• BioBonus

4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?

Vilket är det egentliga problemet - att du tycker det är för länge eller att du inte kan ha semester med barnet? Du gick från början med på att barnet var borta tre veckor i juli, så jag antar att du kan ta semester även i augusti?

• BioBonus

Har han redan bokat resan så är det väl kanske inte så troligt att han frivilligt bokar om den till en treveckorsresa, så då är frågan hur du tänker gå till väga för att förhindra resan? 

• BioBonus
    FrökenKanSjälv skrev 2016-04-06 12:38:56 följande:
    Men om barnet åker fyra veckor med pappan så får barnet ingen semester tillsammans med barnet.

Innebär ditt barns fem veckor med pappan att du och barnet inte får någon ledig tid tillsammans?
    Men TS var ju inställd på att tre av fyra juliveckor skulle "försvinna" så kanske går det att ta semester i slutet av juni och början av augusti. TS förlorar ju bara en vecka från ursprungsplanen.
  • BioBonus
    FrökenKanSjälv skrev 2016-04-06 12:58:48 följande:
    Hon har redan skrivit att hon får semester i juli vilket jag tolkar som att arbetsgivaren lagt ut semestern så.

Jag tolkade först inlägget att pappan ville ha fyra veckor (hela juli) och TS gick med på tre veckor (i juli). Så i den ök TS ville ha så hade hon bara en veckas semester med barnet i vilket fall som helst. Och den veckan kanske kan flyttas till slutet av juni/början av augusti. Det skadar ju inte att fråga arbetsgivaren.

Om nu pappan inte tänker gå med på tre veckor eftersom resan redan är bokad, så får ju TS titta på alternativ som funkar om hon inte får honom att ändra sig.

• BioBonus
    Anonym (---) skrev 2016-04-06 16:10:35 följande:

Det där med att den som har bokat och betalt sin resa har rätt att köra över alla andra är ett intressant fenomen. Jobbar som chef inom industrin och produktionen måste rulla hela sommaren. Varje år är det någon i gruppen som hävdar att han MÅSTE få semester vissa specifika veckor för att han redan har betalt sin resa. Inte så populärt hos kollegorna som också vill ha samma veckor. Jag som chef tar ingen hänsyn till betalda resor utan utgår från den rullande turordningen och sen är det upp till kollegorna om de kan tänka sig att byta.

Varför ska pappan få sin vilja igenom bara för att han har bokat sin resa när han bryter mot deras överenskommelse?

Jag har inte sagt att jag tycker pappan ska få igenom sin resa. Men ts har inte så mkt att sätta emot om han vägrar omboka och då är det bra med egna lösningar.
  • BioBonus
    Anonym (---) skrev 2016-04-06 17:48:53 följande:

Jo, i och med att de inte har något speciellt avtalat för sommarlovet så är det ordinarie schema som gäller. Pappan får inte resa iväg med barnet på mammans veckor.

Frågan är fortfarande inte vem som har rätt eller fel utan vad ts tänker göra. Om hon tänker hindra honom - hur? Om hon inte finner ett sätt att göra det - hur lösa så att hon får semester med barnet?
  • BioBonus
    Anonym (Lite samma) skrev 2016-04-06 23:37:28 följande:

Eftersom "dealen" var 3 sammanhängande veckor och pappan ändå går och bokar en resa på 4 veckor så är det ju inte ts problem att han var så puckad att han valde att boka en längre resa, dvs inget som hon behöver stå för på något sätt.

Absolut. Men frågan är fortfarande - vad tänker ts göra för att förhindra att resan blir fyra veckor?
  • BioBonus
    Anonym (Lite samma) skrev 2016-04-07 08:45:59 följande:
    Neka resan om hon vill, det är inte hennes sak att lösa det utan pappans. Vända sig till Familjerätten om hon behöver. Pappan har ingen rätt att ta med barnet längre än vad dom bestämt.

Jag har själv gått igenom liknande saker och det finns rätt och fel i dessa situationer och svårare än så är det inte.

Nej, pappan har ingen rätt att göra som han vill det tror jag vi alla är ganska överens om. Och mamman kan neka resan, absolut. Men neka hur? Råder du henne att vägra lämna ut barnets pass? Vägra lämna ut barnet?

Det jag frågar är hur TS tänker göra om han inte väljer att frivilligt avboka/omboka resan.

Vi har varit i samma sits där den andra föräldern bokade resa på vår tid utan att fråga oss, och trots att vi har dom på hur umgänget ser ut så är det inte så lätt att förhindra såna här saker. Man kan anmäla överträdelsen till TR. Man kan vägra lämna ut pass eller barn (och då självklart bidra till att konflikten eskalerar enormt och går ut över barnet som inte får resa iväg alls) och man kan vända sig till polisen för att anmäla egenmäktigt förfarande. Och man kan vända sig till familjerätten för att prata om situationen, men de kan inte heller tvinga pappan att boka om.

Så det är det jag frågar TS - vad tänker hon göra för att förhindra resan om pappan inte självmant går med på att avboka/omboka. Inte om han har rätt eller fel. Inte om hon måste gå med på det eller inte. Utan vad tänker hon göra?

Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?