• Tess1990

BF December 2016

Var på hälsosamtal idag

Satt och pratade över 1 timme!

Började gråta när jag berättade om förlossningen med sonen, fortfarande känsligt :/

Men de gick bra, ska få gå på extra kontroller pga. Mitt illamående, att mitt blodtryck gick upp i slutet förra gången och för att förbereda så förlossningen inte blir som förra gången.

Nästa gång ska jag få göra massa extra blodprover (kolla om sköldkörteln orsakar illamåendet) och göra cellprov (läskigt)

10e maj blir de

Kan inte fatta att karusellen är igång igen!

• Tess1990

Var på hälsosamtal idag

Satt och pratade över 1 timme!

Började gråta när jag berättade om förlossningen med sonen, fortfarande känsligt :/

Men de gick bra, ska få gå på extra kontroller pga. Mitt illamående, att mitt blodtryck gick upp i slutet förra gången och för att förbereda så förlossningen inte blir som förra gången.

Nästa gång ska jag få göra massa extra blodprover (kolla om sköldkörteln orsakar illamåendet) och göra cellprov (läskigt)

10e maj blir de

Kan inte fatta att karusellen är igång igen!

• Tess1990
    MP88 skrev 2016-04-19 17:44:04 följande:

Varför ska du göra cellprov?

För att jag inte gjort de förut

Fått två kallelser men något har alltid kommit i vägen, bäst att få de gjort

Är inte heller vaccinerad med gardasil

Får man förändringar som är elakartade så märker man ju oftast inte det förren det nästan är för sent :/
  • Tess1990
    Fian88 skrev 2016-04-19 18:41:54 följande:

Går man på sina cellprov så upptäcker man absolut förändringar innan det nästan är försent! Däremot om man struntar i att gå så är det klart att risken finns att det utvecklats till cancer. Hoppas allt är bra med din livmodertapp:)

Struntade inte, sjukdom och graviditet kom i vägen (fick ingen information om att man kunde göra under graviditet)

Är inte orolig mer än att det är obehagligt att sitta i gynstol ^^ men skönt att få de gjort
  • Tess1990
    sebbejonte skrev 2016-04-19 19:20:57 följande:

Cellprov gör man väl inte när man är gravid??

Man får göra det fram till v.14

Fast det visste jag inte när jag var gravid förut
  • Tess1990
    LyCKa55 skrev 2016-04-19 19:42:55 följande:

Vad var det som var tufft med förra förlossningen då?

Hur illamående var du då? Det måste varit allvarligt om du ska gå extra pga det. Själv kräktes jag hela tiden mellan v.11-v.16 men inga extra kontroller för det. Hoppas jag slipper det den här gången. Annars ska jag nog be om nån tablett mot det

Förlossningen blev väldigt utdragen, fick värkstorm och var tvungen att åka långt bort till en främmande stad med blåljus ambulans, fick inte smärtlindrande i tid, värkstimulerande dropp, extremt smärtsam förlossning, väldigt kort navelsträng så jag fick inte ta upp honom på bröstet, dom klippte navelsträngen tidigare än vad vi ville, han andades dåligt efter en stund så dom sprang iväg och jag visste inte något, han mådde sen bra men jag fick en stört blödning, några minuter till och jag hade kunnat dö.. mådde väldigt dåligt

Fick ingen/dålig hjälp med amningen som gick åt helvetet..

Fick även en förlossningsdepression och vände inte förren han blev 10 månader..

Jag kräktes i princip varje dag i 8 månader med sonen, skadade även halsen av det, och samma sak andra gången jag var gravid, kräktes hela tiden

Nu har jag bara kräkts en gång men mår fruktansvärt illa hela tiden.. tar postafen och provat varje knep i boken, inget hjälper (därför dom ska kolla upp min sköldkörtel noga också)

Barnmorskan bedömde iaf att jag ska gå på extra kontroller och det känns väldigt bra.
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-04-19 20:58:17 följande:

Vilken mardröm! :o Förstår om du är traumatiserad och hoppas verkligen du kan få all hjälp du kan för att känna dig trygg denna gång! <3

Ledilnaan skrev 2016-04-19 22:19:30 följande:

Usch, det lät inte som en rolig förlossning. Hoppas det blir bättre nästa gång!

