Linmar skrev 2016-04-04 18:08:34 följande:
Tack igen du vackra människa för att du svarar. Det är som den enda röst som kan förstå och som ger tröst. Som jag inte behöver hålla uppe ett sken för som inte är riktigt äkta.
Det är så svårt med jobbet. Jag brukar brinna för det jag tar mig för. Det jag gör, det gör jag helhjärtat. Har flyttat till ny stad och har en provanställning nu som går ut snart så det känns viktigare än någonsin att visa vad jag vill och vad jag går för. Samtidigt som jag jobbar med människor som behöver mitt engagemang. Men vissa dagar känns det som att jag inte bryr mig. Som att ingenting spelar någon roll. Och ingenting kan förmå mig att hålla skenet uppe. Som idag.
Jag har svårt att vara förlåtande mot mig själv när jag inte mår bra utan får mest dåligt samvete. Dina ord hjälpte, det kanske är en kris som jag försöker hantera?
Vi påbörjade en utredning i januari då vi tog blodprover. Väntar fortfarande på svar från kromosomproverna. Vet inte vad nästa steg är, har försökt ligga på kliniken för att få information men det går trögt. Och tiden är ju tyvärr det dyrbaraste vi har just nu.
Vi försöker verkligen ta hand om varandra. Han är nog bättre på det än vad jag är. Jag påverkas mycket mer av situationen och min frustration kan ställa till det ibland. Eftersom han inte känner som jag är det svårt att dela sorgen utan jag stänger det inom mig istället och blir svåråtkomlig. Jag vill inte bli en sån person men kan inte rå för det.
Du behöver inte svara om du inte vill men hur hanterade ni er situation tillsammans som ett par? Och klarade du att gå till jobbet varje dag? (Om du jobbade förstås?)
Ingen orsak. Jag vet som sagt hur det är, eller på ett ungefär i alla fall.
Usch, det är tufft när man inte känner igen sig själv :( Är likadan, vill inte göra något halvdant och brinner för det jag jobbar med. Jobbigt att du är mitt uppe i en provanställning, men jag kan inte tänka mig att du ska behöva prestera mer än du redan gör för att få fortsätta. I så fall känns det som att något är riktigt galet med arbetsplatsen, och då har du det bättre någon annanstans. Lätt att säga, men självklart en helt annan femma när det är ens eget liv.
Om du tänker utifrån någon annans perspektiv, tycker du att det du får gjort på jobbet är mindre än du förväntat dig av någon annan? Ofta är det ju bara man själv som märker av att engagemanget inte är vad det brukar. Jag skulle tippa på att du räcker till mer än väl och att det bara är du själv som tror annorlunda. Jag vet självklart inte, men det är ju inte ovanligt att man själv är sin värsta kritiker. Bara att du känner att du inte räcker till visar ju att du bryr dig väldigt mycket om de du jobbar med.
Det är naturligt för alla att ha sämre dagar, även de som mår toppen. Ställ inte orimliga krav på dig själv att alla dagar måste vara på topp och att du måste prestera 100%, det måste vara ok att ha sämre dagar också.
Dagar som dessa tror jag att det är jättebra att du inte tvingar dig att gå till jobbet. Bara du kan känna om du orkar eller inte, och känner du inte för att gå till jobbet kan du lita på att du har tillräckligt goda skäl till att inte göra det.
Jag upplevde och upplever fortfarande barnlösheten som en enorm livskris, åtminstone för mig. Det tog upp 100% av min vakna tid och jag förlorade helt viljan att leva när jag slutade hoppas på att det skulle bli ett barn. Jag upplever att många andra i liknande sits känner så också, att det är så svårt att hantera allt som kommer på köpet med barnlösheten. För mig var det t.ex. svårt med det sociala också eftersom jag efter ett tag hade svårt att visa tillräckligt mycket glädje när andra blev gravida, vilket bidrog till att jag kände mig konstig och isolerad. Grubblandet på vad som kommer hända äter enormt mycket energi, sorgen som kommer i perioder är grym och tvivlen på sig själv är det mest destruktiva jag varit med om.
