• Millaevans

När blodet gör extra ont

Jag brukar vara en ordets-personen. Men så bra som du beskriver denna känsla jag i skrivande stund känner (pågående missfall) är så mitt i prick.

Angående dina frågor om hur man orkar på jobbet så fick jag själv råd om detta efter mitt förra missfall med tvillingar...
    Jag planerade mina stunder att gråta på, jag accepterade sorgen men ändå blev de hela värre för var dag. Och jag va rädd att jag skulle behöva sjukskriva mej för sorgen åt upp mej. Jag kunde inte andas utan att känna allt jag förlorat.

Men då sa min psykolog att jag måste ge den platsen till sorgen som sorgen behöver. Och inte försöka kontrollera den eller planera den. Utan låta den komma. Vad är de värsta som kan hända ? Att jag börjar gråta på jobbet framför en främmande kund i provrummet (jobbar i underklädersbutik) . Men hur illa är de egentligen?! Personen har antagligen vart med om värre än att en personal i en underklädersbutik bryter ihop. De är mänskligt.
    Samma om en bekant börjar prata om graviditeter så får man faktiskt säga. Jag har vart med om missfall, jag vill helst inte stt vi pratar om detta mer.
    Jag va rädd att göra människor runt omkring mej obekväma med min ledsamhet... Men vem säger att folk blir obekväma? Livet är inte ens dans på rosor och de flesta vet ju de?
    De tröstade mej lite och jag känner mej lite befriad över att om de så känns outhärdligt så är de okej om de syns.

Kanske dåligt formulerat nu känner jag, men förstår du mej?

• Millaevans
    Linmar skrev 2016-04-04 20:34:35 följande:
    Tack för ditt svar och för att du delar med dig av dina tankar. Jag är ledsen att du fått missfall och att du är mitt uppe i ett nu. Hur mår du?

Det var kloka ord av din psykolog. Jag har nog också försökt göra så, att planera sorgen på något sätt. Men bara att säga det högt gör ju att man hör hur dumt det låter.

Min sambo upplever att jag mår sämre när mensen kommer nu än jag gjort tidigare och utöver det uppenbara att det såklart påverkar psyket undrar jag om jag även om jag blir mer påverkad mer fysiskt också. Med hormoner och så. Tycker att jag får ondare, blöder mer och är känsligare än jag upplevt innan. Kan missfallen ha den påverkan på kroppen tror du? Svårt att skilja på vad som är vad om du förstår vad jag menar?
    Jag mår lite så som du skriver i början. Helt förkrossad... Och rädd. Mitt förra missfall fick såna komplikationer. Men va på koll idag och de ser "bra" ut. Alltså missfallet sköter sej självt...

Går du och pratar med någon ? Det brukar ju finnas någon på gyn som är bra på att Kinna bemöta sånna här känslor. Hon som jag går till har lovat att jag ska få gå dit tills t.o.m nästa graviditet och i den graviditeten också. (Vet inte om jag gillar eller tycker de ger ngt) men har alltid pratat med någon. Och henne gillar jag för hon pressar mej. Ifrågasätter mej liksom.. Va som är rimligt och inte.

Jag upplever verkligen att man kan ändras och påverkas både psykiskt och fysiskt efter missfallen! Så absolut kan du va mer "känslig" vi varje mens. De är som tidigare skrivit. Du genomgår ju en kris. Och allt som påminner dej om de. Inte minst mensen är ju skit jobbigt!
    Jag känner också att jag har ondare. Känner min livmoder på ett helt annat sätt hela tiden än innan. Jag tror man blir väldigt medveten liksom....

Fy va jobbigt du har de... <3 vart befinner du dej nu i tankarna ?
  • Millaevans
    Linmar skrev 2016-04-04 21:53:05 följande:
    Usch stackare. Får jag fråga vad som hände dig vid ditt förra missfall? Har du gjort utredning?

Jag har träffat en kurator på kliniken två gånger. Men vi får inte till något bra samtal alls tycker jag, kanske personkemi eller något annat det beror på, jag vet faktiskt inte. Det känns som att det är jag som får dra mycket i samtalet och det har jag liksom inte ork till. Jag ska nog se om jag kan hitta någon annan som kan hjälpa mig, ibland blir det ju bara för mycket med alla tankar och känslor och maktlösheten och frustrationen som stundtals är så svår att hantera.

Det känns lite bättre nu faktiskt, inte lika nattsvart. Tack vare er har jag pratat med min sambo om hur tufft det är just nu är varit helt ärlig med mina mörka tankar. Det kändes skönt att försöka sätta ord på det som händer inom mig. Han har ju annars inte en chans att förstå när jag bara sluter mig.
    Ja, asså jag har ens delad livmoder, förlorade första tvillingen i vecka 6 och den andra levde vidare, till veckan 9... De första kom ut som en fors av sej självt. De andra behövde hjälp. Började med tabletter och hade extremt ont och blödde stora mängder i över en vecka. Fick sen feber och frossa. Blev inlagd för antibiotika in via drop, och en skrapning. Sen hem för att dagen efter bli ännu sämre. Inlagd ytligare tre nätter med drop och en vaken skrapning. Hemskickad med en dos antibiotika lika stark som till en häst typ (kändes de som) blödde totalt 31 dagar och blev friskförklarad 4 feb , 2 månader efter första missfallet.

