• Anonym (en morsa)

4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?

Hej,

Vi har en 9-åring. Gemensam vårdnad, växelvis boende och har haft så hela tiden. Lov och högtider har vi löst allt eftersom men det blir mer och mer strul i överenskommelserna.

I höstas meddelade fadern att han ville åka utomlands i 4 veckor och skrev "att det är självklart att barnet följer med". Jag skrev att 4 veckor var för långt, (hela juli) men att tre veckor var ok. Han sa ok och skickade tre olika veckor som förslag som de kommer åka och jag sa att det spelar ingen roll utan att han kunde välja vilka veckor men att tre veckor var överenskommelsen och vi kunde sedan anpassa oss efter de veckorna.

Nu har han gått och bokat en 4 veckors-resa och struntat i vår överenskommelse och hänvisar till att vi åkte utomlands förra sommaren i 8 dagar (en vanlig charter) och att jag borde tänka på barnets bästa (?!). Suck. Är det orimligt av mig att stå på mig? Jag tycker 4 veckor är för lång tid för vårt barn och tycker inte hen ska behöva vara ifrån någon av oss så länge. Hen har familjer på båda håll och hen borde få semestra med båda såklart. 3 veckor tycker jag är schysst och vi var som sagt överens?

Är jag ute och cyklar eller ska jag stå på mig?

• Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?
  • Anonym (a)

rent spontant är det väl inte jättestor skillnad på 3 och 4 veckor? Om 9-åringen ser fram emot denna resa så varför inte? Eller handlar det mer om att du känner dig överkörd?

• Anonym (T)

Vad tycker barnet?

Håller barnet med att det är hans/hennes bästa?

• Anonym (japp)

Ja du är ute och cyklar. Du tänker bara på dig själv och ditt ego. Om barnet har en god relation till sin far så förstår jag inte varför hen inte skulle få åka? 3 eller 4 veckor, samma sak. Sålänge barnet vill.

• Anonym (Skärpning)

Lägg ner tjafset OM det inte är ungen som skriker sig hes av panik för att hen inte vill resa alls.

• Anonym (en morsa)

Hen tyckte 3 veckor var ok då vi pratat om det när vi bestämde förut. Självklart ser hen fram emot att få resa men hen vill ju ha semester med oss också, sedan är det självklart utifrån semester med jobb och planering. Vi får semester i juli och då vill jag självklart semestra med mitt barn, jag kompromissade och sa att 3 v var ok för då får vi iaf en vecka tillsammans.

• Anonym (T)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 13:00:03 följande:

Hen tyckte 3 veckor var ok då vi pratat om det när vi bestämde förut. Självklart ser hen fram emot att få resa men hen vill ju ha semester med oss också, sedan är det självklart utifrån semester med jobb och planering. Vi får semester i juli och då vill jag självklart semestra med mitt barn, jag kompromissade och sa att 3 v var ok för då får vi iaf en vecka tillsammans.

Då får pappan " lägga ner tjafset" och " sluta tänka på sitt ego".

Menar han seriöst att han ska semestra 4 veckor med barnen och ni ingenting alls?

Stackars barn.
  • Anonym (T)

Barnet menar jag förstås.

• Anonym (Twinmom)

Jag personligen tycker det är på tok för lång tid och är helt säker på att mina 9 åringar inte skulle vilja vara borta från någon av oss så många veckor. De tycker en vecka är nog. Semester eller ej.

• Anonym (japp)

Ja då är det ju förstås skilland. Det framgick inte i din TS att 4 veckor innebär att ni inte skulle få någon semester ihop.

• Anonym (Skärpning)
    Anonym (en morsa) skrev 2016-04-05 13:00:03 följande:

Fick hen välja mellan 3 och 4 veckor?

Kan du inte byta med någon arbetskamrat?
Svar på tråden 4 veckor utan en förälder, är jag ute och cyklar?