• Anonym (en morsa)

4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?

Hej,

Vi har en 9-åring. Gemensam vårdnad, växelvis boende och har haft så hela tiden. Lov och högtider har vi löst allt eftersom men det blir mer och mer strul i överenskommelserna.

I höstas meddelade fadern att han ville åka utomlands i 4 veckor och skrev "att det är självklart att barnet följer med". Jag skrev att 4 veckor var för långt, (hela juli) men att tre veckor var ok. Han sa ok och skickade tre olika veckor som förslag som de kommer åka och jag sa att det spelar ingen roll utan att han kunde välja vilka veckor men att tre veckor var överenskommelsen och vi kunde sedan anpassa oss efter de veckorna.

Nu har han gått och bokat en 4 veckors-resa och struntat i vår överenskommelse och hänvisar till att vi åkte utomlands förra sommaren i 8 dagar (en vanlig charter) och att jag borde tänka på barnets bästa (?!). Suck. Är det orimligt av mig att stå på mig? Jag tycker 4 veckor är för lång tid för vårt barn och tycker inte hen ska behöva vara ifrån någon av oss så länge. Hen har familjer på båda håll och hen borde få semestra med båda såklart. 3 veckor tycker jag är schysst och vi var som sagt överens?

Är jag ute och cyklar eller ska jag stå på mig?

• Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?
  • Anonym (jag)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 13:00:03 följande:

Hen tyckte 3 veckor var ok då vi pratat om det när vi bestämde förut. Självklart ser hen fram emot att få resa men hen vill ju ha semester med oss också, sedan är det självklart utifrån semester med jobb och planering. Vi får semester i juli och då vill jag självklart semestra med mitt barn, jag kompromissade och sa att 3 v var ok för då får vi iaf en vecka tillsammans.

Om barnet tycker att 4 veckor är okej så tycker jag absolut att h*n ska få åka. Du måste ju inte ta ut 4 veckors semester på sommaren, så skulle inte du kunna spara 1 vecka och åka iväg på nått med barnet till hösten tex?

Min 3 åring åkte med sin pappa till hans hemland och farmor och farfar förra sommaren i 3 veckor. Inga problem. I år kommer dom åka typ 4 veckor.
  • BioBonus

Vilket är det egentliga problemet - att du tycker det är för länge eller att du inte kan ha semester med barnet? Du gick från början med på att barnet var borta tre veckor i juli, så jag antar att du kan ta semester även i augusti?

• Anonym (en morsa)
    Anonym (Skärpning) skrev 2016-04-05 13:17:32 följande:
    Fick hen välja mellan 3 och 4 veckor?

Kan du inte byta med någon arbetskamrat?
    Hen fick inte välja. Vi tar alltid upp det själva först innan vi tar in barnet, så att det inte blir något som lovas och för att minska att det blir rörigt.

Kan tillägga nu, men ville inte skriva innan ifall det skulle påverka för mkt, ville först få feedback innan detta. Men vårt barn har en ansträngd relation till sin pappa då han förra året genomförde olämpliga bestraffningar och kränkningar vilket ledde till att BUP socanmälde. Jag anser dock att han är en bra pappa och fick en tillfällig knäpp (även om det inte var ok någonstans!). I början ville hen inte alls vara där men det har blivit bättre med tiden men hens trygghets har fått en törn och hen är rädd för att fadern ska bli arg vilket gör att hen inte vågar stå upp och säga vad hen tycker och känner.

Det är främsta anledningen till att fyra veckor är för lång tid och vi bestämde tre veckor.
  • Anonym (japp)

Har ni bestämt 3 veckor så har ni. Punkt. Anledningar spelar ej roll. För har ni bestämt och sagt till hen att det blir 3 veckor så får det bli så.

• Kjell2

Har ni ett fastställt umgängesavtal?
    Hur mycket strid är du beredd att ta med pappan?
    Vad kommer hända om du tvärvägrar på 4 veckor?

• Anonym (T)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 13:40:07 följande:

Hen fick inte välja. Vi tar alltid upp det själva först innan vi tar in barnet, så att det inte blir något som lovas och för att minska att det blir rörigt.

Kan tillägga nu, men ville inte skriva innan ifall det skulle påverka för mkt, ville först få feedback innan detta. Men vårt barn har en ansträngd relation till sin pappa då han förra året genomförde olämpliga bestraffningar och kränkningar vilket ledde till att BUP socanmälde. Jag anser dock att han är en bra pappa och fick en tillfällig knäpp (även om det inte var ok någonstans!). I början ville hen inte alls vara där men det har blivit bättre med tiden men hens trygghets har fått en törn och hen är rädd för att fadern ska bli arg vilket gör att hen inte vågar stå upp och säga vad hen tycker och känner.

Det är främsta anledningen till att fyra veckor är för lång tid och vi bestämde tre veckor.

Jag skulle inte låta barnet åka för 3 veckor heller i så fall.

Jag var i ditt barns situation och jag hade en riktig mardrömssemester där jag blev misshandlad och kränkt dagligen och hade ingen att vända till.

Det behöver såklart inte vara så med er , men man utgår från sina egna erfarenheter.
  • Anonym (en morsa)

Usch, jag beklagar T!

Jag övertygad om att det inte pågår längre, annars hade jag aldrig låtit henne åka, men hen är ju ängslig överlag och har svårt att uttrycka känslor och man behöver vara lite mjuk med barnet vilket inte fadern förstår. Han försvarade sig hela tiden och förstod inte att soc tyckte han betett sig fel heller så ngt är ju skevt.

• Kjell2
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 14:32:50 följande:

Usch, jag beklagar T!

Jag övertygad om att det inte pågår längre, annars hade jag aldrig låtit henne åka, men hen är ju ängslig överlag och har svårt att uttrycka känslor och man behöver vara lite mjuk med barnet vilket inte fadern förstår. Han försvarade sig hela tiden och förstod inte att soc tyckte han betett sig fel heller så ngt är ju skevt.

Generellt, tycker du tre veckor är ok med pappan så är skillnaden till fyra veckor inte stor.

Att det sen trasslar till det för din semester är en annan sak.

Frågan kommer ändå land på hur mycket strid du är beredd att ta med pappan och vad konsekvensen blir om du vägrar gå med på fyra veckor.

• Anonym (T)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 14:32:50 följande:

Usch, jag beklagar T!

Är du helt säker att barnet vågar / har möjlighet att ringa dig om pappan beter sig illa mot henne?
  • BioBonus

Har han redan bokat resan så är det väl kanske inte så troligt att han frivilligt bokar om den till en treveckorsresa, så då är frågan hur du tänker gå till väga för att förhindra resan? 

Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?