Inlägg från: Anonym föräldraledig |Visa alla inlägg
  • Anonym föräldraledig

BF December 2016

Madeloo skrev 2016-12-11 15:50:42 följande:
    Oh stort grattis! Mina värkar avtog, idag har jag bara vart extremt trött och fått svullna fötter och händer och inte kunnat sova. Legat på soffan nonstop .......
    Tack!
    Vad tråkigt att de avtog. Får hoppas att de åtminstone gjort lite värkan iaf.
  • Anonym föräldraledig
    MP88 skrev 2016-12-14 11:23:40 följande:

Mitt vatten fortsätter att sippra ut, ligger i soffan på en handduk och har en handduk mellan benen - dö läskigt! Ska snart ringa förlossningen då jag endast känner mensvärkar var 10:e minut ungefär.. 

Jag gick ett dygn med vattenavgång innan värkarna äntligen kom igång. Hade det inte kommit igång själv så hade de satt igång förlossningen dagen efter. Snart är bebis här! :)
  • Anonym föräldraledig
    Ledilnaan skrev 2016-12-14 15:00:50 följande:

Ni som har fött flera barn (jag vet att detta är mitt fjärde barn, men jag har glömt) hur är det med slemproppen? Jag skulle ha fråga bm igår, men jag glömde bort det såklart. Jag är öppen en dryg centimeter och tappen är endast 2 cm lång, kan slemproppen ha gått utan att jag har märkt det, eller är den kvar?

Jag märkte aldrig att min gick den här gången. Tror inte att de behöver gå, precis som att den kan komma en månad innan utan att det betyder något.
  • Anonym föräldraledig
    Elinl90 skrev 2016-12-15 13:45:58 följande:

Stort grattis till alla som fått sitt barn, och himla kul att följa alla nu när det börjar dra igång eller närma sig för oss alla.

Jag har beräknad förlossning 27 december och känner mig just nu ganska nere, eller snarare orolig. Jag har förstått på flera forum här att många är trötta på kommenterar som "Gud vad stor du blivit, säker på att det inte är tvillingar?" vilket jag fullt förstår. För mig är det dock tvärtom.... har fått kommentarer och blickar ifrån barnmorskor (där jag gör akupunktur nu innan förlossningen) . Igår var jag även på gravidfotografering och fotografen tappade i princip hakan för att min mage var "så liten"...Barnmorskorna sa även "Vi får hoppas att hen stannar inne länge, eftersom att hen verkar vara väldigt liten".

Jag nämnde allt detta för min läkare som sa att mitt barn är normalviktig, men även inte STOR. Beräknas väl nu väga strax över 3 kg... ska dit imorgon och kolla läget hoppas väl iaf att det ska vara över 3 kg nu. Men känner mig just nu ganska ledsen och orolig... hoppas bäbis mår bra. Men hen rör sig mycket och hjärtat är bra så antagligen är allt toppen.  Känner mig även ganska hormonell och kan börja gråta för minsta lilla just nu. Minsta lilla förstoras upp och tynger mig. Men alla kommentarer och chockade blickar över min lilla mage gör mig orolig. Är det någon här som känner igen sig i detta eller också får kommentarer om en "liten mage"?

Jag hade också en liten mage och fick mycket kommentarer om det. Gick även på extra tul varannan vecka för att kolla tillväxten. Ut kom en bebis på nästan 3,3 kg. Så hon var inte så liten till slut. Storasyster hade vi ingen koll på under graviditeten, tror att magen var större då också, men hon vägde bara 2,8. Men så länge bebisen rör sig och är som vanligt så behöver du inte oroa dig. Det kan också vara bra att komma ihåg att vi föder ganska stora barn i Sverige, i många länder räknas ett fullstort barn väga runt 2,5. Så ett litet barn gör inte så mycket.
  • Anonym föräldraledig
    Felle91 skrev 2016-12-20 00:03:23 följande:

Har bf idag 19/12. Vid 13 tiden idag gick slemproppen. Börja känna en svag mensvärk efter det som hållt på i princip hela dagen. Kände precis ett "knäpp" och vatten kom. Hade en binda och det är lite gulaktigt (ej urin). Har vid 3 tillfällen de senaste veckorna trott att vattnet gått och ringt förlossningen men denna gången kändes de verkligen annorlunda. Någon som varit med om detta och kan tänka sig om det är vattnet eller från slemproppen alt en rejäl flytning? Sjukt svårt att avgöra blir typ galen av att inte veta vad som händer..

