Inlägg från: Anonym föräldraledig |Visa alla inlägg
  • Anonym föräldraledig

BF December 2016

Jag gick upp ungefär 15 kg förra graviditeten. Började gå upp väldigt sent i den graviditeten, förmodligen eftersom jag slutade träna och tappade muskler. Men hade turen att tappa alla kilon och mer därtill när jag ammade sedan. Så länge jag ammade så kunde jag äta i princip vad jag ville utan att gå upp. Hoppas på samma den här gången. :)

• Anonym föräldraledig
    Miaairam skrev 2016-05-15 22:44:02 följande:

Någon som känner av några "cravings" ännu? Jag är överförtjust i Tropicanas juice "Golden Grapefruit", men inget okontrollerbart hittills. Hoppas slippa kämpa mot lusten all äta sked efter sked med Nutella denna gång...

Har börjat få ett sug efter chips, något jag inte tycker om i vanliga fall. I min förra graviditet hade jag inga cravings, däremot så ändrades smaken rätt rejält gällande sötsaker. Åt i princip bara olika sorters gelegodis eller saker med jordgubbssmak. I vanliga fall är det choklad som gäller och absolut inte jordgubbssmak. :)
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 21:28:11 följande:

Hej, har följt gruppen sen i början och vågar nu hoppa med på riktigt. Är 24 år och väntar mitt första barn med bf 18 december, är i skrivande stund i vecka 9+3.

Jag har inte haft så mycket symtom, molvärk och lite illamående bara. Dock så börjar jag oroa mig för graviditetsdepression. Dom värsta dagarna gråter jag från och till hela tiden, jag kan inte känna lycka för graviditeten, vill inte prata om det med min sambo, eller gud förbjud någon annan nära. Jag har alltid velat ha barn och det här var planerat så jag förstår inte varför jag inte kan känna lycka över detta.

Är det någon annan här inne som kan relatera?

I min förra graviditet var jag väldigt fylld med hormoner, och grinade mycket, speciellt i början, men även hela graviditeten. Vad jag än såg på tv så grinade jag, oavsett om det var något lyckligt eller sorgligt. Hade också väldigt svårt att relatera till att jag faktiskt bar ett barn. Tror inte jag landade i det förrän några veckor efter förlossningen. Hade lite svårt att säga att jag var glad åt graviditeten, som var väldigt efterlängtad, eftersom det var så overkligt för mig. Men är du orolig för en depression tycker jag du ska ta upp det med din bm!
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 21:53:38 följande:
    Vad skönt att höra att man inte är ensam om dessa känslor. Har 3 vänner som också ska ha barn, men dom är bara lyrisk och fylld av glädje så jag känner mig så konstig och dålig "mamma" som inte kan knyta an och känna kärlek till fostret i magen.

Jag hade inskrivning igår och tog upp det med bm då, jag fick ett nummer att ringa om det blir värre och inte går över. Så tiden får väl visa hur detta slutar.
    Det är också viktigt att komma ihåg att det inte alls är ovanligt att föräldrar inte älskar sina barn vare sig i magen eller direkt när de är födda. För vissa så kan det behöva växa fram. Det kan också skilja sig från en graviditet till en annan för samma person. Det är högst individuellt och inget är fel. Problemet är väl bara att det inte pratas om det särskilt mycket och att en dessutom är alldeles för fylld av hormoner under en graviditet för att kunna tänka helt logiskt.
  • Anonym föräldraledig
    Lt16 skrev 2016-05-19 22:14:43 följande:
    Precis, det är synd att det är så tabubelagt med dessa känslor i dagens samhälle. Jag tror skammen att ha dessa känslor gör så att man heller håller tyst och mår dåligt. Man känner sig genast bättre av att veta att man inte är ensam om det.

Tack för svaren, de gjorde mig lite lugnare :)
    Det är absolut tabubelagt. Jag kan uppleva att det ofta är det när det kommer till ett mödraskap. Det ska vara på ett visst sätt och alla ska känna på ett visst sätt under en graviditet. Alla ska vilja föda vaginalt, helst utan bedövning, och dessutom så är amning ett måste efteråt, annars är en ingen bra mamma.
    Det gör att det blir en skam för alla som inte passar in i mallen. Jag tänker att det är lite lika kring att det sällan pratas om hur vanligt missfall är, det är också tabubelagt av någon konstig anledning. Att en är en dålig kvinna om en inte kan behålla ett foster, vilket ju inte alls har med saken att göra.
    Så jag tycker det är jättebra att du uttrycker dina känslor, utan personer med det modet kan vi inte ändra på något. :)
  • Anonym föräldraledig
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-30 15:22:03 följande:

Varning för äckelfråga! :)

Jag har ju tidigare berättar om min blödning och även haft bruna flytningar några ggr. Det verkar ha lugnat ner sig men jag har haft rätt mycket gula flytningar i flera veckor är det något fel?
    Tror jag hade mer genomskinliga vattniga flytningar förra gångerna.

Sådana har jag också haft till och från. De kan också vara lite "slemmiga".
  • Anonym föräldraledig
    Seaflower skrev 2016-06-05 13:15:04 följande:

Sitter på jobbet nu den här soliga söndagen och är såå uttråkad!

Är det någon av er som har tips på bra gravidbloggar/sidor eller om ni tom har en egen blogg där ni kommer outa graviditeten senare?

Dåligt med förslag på bloggar, men gillar du att lyssna på på poddar så finns det en som heter vattnet går som jag tycker är bra, även om den inriktar sig en hel del på förlossningar.
  • Anonym föräldraledig
    Miaairam skrev 2016-06-08 01:19:13 följande:

Hur gör ni med bh? I förra graviditeten slutade jag med bygel tidigt, typ runt v 14 skulle jag tro. Körde med bygellösa, mjuka bh. Hade inga som helst problem med amningen sedan. Nu är bysten tyngre och lite slappare - skulle gärna ha bygel ett bra tag till. Om man verkligen har rätt storlek, så att bygeln ligger runt bröstet och inte trycker på "mjukdelarna" är det kanske ok? Vill gärna ha bra stöd, men samtidigt inte riskera krångel med amningen i onödan. Hur tänker ni andra?

Jag använde bh med bygel hela förra graviditeten, hade inga problem med det. Investerade i några nya dyrare i typ vecka 15 eftersom brösten växt så mycket då. Inte samma problem med det den här gången. Men borde en inte använda bygel, har jag missat något här? :)
  • Anonym föräldraledig

Vi använde tre kronors gravidförsäkring förra gången, betalvarianten. Anledningen till att vi valde den var att om det skulle ha upptäckts något fel på barnet vid födseln så hade vi fått teckna tre kronors barnförsäkring ändå. Vi valde dock att byta till trygghansas barnförsäkring när det var dags för det. Kan inte minnas att jag gjorde någon hälsodeklaration när vi tecknade försäkringen.

• Anonym föräldraledig
    Shhaw skrev 2016-06-11 10:48:26 följande:

Ni som är vana vid att sova på mage, sover ni fortfarande som ni gjort?

Hur mycket jag än vrider och vänder mig i sängen så kan jag inte sova på ett annat sätt än just mage. Får skuldkänslor varje natt men jag kan verkligen inte somna på ett annat sätt, vad gör man?

Det är ingen fara att sova på mage så länge det är bekvämt för dig. Så det behöver du inte ha dåligt samvete för. Bebisen är så liten och ligger så väl inbäddad och skyddad så det är ingen fara!
Svar på tråden BF December 2016