Ja jag har "avverkat" en del psykologer inom min uppväxt. Haha...
    Man har inte kemin med alla... Men ge inte upp. Om inte annat har jag iaf alltid kännt att de va skönt att veta att jag gör allt jag kan du vet. Att du iaf försöker och kämpar för dej själv. Även om samtalet i sej inte ger dej så mkt.

Va skönt att du känner så. Även om de bars är ett litet plåster på såret...
    Jag kan prata med min sambo, dock är han väldigt.. Dåligt på att prata tillbaka. Han har själv svårt att förstå och kunna prata om känslor osv. Så denna tråden och din berättelse och att du öppnar dej, stöttar mej oerhört faktiskt. Du ska ha en guldstjärna!
    Kram
  • Millaevans

Ja det har inte var min bästa start på fetta året, de drog igång 21 dec, lagom till julen och höll på till i mitten av feb då...
    Och nu detta "vanliga" missfallet.

Det är sjukt svårt att sätta ord på allt man känner. & som jag läste här ovan , ibland känns de ju som att det egentligen är "förbi" detta händer ju inte nu. Men ändå så känns de nästan som sorgen och värkar och allt bara blir mer påtagligare.
    Va bra att du lät dej va ledsen på jobbet och fick komma hem!
    Jag är helt övertygad om att de psykiska hänger ihop med de fysiska och vise versa. Så oavsett om de är ngt i kroppen på dej eller de mest är smärtan i själen så behöver du verkligen få den hjälp du behöver. Som du säger de är lättare att förstå andra än sej själv. Men när jag är för tuff mot mej själv brukar jag tänka "vad hade jag sagt om min kompis ringde och sa de jag säger högt i spegeln" vad hade jag gett för råd till en i min sits ? Och sen försöka ta till mej dem råden...

Idag är en riktigt skit dag. Grät sent in på natten igår då min sambos oförstående beteende vara förvärrar allt... Och nu står jag i butiken med svullna ögon och klumpen i halsen.

Tyckte du de va skönt att komma hem ?
    Kan du äta och sova som du ska ?

• Millaevans

Så va de i detta missfallet, jag visste inte (iver vet fortfarande inte) vad de är som gör så jäkla ont. Men har liksom ont i hela kroppen och de kommer i hugg...

Han va på fotbollsläger under hela helgen, så jag har fått gå igenom stora delar av denna etappen själv. Och sen stressar jag upp mej så sjukt mkt över allt annat (bygge av altan, räkningar, besiktningar av bilar, trasiga mickros, och en förlovning som blivit lagt på is pga av ekonomi och annat typ) så vi bara är lite långt ifrån varandra just nu. Och han ser inte min smärta utan går in i onödiga strider med mej.

Skönt! Om du kan jobba lite så lagom hemifrån så skulle du ju faktiskt kunna kolla med försäkringskassan och din chef om ni kan göra så en del av % du jobbar? Tills EB bättre lösning komme fram iaf? Din kollega förstår säkert 110% man måste tro att ens medmänniskor förstår även om dem kanske inte ens visar det.

Jag har väldigt svårt att äta och sova , aptiten är som bortblåst och varje gång jag ska sova mår jag dåligt över att behöva börja om dagen därpå med alla tankar och tröttheten liksom.

Min kollega vet om min situation, och tror jag får gå hem tidigare kanske vid 15. Men sen har jag ett eget företag där jag masserar så ska massera mellan 18-20.30 ikväll också. Svårt att veta hur man ska hantera jobben.

• Millaevans

Oh ja många timmars prat som ofta slutar i bråk när jag försöker få honom att förstå.
    Men till viss del så tror jag du sitter på en lösning där. Man måste mötas halvvägs. Förstå att han kanske inte kommer förstå samtidigt som han måste göra sitt bästa för att ändå göra det jag behöver av honom. Eller hur?

Tusen tack för du orkat svara mej. Det största i detta är ju ändå att man känner sej så jävla ensam med smärtan och förlusterna där till. Då är de skönt att prata med någon som gått igenom samma.
    Kommer ni orka försöka igen ?

• Millaevans

Ja tack för dem tipsen. Och visst har du rätt i att på ett sätt så är de ju bra att inte båda blir som vrak...

Okej. Åh jag förstår ... Stackars dej. Man både vill och vill inte. Känner precis samma sak där.
    Och att njuta av en graviditet lär jag nog aldrig göra. Inte första 12 veckorna (och antagligen inte efter de heller) de är också skit tråkigt och bara olyckligt.
    Jag blir så ledsen när jag här någon säga, jag vill blir gravid då. Och tänker att få trodde jag också att mitt liv skulle vara. Att det liksom bara skulle funka.
    Jag är yngre... Men allt jag vill är att bli mamma. Andra vill resa, ha karriärer. Jag vill bli mångbarnsmamma, minst tre, Men hur ska man orka?! Om jag ska få massa missfall är jag osäker på om jag ens kommer få två... Eller vem vet, ngt alls för den delen.