Vattnet ska vara to lätt rosaaktigt, och lukta hav. Men ring förlossningen och prata med dem tycker jag!
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2016-12-21 13:19:45 följande:

I måndags kom vår lilla dotter via planerat snitt. Ingen rolig upplevelse, men skönt att hon är här nu. Är kvar på sjukhuset då amningen inte kommit igång och hon gått ner mer än 10% i vikt. Ska dock få åka hem idag och så tillbaka på läkarbesök i morgon för att kolla så hon gått upp. Ger ersättning samt ammar och pumpar.

Hur har amning funkar för er andra?

Grattis!
    Jag hade lite problem med att få igång amningen, hade samma problem med storasyster, då får inget ordentligt tag. Så fick börja med att handmjölka och mata på sked, sen när mjölken runnit till ordentligt så har jag kunnat använda amningsnappar som gjort att taget blivit bra och amningen har fungerat. Även om det är lite bökigare så tycker jag att det är värt det då jag gärna vill amma och tycker att det är väldigt praktiskt.
  • Anonym föräldraledig
    De5pojkarna skrev 2016-12-22 11:57:32 följande:

Grattis till er som fått era fina bebisar!

Vi hade begravning för våran Loke den 9:e December. Försöker fortfarande att förstå vad som hänt, men det är svårt. Har inte haft tid att sörja då det hänt så mycket det senaste. Hoppas ni alla får en God Jul! Kramar

Det är obeskrivligt vilken sorg som drabbat er. Hoppas begravningen var fin och att ni får tid att sörja tillsammans. <3
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2016-12-25 12:08:54 följande:

Någon fler som fått andra barnet o tycker att storasyskonet blivit förändrad? Hon är så missnöjd med mycket helt plötsligt, skriker o beter sig illa. Känns som det är mitt fel att jag inte räcker till. Tycker det är jättejobbigt, måste komma på bra rutiner så jag kan ge stora mer tid.

Har en tvååring som krisar lite efter att syskonet kom. Det är mycket nej, vill inte, mamma får inte. Varje liten grej blir en konflikt just nu och hon ska ha sin vilka igenom hela tiden. Tänker att det är inte så konstigt utifrån ålder och att det kommit ett nytt syskon, så förhoppningsvis ger det sig snart.
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2016-12-27 11:14:39 följande:

Jag o mina funderingar :)

Undrar om ni blöder fortfarande? Jag gjorde ju KS 19 dec o blöder inget, har inte gjort det på några dagar. Har ju för mig att det höll på flera veckor? Kommer det igång igen sen eller hur var det?

Jag fick stora mängder av något för att livmodern skulle dra ihop sig, kan det påverka att jag blöder mindre nu?

Får bomba Bvc-sköterskan med frågor i morgon om inte annat hehe

Jag födde vaginalt för 16 dagar sedan och blöder fortfarande. Det brukar hålla i sig 4-6 veckor. Tycker dock att blödningen ökat något de senaste två dagarna.
  • Anonym föräldraledig
    sillencillasill skrev 2017-01-02 09:23:21 följande:

Förlossningsberättelse (OBS blev lång!!)

Jag är ensamstående så min syster Titti var med.

Jag började känna av lite molande mensvärk på morgonen den 25/12 men det gick över. Jag var nere hos mamma på lunch och efter den kände jag att det kom regelbundna värkar. Vi löste korsord och jag började klocka dem. De kom var 5 minut så jag hörde av mig till Titti(min syster). Mamma och jag fick ut på promenad runt höjden. Sen åkte Titti och jag och handlade och parkerade bilen.

Vi åkte hem och gick ännu en promenad. Och kollade på tv, åt julgröt. Sen en promenad till. Började kolla på film, värkarna kom tätare, var 3e minut. Vi ringde förlossningen men valde att stanna hemma lite till.

Sen hände något runt 22 och det small till i styrka. Jag gick på toa och blev kvar. Titti hämtade bilen och packade in allt.

Jag tog en handduk i bilen och klämde in mig. Vattnet fick för varje värk i bilen.

