jag tycker 4 veckor är för lång tid för vårt barn och tycker inte hen ska behöva vara ifrån någon av oss så länge. Hen har familjer på båda håll och hen borde få semestra med båda såklart. 3 veckor tycker jag är schysst och vi var som sagt överens?

Är jag ute och cyklar eller ska jag stå på mig?

• Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?
  • Anonym (Skärpning)

Jag undrar som BioBonus och Kjell hur du ska göra om han nu redan har bokat. Hur ska du hindra barnet att följa?

• Anonym (en morsa)

Jag har passet men vill inte vara sån som stoppar huvudet i sanden och bara vägrar. Mitt nästa steg är försöka kontakta familjerätt för samtal och så att vi försöka lösa det. Jag hade som förslag att hen kanske kunde flyga själv dit eller hem en vecka tidigare, det tror jag dock inte vårt barn är jättepigg på. Han har vägrat samarbetssamtal förut så får se vad det leder. Suck!!!

• mammalovis

Tja, du kanske ändå skulle begränsat datumen, så du hann ha en veckas semester med barnet INNAN det åkte iväg. Nu blir det nog svårt att få pappan att ändra sig. Vad var hans motivering till tre veckor istället för fyra?

• FrökenKanSjälv
    mammalovis skrev 2016-04-05 18:10:59 följande:

Tja, du kanske ändå skulle begränsat datumen, så du hann ha en veckas semester med barnet INNAN det åkte iväg. Nu blir det nog svårt att få pappan att ändra sig. Vad var hans motivering till tre veckor istället för fyra?

Det här tycker jag är ett bra förslag. Att du har barnet först och sedan flyger barnet ner till pappan. Det borde finnas information om hur det är för barnet att flyga själv som du och barnet kan titta på tillsammans för att göra barnet tryggare. I värsta fall kanske du kan flyga tillsammans med barnet och sedan hem igen.

Jag tänker att det är lättare för pappan att kompromissa om antal veckor med barnet om han själv får vara iväg så många veckor han vill. Det kanske går att lirka lite med honom och föreslå att pappan får de första två veckorna till att vila upp sig och umgås med släkt och vänner på egen hand innan barnet kommer ner. Dvs vrida på orden så att det låter som om pappan är vinnaren.
  • Anonym (jag)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 13:40:07 följande:

Hen fick inte välja. Vi tar alltid upp det själva först innan vi tar in barnet, så att det inte blir något som lovas och för att minska att det blir rörigt.

Kan tillägga nu, men ville inte skriva innan ifall det skulle påverka för mkt, ville först få feedback innan detta. Men vårt barn har en ansträngd relation till sin pappa då han förra året genomförde olämpliga bestraffningar och kränkningar vilket ledde till att BUP socanmälde. Jag anser dock att han är en bra pappa och fick en tillfällig knäpp (även om det inte var ok någonstans!). I början ville hen inte alls vara där men det har blivit bättre med tiden men hens trygghets har fått en törn och hen är rädd för att fadern ska bli arg vilket gör att hen inte vågar stå upp och säga vad hen tycker och känner.

Det är främsta anledningen till att fyra veckor är för lång tid och vi bestämde tre veckor.

Men antingen litar du på pappan och "vet" att det inte kommer hända igen, och då spelar inte 3 eller 4 veckor någon roll.

Känner barnet sig inte trygg med pappan så är 3 veckor också allt för långt.

Finns det minsta chans att det kan hända igen och barnet fortfarande känner sig osäker så hade jag krävt semester så pass nära att jag kan köra och hämta barnet om det behövs och daglig kontakt med barnet.
  • Malintbackstrom

Säger som de andra. Antingen litar du på pappan eller så gör du det inte. 3 eller 4 veckor är inte värt att strida om. Dvs välj dina strider. Skillnad om ditt barn säger att han inte vill. Vid 9 år vet han hur länge 4 veckor är. Uppmuntra och försök ha regelbunden kontakt när han är borta.

Jag vet hur det är, det är inte roligt att vara utan barnen så länge men du klarar det om du tror att han gör det.

Mvh en mamma vars 10 åring åker till pappa 5 veckor i sommar.

• FrökenKanSjälv
    Malintbackstrom skrev 2016-04-06 10:37:04 följande:

Säger som de andra. Antingen litar du på pappan eller så gör du det inte. 3 eller 4 veckor är inte värt att strida om. Dvs välj dina strider. Skillnad om ditt barn säger att han inte vill. Vid 9 år vet han hur länge 4 veckor är. Uppmuntra och försök ha regelbunden kontakt när han är borta.

Jag vet hur det är, det är inte roligt att vara utan barnen så länge men du klarar det om du tror att han gör det.

Mvh en mamma vars 10 åring åker till pappa 5 veckor i sommar.

Men om barnet åker fyra veckor med pappan så får barnet ingen semester tillsammans med barnet.

Innebär ditt barns fem veckor med pappan att du och barnet inte får någon ledig tid tillsammans?
  • BioBonus
    FrökenKanSjälv skrev 2016-04-06 12:38:56 följande:
    Men om barnet åker fyra veckor med pappan så får barnet ingen semester tillsammans med barnet.

Innebär ditt barns fem veckor med pappan att du och barnet inte får någon ledig tid tillsammans?
    Men TS var ju inställd på att tre av fyra juliveckor skulle "försvinna" så kanske går det att ta semester i slutet av juni och början av augusti. TS förlorar ju bara en vecka från ursprungsplanen.
  • FrökenKanSjälv
    BioBonus skrev 2016-04-06 12:47:48 följande:
    Men TS var ju inställd på att tre av fyra juliveckor skulle "försvinna" så kanske går det att ta semester i slutet av juni och början av augusti. TS förlorar ju bara en vecka från ursprungsplanen.
    Hon har redan skrivit att hon får semester i juli vilket jag tolkar som att arbetsgivaren lagt ut semestern så.
  • Anonym (flyga själv)

Skriver som anonym för att slippa påhopp.
    Jag har rest mycket och sett många barn resa själva med flyg.
    För en 9åring kan en flygresa på egen hand bli en fantastisk upplevelse.
    Det bästa skulle trygghetsmässigt vara att barnet följer med pappan dit och reser hem själv.
    Egen mobil med krav att skicka minst ett sms var dag, ni kan ha ett hemligt kodord om barnet tex känner sig kränkt.

Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?