Inlägg från: Anonym föräldraledig |Visa alla inlägg
  • Anonym föräldraledig

BF December 2016

Gjort RUL nu. Det såg okej ut. Magen på bebisen var lite liten, hon som mätte var osäker på om det berodde på att hon mätt dåligt, om det var dåliga vinklar eller om den helt enkelt var liten. Bebisen var inte så samarbetsvillig när huvudet skulle mätas, så de hade lite svårt att säga exakt hur långt gånget det var. Så vi står kvar på bf 8/12. Ska få komma tillbaka på extra ul för att kontrollera magen utifrån att storasyster var lite tillväxthämmad när hon föddes. Hon som gjorde ultraljudet trodde heller inte att de skulle låta mig gå över tiden, så stämmer det så finns det inte en chans att det kommer bli någon bf på julafton :)
    Som en extra bonus så fick sambon känna en liten liten spark imorse. :)

• Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2016-07-19 15:50:54 följande:

Skönt att du ska få kolla igen sen då!

Vilken vecka är du i nu? Har rul nästa vecka då jag är i 18+5. Skulle vilja byta till denna vecka, 17+4-5 men undrar om det är dumt? Vi tänkte åka bort nästa vecka nämligen.

Jätteskönt!
    Är i 19+4 idag. I förra graviditeten har jag för mig att vi gjorde ul v 17, men fick då komma tillbaka en gång till för att de inte kunde så hjärtat ordentlig än. Men ring och hör med dem om du kan byta tid!
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2016-07-25 18:24:21 följande:
    Var på RUL i fredags, fick se en liten tjej! Dock kändes det som att det gick väldigt fort, totalt 20 minuter var vi där inne. Bm mätte huvud och lårben, och sa att det var proportionerligt. Såg att någon här skrev att bebis verkade ha liten mage, kollar de sånt separat? Min sa inget om det. Fick för mig att RUL tar mycket längre tid?
    Det var jag som skrev om liten mage. Vet inte om det är en standard. Bm sa att hon mätte huvudet för att avgöra hur långt gången en är, och sedan lårben och mage för att kolla så att barnet växer som det ska i övrigt. Vet inte om magen är något extra bara för att dottern var något tillväxthämmad när hon föddes eller om det är standard.
    Vårt RUL tog nog 30 minuter, men då var bebisen väldigt envis och låg med huvudet dåligt till så att det var svårt att mäta, jag var tvungen att kliva upp och röra lite på mig för att skaka om.
  • Anonym föräldraledig
    Sarahoee skrev 2016-07-25 20:36:32 följande:

Hej. Jag har märkt att jag är otroligt mycket svagare än vanligt och blir andfådd av absolut nada. Orkar inte springa, flåsar när jag ska upp för trappor m.m. sen är jag otroligt trött också.

Tror ni att jag börjar få järnbrist? Kan jag börja käka tillskott eller borde jag ta prov först? Pallar inte vara såhär svag. Känns nästan som att jag är sjuk men ändå inte :(

Tror inte att extra järn kan göra någon skada, även om det skulle vara något annat som är orsaken. Tänker att det också skulle kunna bero på din ökad blodvolym. Men ring din bm så kan säkert hen hjälpa dig med lite tips på vad det kan vara!
  • Anonym föräldraledig
    HJ0812 skrev 2016-07-28 12:57:17 följande:

Är det någon som planerar att köpa endast nya saker?

Alvin 081121 Asta 130730
    När vi fick vår dotter köpte jag mycket nytt. Köpte en del kläder begagnat, de minsta storlekarna är som nya, eftersom de växer ur dem så fort. Spjälsäng köptes också begagnad av en vän, köpte ny madrass till. Men vagn och bilbarnstol köptes nytt. Har köpt en ny syskonvagn nu också, tänkte köpa den begagnad, men fick en till bra pris nu när Emmaljunga byter säsong. Har alla kläder kvar efter dottern, så den här gången blir det inte så mycket handlat alls förutom vagnen och en bärsjal.
  • Anonym föräldraledig
    Anilo skrev 2016-08-05 12:36:27 följande:

Var på rul i tisdags och fick reda på att vi väntar en lillasyster som tyvärr kommer att födas med PEVA/klumpfot på båda fötterna. Det är ju något läkarna kan göra något åt, men vi valde att ta ett fostervattensprov också för att förbereda oss så mycket som möjligt. Någon som har erfarenhet av det?

Vad tråkigt att höra, men skönt att det är något de kan behandla, och skönt att få veta det innan hon föds så ni kan förbereda er på behandlingen!
    Grattis till lillasyster :)
  • Anonym föräldraledig
    Mariro skrev 2016-08-18 06:50:39 följande:

Idag går jag in i vecka 24. Känner mig otroligt stor och undrar hur mycket mer magen kommer att växa. Hur går det för era magar? :)

Är 23+6 idag och känner mig inte alls särskilt stor än. Sambon sa igår att jag kunde passera som lite lönnfet i rätt kläder, vet inte om jag ska ta det som en komplimang. :) Var lika förra graviditeten, jag växer sent, men det kommer att komma! :)
  • Anonym föräldraledig
    Hallondricka skrev 2016-09-19 21:18:50 följande:

Måste bara fråga. Kostar era ultraljud något? Rutinultraljudet var gratis men uppföljande ultraljud som jag måste göra kostar 300:- Det är ej privat utan inom landstinget. Tredje ultraljudet är denna veckan och tack och lov är kommer jag då upp i summan för frikort. Har graviditetsdiabetes så betalar för provtagning och läkarbesök varje månad med. Och mödravården säger dem är gratis...

Jag har gjort två extra tillväxtultraljud, och inget av dem har kostar något. Är kanske olika beroende på landsting.
  • Anonym föräldraledig
    sillencillasill skrev 2016-09-20 17:15:46 följande:

Kanske en jättekonstig fråga men varför alla extra ultraljud? Tillväxt ul? Eller är det något annat?

För mig är det att mitt tidigare barn var på gränsen till tillväxthämmad då hon föddes och den hör bebisen var lite väl liten över låret och magen på RUL. Har gjort två tul och bebisen är fortfarande något liten, men inte så mycket. Kommer troligen att få göra ett till tul runt vecka 32 och ett någon vecka innan bf. Hade dessutom lite liten livmoder vid förra mätningen, så får se hur det ser ut imorgon.
  • Anonym föräldraledig
    MP88 skrev 2016-09-21 18:30:59 följande:

Jag börja känna mig lite stressad över vad som man behöver ha hemma innan bebis kommer.. Kan inte någon som har barn sedan tidigare skriva en lista? 

Det är väldigt olika vad man behöver. Jag kommer att se till att jag har rena ombyten till bebis, blöjor, vagn, säng och bärsjal. Använde mig mycket av amningskudde, spadet kommer att finnas hemma. Amningsnappar var jag tvungen att använda förra gången, så det kommer jag att köpa hem. Amningsbh kan vara skönt att ha ett par stycken klara också så du inte behöver ut och leta.
    Resten tar jag nog som det kommer.
    Frysta matlådor kommer jag också att se till att det finns. Även om både jag och sambon var hemma tillsammans i början hade vi väldigt svårt att ta oss för att laga mat i början, så vore skönt att slippa det nu. :)
    Men i övrigt köper jag nog hem allt eftersom saker behövs.
    Jag har också börjat handla julklappar redan och räknar med att vara klar med det innan bebis kommer så att jag slipper ge mig ut med en nyfödd i julhandeln.
Svar på tråden BF December 2016