• PGA

Alternativ till läsk för barn

Försöker att hålla mina barn ifrån osunda vanor. Jag har dock problem att hitta på bra festliga alternativ till läsk.

Jag har testat på saft, vatten och mjölk. Allt känns ok då jag inte vill att barnen ska få positiva känslomässiga kopplingar till läsk. Fast dessa alternativ känns tråkiga och saftvär ju dessutom onyttigt.

Har ni tips på festliga alternativ för läsk?

• Svar på tråden Alternativ till läsk för barn
  • Åsa

Saft? Mina barn var i senare dagisålder innan det blev aktuellt med läsk (barnkalas, andras och egna) eftersom vi vuxna inte dricker det. Saft brukar vi ha till fika hemma (inte var och varannan dag). Sött det med förvisso. Ser inget stort problem med läsk i festliga sammanhang; det är vardagsvanorna som påverkar hälsan. Köper dock inte lightdrycker och liknande. Läsk/godis ÄR inte nyttig mat och det kan man stå för (i rimlig omfattning) tycker jag. Dricker man läskeblask i sådana mängder att man tycker sig behöva ta till syntetiska sötningsmedel är det snarare mängden som är problemet.

• Iarwain
    PGA skrev 2016-03-29 20:02:16 följande:
    Droger har inget med denna tråd att göra.
    Gateway-teorin är inte specifik för droger...
  • yeex

Men va folk håller på hetsar kring socker. 
    Nej läsk ska man kanske inte dricka varje dag, men att ta det så långt till att börja hälla karamellfärg i vattnet för att göra era stackars barn lite mer exalterade känns ju bara riktigt sorgligt. 

Varför kan barnen inte bara dricka vanligt vatten när de är törstiga, mjölk eller dylikt till mellanmål och sedan faktiskt få läsk eller saft (om dom vill ha det, vilket de flesta oftast vill) när det är helg eller speciellt tillfälle. Något glas, istället för att försöka dämpa suget efter den goda läsken med bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i? Man måste ju inte erbjuda sina barn något "festligt" varje dag, och ärligt talat känns vatten med fruktbitar eller karamellfärgad mjölk så ofestligt som det kan bli, en klen ersättare till vad barnen kanske egentligen vill ha. Hur nyttigt är ens karamellfärg, bättre än socker?

Det är ju möjligt att vissa barn gillar vatten med frukt i, men om jag hade fått det som barn hade jag nog blivit väldigt besviken, mina kompisar också. Kanske för att vi var vana vid läsk, men vi överlevde ju och blev friska individer ändå, varken feta eller sjuka blev vi.

Det hela känns lite som att göra pannkakor med havregryn eller byta ut pommes frites till minimorötter. Man förstör någonting gott. Kan man inte bara äta på mc'donalds eller dricka läsk så pass sällan att när man väl gör det så är det okej att äta/dricka det man vill, utan att sockerdiskussionen ska dras upp? 

Socker i normala/små mängder är inte farligt, kan inte barn bara få äta godis och dricka läsk ibland för att de vill ha det och tycker om det? Sedan kan övriga dagar som inte inkluderar dessa "onyttigheter" få vara vanliga dagar med normal mat och dryck, utan att man försöker göra patetiska försök att ersätta läsk och saft?

Men ja, återigen, om barnen nu uppriktigt uppskattar dessa "nyttigare" alternativen, kör hårt.

• Tow2Mater
    yeex skrev 2016-03-29 23:25:34 följande:

Nej läsk ska man kanske inte dricka varje dag, men att ta det så långt till att börja hälla karamellfärg i vattnet för att göra era stackars barn lite mer exalterade känns ju bara riktigt sorgligt. 

Varför kan barnen inte bara dricka vanligt vatten när de är törstiga, mjölk eller dylikt till mellanmål och sedan faktiskt få läsk eller saft (om dom vill ha det, vilket de flesta oftast vill) när det är helg eller speciellt tillfälle. Något glas, istället för att försöka dämpa suget efter den goda läsken med bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i? Man måste ju inte erbjuda sina barn något "festligt" varje dag, och ärligt talat känns vatten med fruktbitar eller karamellfärgad mjölk så ofestligt som det kan bli, en klen ersättare till vad barnen kanske egentligen vill ha. Hur nyttigt är ens karamellfärg, bättre än socker?

Det är ju möjligt att vissa barn gillar vatten med frukt i, men om jag hade fått det som barn hade jag nog blivit väldigt besviken, mina kompisar också. Kanske för att vi var vana vid läsk, men vi överlevde ju och blev friska individer ändå, varken feta eller sjuka blev vi.

Det hela känns lite som att göra pannkakor med havregryn eller byta ut pommes frites till minimorötter. Man förstör någonting gott. Kan man inte bara äta på mc'donalds eller dricka läsk så pass sällan att när man väl gör det så är det okej att äta/dricka det man vill, utan att sockerdiskussionen ska dras upp? 

