• Tess1990

BF December 2016

Tagit blodprov för Parvovirus B19 (femte sjukan) idag då sonen precis haft de och jag eventuellt också haft/fått det :/

Om jag inte är immun finns en liten risk att bebisen också blir smittad och blir allvarligt sjukt..

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Gått upp 1kg från inskrivningen men ligger -1kg från startvikten, 23+2 idag ^^

• Tess1990
    BIX skrev 2016-08-08 23:20:46 följande:

Usch då, så olustigt! Kan de kolla eventuell smitta på något sätt? Måste kännas oroligt att fostret kan bli sjukt sådär :(

Första symptomen på sjukdomen, när den smittar, är typ mild förkylning, låg feber och ledvärk, sen kommer rödflammiga fläckar på huden men då smittar de inte längre, så de är jättesvårt att veta vad de är förren man redan är smittad :/ vuxna brukar dessutom inte få fläckarna utan bara förkylning och ledvärk

Har man fått de en gång så blir man immun men bara lite mer än hälften får de som barn, resten kan få de som vuxen, vilket är ofarligt om man är frisk/ogravid men som gravid, särskilt i andra trimestern, kan de vara jättefarligt för fostret :(

Provet kollar om jag har gamla antikroppar, nyligen skapta antikroppar/om jag har sjukdomen just nu eller om jag inte haft de och inte blivit smittad nu

Aldrig hört talas om femte sjukan förut och verkligen inte att de skulle vara nå farligt för gravida!
  • Tess1990
    BIX skrev 2016-08-09 08:59:23 följande:

Usch, då håller vi tummar och tår att du antingen är immun el inte blivit smittad av sonen <3 Kan de göra något om det visar sig att du har nyblivna antikroppar? När får du provsvar tror du?

De enda man kan göra om man blivit smittad är att göra regelbundna ultraljud för att se om bebisen blir sjuk, om hen blir sjuk så slutar den ofta att bilda röda blodkroppar och får då blodbrist, enda behandlingen då är att ge mig blodtransfusion och hoppas hen blir frisk, men de är inte helt bevisat att de funkar för några blir friska spontant och några dör oavsett :(

En annan komplikation av sjukdomen är att bebisen lägger på sig massa vätska som förstör organen..

Barnmorskan sa att jag skulle få svar innan mitt läkarbesök på torsdag

Så allt är jättekonstigt just nu

Har ingen aning vad de kommer visa och hur de blir, samtidigt måste jag bara hålla ihop för mycket pågår just nu med möten och inskolning och grejer
  • Tess1990
    Seaflower skrev 2016-08-09 11:04:43 följande:

Hej tjejer! Det är inga glada besked jag kommer med nu.. Har vart på rul nu och bebis i magen ville inte vara med längre och slutade antagligen att leva i v 15, bara att min kropp inte fattat det än. Jag ska in imorgon och få tabletter och sen in på fredag igen för att sätta igång allt..

Just nu är jag mest nervös över att det ska sätta igång här hemma och att det kommer ut i toaletten ????

Jag fattar inte hur jag ska berätta detta för min dotter ????

Så jävla drygt.. Från gravid till inte gravid på en minut ???? Varför kunde inte min kropp vara normal och stöta ut det i v 14-15 istället ????

Beklagar! Hoppas igångsättningen går bra och ni får all stöd och hjälp ni behöver i den här otroligt fruktansvärda situationen :(
  • Tess1990

Får halsbränna på kvällarna hela tiden, brukar ta novalucol och sitta upp en stund, då blir de oftast bättre

Ibland får jag de även mitt på dagen bara sådär, så måste ha med mig novalucol tabletter överallt

Foglossningen blir lite bättre av att undvika trappor, backar (lättare sagt än gjort, lång backe till sonens förskola eller gå på bilvägen utan gångväg i en stor kurva.. livsfarligt alltså! Så måste gå i backe)

Små steg långsamt hjälper också men glömmer lätt bort de, jobbigt att gå långsamt ju

Måste ofta ligga ner och vila efter vi vart ute, på sidan med kudde mellan knäna

Får även ont i livmodern/långt ner i buken när jag går ibland, ligga och vila är de enda som hjälper :/

Får ofta ont i magen efter jag ätit och kan bara äta små portioner (ibland mindre än vad 2,5åringen äter!) Visst märks att livmodern trycker upp magsäcken, men så mycket såhär tidigt? :/ vet inte om de är magkatarr? Eller nåt med kräkningarna/halsbrännan att göra?

Mår fortfarande illa och kräks då och då

Enda som hjälper är att ligga och vila, astråkigt ibland!

Ska fråga läkaren om de ikväll iaf

• Tess1990
    Mariro skrev 2016-08-11 10:09:49 följande:

Konstigt nog så gör det inte ont för mig att gå i backar, inget känns när jag går uppför, bara om jag går rakt fram... och små steg har jag börjat med också, börjat gå 10 min tidigare hemifrån till tunnelbanan haha. Blir galet andfådd också, bara av att prata.

Det där med att du får ont långt in i buken - jag får en fruktansvärd håll(mjälthugg)-känsla om jag går det minsta snabbt. Så pass att jag måste stanna och ta djupa andetag, sen är det borta. Men det fick jag förklarat av BM att det är livmodern som sitter fast i ligament som också sitter fast i benen (typ) och att allt dras åt olika håll när man går (men det vet du säkert redan om du har barn sedan tidigare :) ).