Ok, då är ni ju i systemet så att säga. Dåligt att ni inte fått svar på proverna, det känns ju inte som något direkt svårt från deras sida. Det underlättar ju när man har någon form av plan att se fram emot eller luta sig mot. Det är så himla tufft när allt drar ut på tiden, men förhoppningsvis har de någon form av plan för er även om ni ännu inte fått ta del av den. Jag hoppas verkligen att de snart återkommer till er så ni känner att det händer något.
Jag känner igen det där, att vara på olika ställen i processen. Jag tog allting väldigt hårt medan maken var tålmodig och lugn. Jag la enorm skuld på mig själv, att allt var mitt fel och att jag inte försökte tillräckligt hårt eller ville för mycket medan maken kände att vi inte hade någon press och att det skulle hända en vacker dag om vi bara hade tålamod. Vi har varit tillsammans väldigt länge och står varandra oerhört nära, men jäklar vad förhållandet tog stryk i perioder. Jag gjorde precis som du efter ett tag, jag slöt mig och blev svåråtkomlig medan sorgen åt upp mig inifrån.
Vad vi gjorde som par var att utnyttja vår kliniks psykolog. Det kändes lite fånigt i början, vad sjutton skulle en psykolog kunna göra åt sorgen över att inte bli med barn? Men det hjälpte något enormt. Hon kunde liksom hjälpa oss att kommunicera även de allra svåraste bitarna så vi plötsligt nådde varandra. Vi hade många smärtsamma samtal, även utan psykologen, och det förde oss närmre igen. När vi lärt oss att säga även de svartaste tankarna utan att skuldbelägga eller ta illa vid oss försvann de flesta problemen oss emellan.
Senare hade vi perioder när vi båda mådde dåligt över barnlösheten. Ofta var det så att den ena mådde toppen medan den andra hade en dipp. Vi lärde oss att se det som en styrka, att den som mådde bra kunde peppa den som mådde dåligt samtidigt som denne inte skulle dras ner i sorgen utan få lov att må bra.
Finns det någon psykolog på er klinik ni skulle kunna ta hjälp av? Det blir så himla tufft om du inte kan vara uppriktig med hur du mår eller känner att du får stöd där hemma, ni behöver liksom kunna stötta varandra.
Bra fråga om jobbet... Svaret är nog att jag inte alltid hanterade det. Vissa dagar var det en välkommen verklighetsflykt, ibland tortyr att inte kunna dra mig undan. Efter ett tag lärde jag mig att utnyttja det till min fördel större delen av tiden. Jag jobbar med ungdomar, så jag kunde liksom lägga mitt behov av att ta hand om någon på dem. De flesta har stora problem, framförallt inom familjen, så de välkomnade att bli omhändertagna. Sen ska jag vara ärlig - kombinationen mellan sorgen på hemmaplan och för stort engagemang på jobbet (i kombination med ihärdiga trakasserier från en kollega) gjorde att jag brände ut mig rejält, så jag vet inte om det var så lyckat.
För mig hjälpte det att min chef är otroligt engagerad och insatt i vår situation. Hennes stöd betydde enormt mycket. Hade jag dåliga dagar och bara grät och inte mäktade med människor lät hon mig jobba hemifrån och skötte bortförklaringarna på jobbet. I perioder bytte hon mina arbetsuppgifter till viss del så jag inte utsattes för saker jag inte mäktade med. Det kanske är något du kan fundera på, åtminstone att göra i framtiden, att prata med chefen eller någon annan du litar på på arbetsplatsen så du får lite hjälp därifrån?
Sen tycker jag att det
Millaevans skriver är klokt. Du behöver egentligen inte hålla något sken uppe. Du mår inte bra, och jag skulle tro att åtminstone de människor som står dig någorlunda nära inte skulle ta illa vid sig över att du uttryckte det. Skulle du göra det i omvänd situation, om en vän mådde som du gör nu? Eller hade du kanske rent av blivit mer ledsen om du inte ens anat hur dåligt de mådde? Du kanske har råd att släppa på fasaden och ta hjälp av människorna omkring dig.
Det blev långt, ledsen för det ;) Jag är dålig på att uttrycka mig kortfattat tyvärr ;)