Vi åkte i rasande fart, var framme 23.35 och jag satt kvar i bilen medan Titti hämtade personal och rullstol.

In på ett undersökningsrum och där konstaterades att jag var öppen 7-8 cm. In på förlossningsrum. Där diskuterades det om jag ville ha smärtlindring i livmodern men jag ville bara ha lustgas.

Undersökningar visade att kanterna var borta och det var dags att krysta. Typ runt 02. Jag upplevde inga krystkänningar utan fick krysta 3 gånger per värk ändå.

Dropp sattes in, och jag fick kissa på pottan.

En till undersköterska fick ha draglakan och dragkamp med mig. Sen prova olika positioner. Jag skrek. Andades djupt i lustgasen.

Sen tappades jag på urin, kateter. Sen var det dags att kalla in ytterligare en barnmorska som fick uppdraget att tycka på magen för att hjälpa bebis ut.

De hade koll på huvudet och såg hans kalufs. Sen 03.59 kom han, besökarna var glesare på slutet så när hans huvud satt halvvägs ute fick jag vänta en värk (en evighet). Johannes navelsträng var kort så han kom knappt upp på magen. Titti gröt men jag var i chock. Såg inte hur han såg ut...

Jag fick 2 gradens bristning och de sydde i 2 timmar. Kände allt, svårt att bedöva. Johannes hade bajsat ner sig och mig, de fick tvätta undan. Mammas kille ????

Sen fick vi vila och en bricka med mat. Jag var helt borta. Sen kom vi upp till BB efter lång väntan. Jag hade förlorat 1.3 L blod. Och Johannes vägde 4700 G och var 54 cm.

Lång vistelse på BB.

Vilken tuff förlossning! Men grattis till din lille pojk!
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-16 12:50:06 följande:

Ang amning, hur mycket får ni ut när/om ni pumpar ut? Jag får aldrig ut mer än 60 ml, borde vara mer nu. Kunde aldrig helamma första barnet, verkar bli samma denna gång.

Jag har inte provat pumpa än den här gången, men har för mig att jag inte fick ut några mängder förra gången jag ammade. Dock räckte mjölken ändå. BVC sa att det inte behöver vara något samband med pumpningen och hur mycket mjölk en har.
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-16 12:48:46 följande:

Jag fortsätter kika in här :)

Va skönt att det inte var rs, inte kul med kolik dock.

Min lilla böna blir 4 veckor idag. Hon sover allra helst på någon av oss eller vid mitt bröst. I natt vaknade jag av att hon låg på magen, fick panik. Fast förr i tiden skulle ju barnen sova på mage men jag fick lite panik o tänkte att hon inte skulle få luft. Försökte få henne att sova i babynest bredvid mig, tog lång tid innan hon ville somna där.

Jag kikar också in.
    Även jag vaknade av att dottern låg på mage i natt. Hon stånkade och stönade. Hon sover också bäst bredvid. Gärna nära med hundkontakt. På sidan vill hon ligga också för att sova som allra bäst. :)
  • Anonym föräldraledig

Hur är det med er andra, har ni börjat ha sex igen efter förlossningen? Börjar känna mig sugen igen, har gått drygt 4 veckor sedan förlossningen nu. Kommer inte roligt ihåg när vi började igen förra gången så funderar när kroppen är redo och läkt. :)

• Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-01-17 20:43:29 följande:

Ge mig styrka!!!

2 dagar på förskolan för storasyster och hon har nu feber och förkyld. Tror inte det är sant. Vill typ hålla henne hemma fram till våren, livrädd nu att bebis ska bli sjuk.

Vad jobbigt. Min stora är inne på andra veckan, och peppar peppar, så är hon frisk än. Men set är jobbigt vid hämtning och lämning då alla barn vill ta och titta på lillasyster.
    Men har inte så mycket val eftersom jag jobbar 30%.
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2017-01-18 13:02:21 följande:

Jättebra föslag till att göra om tråden till en bebistråd nu, jag är definitivt kvar!

Alltså det här med rs gör mig tokig. Jag har avbokat två läkartider på bvc för att jag är rädd att gå dit. Det finns ju en del egoistiska föräldrar som tar sina sjuka barn dit trots att man inte ska... och att bvc är i samma byggnad som vanliga vårdcentralen och man måste åka samma hiss till bvc som till vc ger mig rysningar. Usch. Alltså börjar jag bli galen och överdriver sjukt mycket eller hur tänker ni andra?