Jag äter också mindre, får inte plats med lika mycket mat och BM sa angående det också att det är allt som trycks upp. Allt beror på hur lång/kort man är i magregionen, för vissa kommer det tidigt, för andra inte alls.

Har du koll på järnet?

Fick jättedåligt flås och visade sig vara järnbrist, blev bättre så fort jag fick upp de lite

Jag vet inte om de är ligamenten, förra gången fick jag de och de var som du säger som ett hugg, men nu får jag mer som ett konstant tryck, går inte över av att stanna eller sitta utan bara ligga ner på sidan :/ mer slitande/dragande smärta? Hur nu de går till, men kan ju vara samma men lite annorlunda nu när jag redan gått igenom en graviditet

Jag är väldigt kort i kroppen och kan tydligt känna magsäcken högt upp ^^ men får bara ont vid sidan av och inte mitt i, har för mig att jag läste nånstans att de kunde vara tecken på magkatarr/syra problem? Men vet inte

Försöker att tänka på vad jag äter och när, men ibland bara måste bebisen ha yoghurt och musli runt 00 eller bara vill ha massa pasta med ost!? Haha ^^

Skillnad mot att jag typ bara åt sallad, bröd och kex för ett tag sen

Antar att de är kalcium jag vill åt? Dricker inte mjölk (gillar inte smaken) men äter mycket mejeriprodukter
  • Tess1990
    Mariro skrev 2016-08-12 13:49:46 följande:

Nu kanske den här frågan har tagits upp tidigare, men jag känner att det är bra att fråga igen:

I veckan var jag hos BM och hon sa att vid nästa besök (v.25) skulle vi bestämma vart vi vill föda. Jag och sambon har tänkt Karolinska Solna för att det ligger bra till där vi bor och sjukhuset har all typ av vård som skulle kunna tänkas behövas. Men ni som är från Stockholmstrakten och har fött barn här, har ni extra bra upplevelser från något sjukhus eller har ni kanske fött på KS, och isåfall vad tyckte ni om det? 

Min syster födde på Karolinska Solna, 5 månader innan de var dags för mig

Hon var väldigt nöjd med personalen, rummet och upplevelsen

Jag var inne där på kontroll 2 gånger och älskade personalen, gillar att dom har egen ingång!

Var även på deras spec. Mvc och var väldigt duktig och trevlig personal där

Blev lovad då att få föda på solna men när de väl var dags var de kaos och efter en kontroll och blivit hemskickade en gång så blev vi sen skickade till Eskilstuna med ambulans :(

Så jag känner mig besviken på dom.. nu bor vi lite längre ifrån och har valt Huddinge, skiljer bara 5-10min mellan sjukhusen men litar liksom inte på dom längre.. även om jag logiskt vet att de inte borde bli samma igen!

Är själv född på huddinge och dom har ju direkt samarbete med solna så de känns lite bättre, enligt min bm är de nästan garanterat att jag kommer få plats där nu
  • Tess1990
    frkvilljunu skrev 2016-08-13 13:24:04 följande:

längtar efter att bädda vagnen men får vänta med det ett par månader kanske. Har helt snöat in på att kolla efter filtar och täcken nu. Köpt en åkpåse i "sovsäcksmodell" som jag är helt kär i.

Funderar på babynest - någon som ska ha det?

Vårat första barn sov nästan bara i babynest första tiden och vi planerar att ha de nu också och skippa spjälsäng helt, har en babykorg om de behövs ett separat ställe visserligen ^^ babynest känns tryggt då vi vill samsova säkert

Sålde den gamla men hittade ett nytt oanvänt på loppis så vi har ett :)

Vi behöver också fler filtar!

Har några sparade från första men han kom ju på våren så har inte så många varma passande för första tiden
  • Tess1990
    Ledilnaan skrev 2016-08-16 21:50:12 följande:

Ni som blir sjukskrivna, går ni till vanliga vårdcentralen och träffar en läkare? Bokar ni tid innan då? Hos min vårdcentral så är det flera månaders väntetid, känner att min ork tryter rätt fort och rejält just nu, har inte ork att vänta i flera veckor/månader på att bli sjukskriven.

Ska försöka jobba augusti ut, sen får vi se, men det är lite jobbigt just nu, är supertrött och har massor med sammandragningar hela dagarna. Och jobbig foglossning dessutom.

Din mvc ska ha en läkare antingen där på plats eller som dom skriver remiss till

Min mvc har två läkare som kommer in på kvällarna då och då, tror dom jobbar på andra mvc/vårdcentraler också

Tyvärr avskyr jag tjejen, hon är så hård, dömande och bara blä, går inte att öppna sig och föra en konversation alls med henne..

Och killen är jätteung och sjukt jävla snygg och mina hormoner gör att jag inte kan fokusera på det jag vill säga.. ^^ haha vilka problem!
  • Tess1990
    Miaairam skrev 2016-08-21 20:32:28 följande:

Undrar hur det gått för dig som eventuellt blivit smittad av femte sjukan? Tänker på dig. Hoppas allt gått bra!

Min bm ringde i torsdags och berättade att jag inte nyligen haft det, så de är lugnt!

Men var väldigt läskigt och nervöst tills dess, då de faktiskt hade kunnat vara allvarligt

Skrev de i en annan tråd men missade att skriva det här, tack för tanken iaf!
Svar på tråden BF December 2016