• PGA

Alternativ till läsk för barn

Försöker att hålla mina barn ifrån osunda vanor. Jag har dock problem att hitta på bra festliga alternativ till läsk.

Jag har testat på saft, vatten och mjölk. Allt känns ok då jag inte vill att barnen ska få positiva känslomässiga kopplingar till läsk. Fast dessa alternativ känns tråkiga och saftvär ju dessutom onyttigt.

Har ni tips på festliga alternativ för läsk?

• Svar på tråden Alternativ till läsk för barn
  • lollip0p
    Annelie 76 skrev 2016-03-28 09:57:26 följande:
    Juice innehåller alltid socker då frukt innehåller en massa socker. Spelar ingen roll om man köper färdig eller gör själv. Och det är precis samma socker i juice som i läsk.
    Nu var det väl inte sockret i sig som TS sade sig vilja undvika utan just läsk.
  • Annelie 76
    mammaåten skrev 2016-03-28 10:13:06 följande:

Så du säger i princip att frukt är onyttigt då eller? I Frukt är det så pass lite man får i sig till skillnad mot en colaburk som innehåller ca 10 rena sockerbitar.

Coca Cola har 11g socker per deciliter, apelsinjuice har 10,6g socker per deciliter. Precis samma socker dessutom. Så, ja jag hävdar bestämt att juice inte är nyttigt. Frukt är lite bättre då man inte får i sig lika mycket när man äter som när man dricker men nyttigt är det inte. Det enda nyttiga i frukt är c-vitamin men det finns många bättre c-vitaminkällor bland grönsakerna som innehåller en bråkdel av sockret. Ät frukt för att du tycker det är gott, inte för en påstådd nyttighet.
  • mammaåten
    Annelie 76 skrev 2016-03-28 10:29:29 följande:
    Coca Cola har 11g socker per deciliter, apelsinjuice har 10,6g socker per deciliter. Precis samma socker dessutom. Så, ja jag hävdar bestämt att juice inte är nyttigt. Frukt är lite bättre då man inte får i sig lika mycket när man äter som när man dricker men nyttigt är det inte. Det enda nyttiga i frukt är c-vitamin men det finns många bättre c-vitaminkällor bland grönsakerna som innehåller en bråkdel av sockret. Ät frukt för att du tycker det är gott, inte för en påstådd nyttighet.
    Fast det lär ju inte bli mer socker av frukten om du pressar den till juice än vad det är i den som en hel frukt. 
    Jag har inte sagt att hon ska köpa juice. Jag sa att hon skulle göra juice (utan att tillsätta något socker). 
  • Gräddnosen

Loka crush - kolsyrat med läskkänsla fast inget tillsatt socker, eller andra sötningsmedel. Riktigt god!

• nuharjagbytt
    mammaåten skrev 2016-03-28 10:38:35 följande:

Fast det lär ju inte bli mer socker av frukten om du pressar den till juice än vad det är i den som en hel frukt. 

Jag har inte sagt att hon ska köpa juice. Jag sa att hon skulle göra juice (utan att tillsätta något socker). 

Nu vill jag börja med att jag tycker att Annelie är för extrem i sitt anti frukt.

Men det är inget tillsatt socker i köpe juicen det är så mycket socker ändå. En apelsin är ändå rätt nyttig eftersom man äter fruktköttet med fibrer också. För ett glas juice behövs typ fyra apelsiner. Så då har man sockret från fyra apelsiner istället för en. Det är därför det blir mer socker i juicen än att äta en apelsin.
  • LillaLoppi
    Annelie 76 skrev 2016-03-28 10:29:29 följande:

Näringslära, någon?

Det är skillnad på vitt socker, fruktsocker, socker i grönsaker, brunt socker, osv.

Fruktsocker, som förekommer naturligt, ÄR bättre än vitt socker som är tillsatt.
  • Rocket Mania
    mammaåten skrev 2016-03-28 10:38:35 följande:
    Grejen med frukt är att den kommer perfekt förpackad med fibrer och allt. Gör man juice av den använder man fler frukter men slänger bort alla fibrer. Kvar blir bara socker. I princip.

Kort sagt; att äta ETT äpple är nyttigt men för att göra juice behöver du 4 äpplen och då blir det bara en sockerbomb av det hela.
    PGA skrev 2016-03-28 08:59:09 följande:
    Smart!

Tack!
    Tänk på att exempelvis frusna hallon ofta är boven i stora magsjukeutbrott då bären inte är tillagade. Det står på förpackningen att de bör tillagas/kokas i 2-3 minuter. Det du kan göra är att koka en påse bär och sedan frysa i istärningslåda, det funkar superbra till både dryck och smoothie, att ha i gröten/filen osv.

Sedan finns det sockerfri måltidsdryck som man kan blanda med bubblat vatten också. Det är gott tycker mina ungar.
  • Physalis

Lägg roliga saker i det vanliga vattnet:

Frysta bär/ vindruvor

Stjärnfrukt på kanten av glaset

Skivad citron, lime eller kumquat (ser ut som miniatyr apelsin, smakar inte så gott men ser gulligt ut)

Frys in lite bär i roliga färger och citronmeliss i isbitar

Drinkdekorationer typ paraplyn och pappersfrukter

Roliga sugrör

Karamellfärg i vattnet/mjölken

Färga isbitar med olika karamellfärger

Köp små isklampar som är roliga figurer istället för is

Iste osötat eller välj själv hur sött det ska vara och med vad

Krossa is och lite bär i en blender + vatten så det ut som en slushpuppy (eller vad de nu heter)

• nuharjagbytt
    LillaLoppi skrev 2016-03-28 12:16:39 följande:

Näringslära, någon?

Det är skillnad på vitt socker, fruktsocker, socker i grönsaker, brunt socker, osv.

Fruktsocker, som förekommer naturligt, ÄR bättre än vitt socker som är tillsatt.

Nja dietisten som föreläste på jobbet tyckte inte det. Det var socker som socker som gällde när man anger hur mycket socker det blir. Sen att fruktsocker på annat sett är bättre processat hade inte med saken att göra.
  • mammalovis

Om jag fattat det rätt fräter kolsyran på tänderna, så mycket bubbelvatten är inte heller bra, men det lär ju knappast bli ett problem för ts barn.

Svar på tråden Alternativ till läsk för barn