Man ska ju låta en läka både psykiskt och fysikst. Men hur fan slutar man tänka på de man lever för. Förstår du mej? Det är ju liksom allt jag vill, de är ju min dröm. Även om jag försöker pausa så finns den ju där. Och jag blir också stressad av tiden. Man kan ju inte direkt kontrollera den...

• Millaevans

Att du klarar de är beundransvärt. Jag hade inte kunnat titta på någon i min närhet som fått de jag så gärna vill ha.... Jag är först i mitt umgänge och skulle någon "komma före" mej skulle jag bli så avundsjuk ....

• Millaevans
    elisa san skrev 2016-04-14 18:55:44 följande:

Hej

Vad skönt det har varit att läsa era svar tillvarandra. Det är skönt att höra folk vara ledsna och uppriva, uppgivna. Man är ju det. Jga är det, vansiningt ledsen och arg och förtvivlad och ibland vill man få vara just det. MÅnga i min omgivning är så ¨klämkäcka och "ja men tänk positivt"- personer. Och det är nog lättare att vara när man sitter där med ett elelr två barn, tänker jag då, och så känner man sig så där bitter och ännu mer som en avart..

Jag och min sambo har gått igenom tre missfall, och ett förmodat fjärde är pågående nu. Jag är hemma från jobbet idag, just för att det vara går inte hur länge som helst att hålla ihop det. När det ENDA som rör sig i mitt huvud är barn, barnlöshet och missfallet. Ibland känns det nästa otroligt att man har lyckats ha ett jobb, vänner (även om de är betydligt färre nu än för några år sen när allt det här startade) när man känner sig så enkelspårig i hjärnan.

Hur gör ni för att inte känna er som misslyckade människor? Ni som fått barn sen, hur tampades ni med det när det var svårt?
    Jag tar på mig så mycket skuld, jag är helt övertygad om att det är mig det är fel på. Och det är lätt att hamna i mörka tankar om sin kropp nr den "sviker" gång på gång.

Och det är så lätt att glömma sin partner. Jag glömmer att han också går igenom det här, att han också har sorg och är ledsen och besviken. Sorg gör en så egoistisk.

Linmar, känns det inte ändå som något steg på vägen att ni vet vad felet är? Jag tycler att ovissheten är enormt tärande. Vi fick en remiss för utredning redan i augusti 2015, men när jag hörde av mig i december så hade de slarvat bort den. Läkaren skickade igen, och nu ringde jag förra veckan, när jag fick blödningar i denna senaste graviditeten. Och då var den borta igen!!! Hon letade och terkom och beklagade och sa att jo, de hade hittat den och något hade gått fel, så nu skulle jag få komma på utredning så snart jag var redo. Och jag hoppas så på svar, så man har något att utgå ifrån.

Första graviditetstestet var sån glädje, sån framtidstro. Nu det senaste var mest en klump i magen och  vi sa till varandra att "ja, vi får se. Vi avvaktar tills vi vet" Herregud vad jag kan avundas dom som inte vet hur det känns när man förlorar sitt lilla ofödda barn. Så tidigt är det ju "inget" men vad mycket längtan och drömmar som ligger i den lilla cellansamlingen...

Vad osammanhängande det blev, jag har ett sånt uppdämt behov av att prata om det här. Vänner är ju förstående, men de glömmer så fort. Ett par veckor efter så är det ingen som frågar längre, det är som att då är det klart och borta.

Jag har också kännt att de är "skönt" att vi är flera. Och även om partnern vill va med och kanske känner samma sorg och allt som man själv så har man ändå upplevt två olika sidor...

Va jobbigt du har de... Jag lider med dej... Och jag känner så väl igen mej i den där ' ja vi får vänta och se ' känslan. Avundas andra som de bara funkar för. Som bara går in och säger nu kör vi och så gör livet de livet ska göra liksom...

De är inte ditt fel! Och även om de skulle visa sej att ngt inte stämmer hos dej så är de fortfarande inte ditt fel! Går du och pratat med någon ? Jag fick gå till någon direkt (jag bad om de för har haft jobbiga perioder innan i livet så vet hur jag funkar) och min psykolog liksom stoppade dem där tankarna hos mej. Man hjälper ingen att tänka så... Även om jag såklart tänker dem tankarna själv ibland så anstränger jag mej verkligen mitt bästa för att skaka av mej dem...

Tycker också de e extremt jobbigt att tiden rullar på och att folk går vidare ...
    För mej är de som att man vart med i en bilolycka och förlorat känslan i hela kroppen. De är ganska vanligt att de bara är så en kortare tid pga sv olika anledningar just när de hänt... men sen kommer känslan tillbaka. Men vissa går aldrig igen.
    Jag känner att missfall ska vara "jätte vanligt" men vem vet om detta "bara" r ytligare ett missfall eller om ngt verkligen är fel... Usch man blir så orolig och ängslig....

Jag hoppas verkligen du får göra denna utredningen nu. Hört i många fall att man måste ligga på för att få igång de...
    Glöm inte ta hand om dej själv. Styrkekram
Svar på tråden När blodet gör extra ont