Jag är i v.5, 4+3, mår småilla ibland och kan känna av molvärk, men annars är det inte mycket.

Vill känna mer, samtidigt som jag bävar inför att må sämre :-/

Jo jag hoppas de blir bättre nästa gång! Eller att jag iaf får mer stöd och hjälp om något går "fel"

Har ju trots allt ett underbart barn nu, så vill inte fastna för mycket i det, men de väcker många känslor när jag måste prata om det.

Jag kräktes för andra gången idag och varit nära flera gånger till :/

Är arbetssökande men vill så gärna bli sjukskriven

Känns bara som slöseri att söka jobb jag inte klarar av att jobba med nu och som jag ändå kommer vara föräldraledig ifrån 18-20 månader sen.. men antar att jag måste vänta ett tag till och se om de blir ännu värre :/
  • Tess1990
    LyCKa55 skrev 2016-04-20 19:33:51 följande:

Okej, ja den förlossningen lät ju inte kul. Förstår om de måste hålla lite extra koll då eller iaf va berädda vid förlossningen. Du funderar inte på kejsarsnitt då? Borde du ju kunna få.

Det var lite värre illamående då ja. Jag har problem med sköldkörteln. Hade jag sist med men tar medicin. Ingen som sagt att det kan påverka. Men som sagt, jag medicinerar ju

Vill absolut inte föda med kejsarsnitt om jag kan undvika det

Dels så vill jag uppleva iaf en vaginal förlossning till (hur sjukt de än låter) och i och med att jag är överviktig innebär det ännu mer risker både vid kejsarsnittet och vid läkningen

Ne jag får veta någon gång i mitten av maj om det är sköldkörteln eller inte, min syster som också har barn genomgår en utredning för problem med bisköldkörteln så kanske är nåt i släkten isf, även om jag inte vet någon annan med det

Jobbbigt som fan iaf!

Går ju inte att fungera normalt
  • Tess1990
    Makintoch skrev 2016-04-21 05:26:03 följande:

Själv tänkte jag att det skulle ta längre tid än vad det gjorde för oss så jag trodde inte heller att det skulle bli en decemberbarn! Men som sagt.. Världens finaste julklapp blir det! När är din BF?

Vi trodde inte heller att de skulle gå så fort!

Sonen tog ett tag och blev till och med till när vi hade tagit en "paus" och inte försökte ens

Nu blev det på första riktiga försöket

Chockade men glada!

Kräkts för 3e gången idag, verkar som att det kommer bli som med sonen när jag kräktes nästan hela tiden fram till födseln :(

Åt till och med en macka vid 22.30 igår i hopp om att inte vakna så illamående, hjälpte ingenting

Måste till ikea och köpa fler spyhinkar ^^
  • Tess1990
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-04-21 22:32:23 följande:

Jag förstår inte varför många tycker det är så negativt att få barn i december är det bara pga julen?

Julen, fylla år sist i klassen, behöva vänta till nästan nästa år för att få göra saker (bara relevant upp till 18-20år i och för sig) studier som visat att vinterbarn har större benägenhet att få d-vitaminbrist (går att förebygga) och få depressioner.. ökade RS risken under vintern

Sen tänker jag att kylan och mängden kläder kan göra amningen, särskilt ute, krånglig

Det är iaf det jag kommer på nu

MEN som sagt det är bara procentuella risker och blir väl lite vad man gör det till med julen och det

Alla är nog endå överens om att ett välmående barn är det som betyder något egentligen
Svar på tråden BF December 2016