Socker i normala/små mängder är inte farligt, kan inte barn bara få äta godis och dricka läsk ibland för att de vill ha det och tycker om det? Sedan kan övriga dagar som inte inkluderar dessa "onyttigheter" få vara vanliga dagar med normal mat och dryck, utan att man försöker göra patetiska försök att ersätta läsk och saft?

Men ja, återigen, om barnen nu uppriktigt uppskattar dessa "nyttigare" alternativen, kör hårt.

Håller med dig. Det är ju ingen måtta alls på hysterin idag.

"bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i" ha ha! Vilket vansinne!
  • EnAnonumius
    Iarwain skrev 2016-03-29 21:30:29 följande:
    Gateway-teorin är inte specifik för droger...
    Lever DEN myten kvar ännu hos vissa?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Iarwain
    EnAnonumius skrev 2016-03-30 05:45:00 följande:
    Lever DEN myten kvar ännu hos vissa?

Precis, lika lite stöd som det finns för att hasch leder till heroin är det för att en läsk på helgen leder till ett överbruk av socker.
  • Passionsfrukt

Som barn var jag mer exalterad över att få dricka ur fina, speciella glas, typ föräldrarnas vinglas, med roliga sugrör, isbitar (åååh, så spännande det var med isbitar i glaset när man var liten!) och eventuellt någon dekoration på kanten, än jag var över att få dricka läsk (även om jag tyckte om läsk också). Är du rädd om dina vinglas kan man ju köpa billiga på Ikea eller var som helst. Rentav engångsglas i plast kan ju funka.
    Gör en "bål" av vatten med bär/fruktbitar och is, lägg någon citronskiva på kanten av glasen och det kommer att vara en succé. Barn bryr sig mer om att det känns och ser festligt ut, att det är annorlunda, än vad det faktiskt finns i glasen. Finns fina isbitsformar med olika figurer som gör det hela ännu mer spännande.
    Se till att du har mycket isbitar; när jag var liten sprang vi hela tiden och skulle ha påfyllning av isen.

Och gör det inte till nån grej att ni inte serverar läsk, ifall någon frågar. Det är onödigt att börja predika om socker och nyttighet i en sån situation.

• Rocket Mania
    yeex skrev 2016-03-29 23:25:34 följande:

Tow2Mater skrev 2016-03-30 04:49:47 följande:
    Håller med dig. Det är ju ingen måtta alls på hysterin idag.

"bubbelvatten med karamellfärg och sura bär i" ha ha! Vilket vansinne!
    Fast varför ska det alltid vara socker och onyttigt när det ska vara "festligt"? Kan det inte vara fest utan socker? Är det som sedan när man är vuxen så måste man dricka vin eller champagne eller öl för annars är det inte "festligt"?

Och nej, jag är verkligen inte hysterisk gällande socker. 
  • PGA
    Rocket Mania skrev 2016-03-30 08:32:20 följande:

Fast varför ska det alltid vara socker och onyttigt när det ska vara "festligt"? Kan det inte vara fest utan socker? Är det som sedan när man är vuxen så måste man dricka vin eller champagne eller öl för annars är det inte "festligt"?

Och nej, jag är verkligen inte hysterisk gällande socker. 

Det är det du nämner som är poängen. Att skapa sunda vanor och dessa är ständigt under förändring.

Många går i den klassiska fällan och säger "jag tog inte någon skada av vår festmat" utan att se det i ett större perspektiv.

Det är inte längesedan du betraktades som nojig om du inte ville att folk skulle röka inomhus. Numera är det en självklarhet bland de flesta att t.o.m. inte röka över huvud taget då vanorna har utvecklats i takt med ökad kunskap.

Det har vanorno faktiskt gjort beträffande socker faktiskt. När du besökte mormor var det i princip bara kakor och bullar som gällde. Redan idag har fikavanorna ändrats till ur dagens kunskapsläge mer hälsosamma alternativ. Det finns ingen anledning att stoppa denna utveckling.
  • PGA
    Passionsfrukt skrev 2016-03-30 08:20:10 följande:

Som barn var jag mer exalterad över att få dricka ur fina, speciella glas, typ föräldrarnas vinglas, med roliga sugrör, isbitar (åååh, så spännande det var med isbitar i glaset när man var liten!) och eventuellt någon dekoration på kanten, än jag var över att få dricka läsk (även om jag tyckte om läsk också). Är du rädd om dina vinglas kan man ju köpa billiga på Ikea eller var som helst. Rentav engångsglas i plast kan ju funka.

Gör en "bål" av vatten med bär/fruktbitar och is, lägg någon citronskiva på kanten av glasen och det kommer att vara en succé. Barn bryr sig mer om att det känns och ser festligt ut, att det är annorlunda, än vad det faktiskt finns i glasen. Finns fina isbitsformar med olika figurer som gör det hela ännu mer spännande.

Se till att du har mycket isbitar; när jag var liten sprang vi hela tiden och skulle ha påfyllning av isen.

Och gör det inte till nån grej att ni inte serverar läsk, ifall någon frågar. Det är onödigt att börja predika om socker och nyttighet i en sån situation.

Bra tanke att ha festliga glas. Det ska jag definitivt ha.
Svar på tråden Alternativ till läsk för barn