Gällande rs så är jag kanske lite för oförsiktig. Jag jobbar minst två dagar i veckan, då dottern får följa med, träffar väldigt mycket folk i jobbet som består av främst olika möten. Hon får följa på affären, vi har varit och tittat på idrottsevenemang och hon får följa med och hämta på förskolan. Där är jag dock lite försiktigare och låter inte barnen ta på henne.
    Tror att någon medelväg är bäst. Det går inte att skydda dem helt, men borde väl inte utsätta dem i onödan.
  • Anonym föräldraledig

Snart 6 veckor och 5,5 kg, 56 lång. En riktig liten klump är vår tös. :)
    Jag tror inte du behöver vara så orolig över magsjukesmitta via kläder.
    Det är också väldigt ovanligt att spädbarn får magsjuka, även om ni andra skulle råka få det.
    Var magsjuk då storasyster var två månader, och fick rådet att amma som vanligt eftersom risken var så liten att jag skulle smitta henne.

• Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2017-01-27 18:15:40 följande:
    Nästan ett kgs skillnad mellan våra döttrar och min är nästan 7 veckor :) tycker det är så intressant att det skiljer sig en hel del, trodde förut liksom att alla bebisar är lika vid samma ålder, haha. Näpp! Var hon en stor bebis när hon föddes?

Tack för stöd. All den här smittan som går överallt nu har gjort mih skitnojjig för allt. Och som grädde på moset så var det en vilt hostande unge på bvc förra veckan, trots att det klart och tydligt står att man inte ska ta sjuka barn dit. Kommer väga och mäta hemma själv framöver...
    Hon är en riktig liten klump, ligger ett drygt kilo över storasyster när hon var lika gammal. Tycker att syskon borde vara ungefär lika åtminstone, men inte då. :)

Förstår att det är jobbigt med all smitta och att det blir mycket oro. Men snart är den värsta tiden över åtminstone, bara att hålla ut lite till :)
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-02-07 11:33:19 följande:

Hur går det för er, håller ni er friska?

Min lilla är snorig, när jag ger koksalt kommer det ut mycket så det är ju bra iaf. I övrigt är hon pigg o glad.

Här är vi snoriga allihopa. Barnen har dessutom hosta. Men "som tur är" så är det den stora som är mest påverkad. I övrigt rullar allt på bra. Hon äter och sover och går upp i vikt som hon ska. Ska väga på fredag, så det blir spännande och se om hon fortsatt att öka lika mycket. :)
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2017-02-09 20:47:52 följande:

Ni som ammar, är ni mycket hungriga? Jag äter rejäl middag vid 17.30-18.00 och är riktigt hungrig igen nu på kvällen. Känns ju nästan som när jag var gravid i slutet.

Ni som endast ger ersättning, hur mycket ger ni och hur många gånger om dagen? Jag ger ju ersättning ca 5 gånger om dagen, 90 ml, och hon går ju upp bra i vikt så undrar om jag har mycket mjölk eller inte.

Är sugen på något mest hela tiden. Har en ganska bra förbränning när jag ammar, har passerat ingångsvikten med något kg nu och räknar med att gå ner kanske fem till innan det stannar upp, trots att jag äter mycket och egentligen inte särskilt nyttigt.
    Så för att svara på din fråga, ja, jag är ganska hungrig. :):)
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2017-02-07 14:09:14 följande:

Hej alla! Nu har det ju gått ett tag sen våra förlossningar, hur ser ni ut i underlivet? Jag vågade kolla idag, nästan två månader efter och blev... lite rädd. Det är liksom "grejer" nedanför urinröret eller vad jag ska säga. Typ extra köttgrejer (låter asäckligt) som inte varit där tidigare. Inte riktigt känt något skumt förutom att det är lite obekvämt att sitta nerhasad med tryck mot underlivet liksom. Hur känns framfall? Och kommer man någonsin se likadan ut för nere efter en förlossning?

Jag har inte kollat, bara känt efter, och allt känns som vanligt, förutom att det är lite stunt där de sytt. Boka en tid för återkontroll så får din bm kolla det åt dig!
Svar på tråden BF December 2016