Anonym (Lite samma) skrev 2016-04-07 08:45:59 följande:
Neka resan om hon vill, det är inte hennes sak att lösa det utan pappans. Vända sig till Familjerätten om hon behöver. Pappan har ingen rätt att ta med barnet längre än vad dom bestämt.
Jag har själv gått igenom liknande saker och det finns rätt och fel i dessa situationer och svårare än så är det inte.
Nej, pappan har ingen rätt att göra som han vill det tror jag vi alla är ganska överens om. Och mamman kan neka resan, absolut. Men neka hur? Råder du henne att vägra lämna ut barnets pass? Vägra lämna ut barnet?
Det jag frågar är hur TS tänker göra om han inte väljer att frivilligt avboka/omboka resan.
Vi har varit i samma sits där den andra föräldern bokade resa på vår tid utan att fråga oss, och trots att vi har dom på hur umgänget ser ut så är det inte så lätt att förhindra såna här saker. Man kan anmäla överträdelsen till TR. Man kan vägra lämna ut pass eller barn (och då självklart bidra till att konflikten eskalerar enormt och går ut över barnet som inte får resa iväg alls) och man kan vända sig till polisen för att anmäla egenmäktigt förfarande. Och man kan vända sig till familjerätten för att prata om situationen, men de kan inte heller tvinga pappan att boka om.
Så det är det jag frågar TS - vad tänker hon göra för att förhindra resan om pappan inte självmant går med på att avboka/omboka. Inte om han har rätt eller fel. Inte om hon måste gå med på det eller inte. Utan vad tänker hon göra?