• Anonym (ventilera)

Behöver andras input om hur hantera detta

Hej på er.

Jag känner att jag behöver ventilera lite och få andras syn på det, folk som inte har känslomässig påverkan av det hela.

Min bonus (6 år) kommer till oss ganska sällan, detta är något som gjorts upp med familjerätten och beror på flera orsaker, bla att bonus har atypisk autism och ADHD och inte klarar av att byta hem så ofta.
    Även pappan, min man, har atypisk autism. (Mamman har ADHD om det har med saken att göra )

Senast bonus var hos oss så var han krånglig och besvärlig, han brukar inte vara det utan han brukar vara harmonisk, glad osv. Men, senast hade han dels nyligen påbörjat medicinering för sin ADHD och dels börjat ta circadin för att han hos mamma inte kan sova. Här har han alltid sovit som en stock, men inte senaste helgen.

När han skulle hem så sa jag som vanligt; Dags att plocka ihop för vi ska åka till mamma varpå han svarar NÄE! Det händer då och då att han inte vill men denna gång lät lite annorlunda så jag frågade med glad röst: Ska du bo här för alltid då? Tror du inte du skulle sakna mamma?

Då vänder bonus huvudet åt sidan och börjar storgråta och säger: Ja, mamma har sagt det! så jag släpper allt och lyfter upp honom och kramar om samtidigt som jag frågar: Bråkade du och mamma innan du åkte hit?
    Bonus svarar ja och säger att mamma har sagt att han inte får bo hos henne mer.

Jag antar att de bråkat och hon har slängt ur sig något sånt i affekt men grejen är ju att bonus TRODDE att han inte fick åka hem till henne igen.
    (Pappan var på toaletten när detta skedde om någon undrar varför inte han kom)

Vi pratade om detta och jag talade om för bonus att jag VET att mamma älskar dig jättemycket och ibland när vuxna blir arga så säger de dumheter, precis som barn kan göra och bonus lugnade sig och gjorde sig klar för att åka.

Väl hos mamma så var hon som vanligt och vi sa inget om detta till henne eftersom vid tidigare tillfällen vi gjort så har hon förbjudit bonus att prata om hur det är hemma hos henne med oss, vilket bonus berättat när vi har frågat hur han har haft det sen sist.
    Men det känns som att vi kanske behöver tala om detta iaf, eftersom bonus blev så förtvivlad över detta. Han tror ju på det man säger, han tänker inte att detta är något man säger när man är arg och personligen tycker jag inte att man får säga så, som vuxen måste man tänka sig för, men det är min åsikt.

Men hur tar vi isf upp det? Mamman är ganska känsligt kring detta med mig som bonusmamma osv, fast vi använder aldrig det ordet utan säger pappas fru eller mitt namn när vi pratar om oss, jag använder det här i text för enkelhetens skull bara.

Mamman hade hoppats på villa, volvo och vovve samt happily ever after med pappan när hon blev gravid av misstag, men pappan som aldrig velat ha barn valde att inte bli tillsammans med henne utan att ha sitt föräldraskap för sig. När han och jag sen gifte oss blev hon ganska avig, kanske för att det då var så slutgiltigt att det aldrig skulle bli de, jag vet inte. Det går ganska bra nu, hon och jag kan kommunicera bra, hon och pappan, not så much.

• Svar på tråden Behöver andras input om hur hantera detta
  • cirpen

Ställ inga ledande frågor alls.
    "Bråkade du och mamma"?

Det bekymrar mig mest.

Vidare vet du ju inte vad hon tänker om du inte är tankelösare! Villa, vovve,volvo.
    Släpp det bara.

Han är 6 år. Hört talas om 6-årskrisen?
    Finns bara där istället och var en trygghet.

• Anonym (ventilera)
    cirpen skrev 2016-03-20 10:15:26 följande:

Ställ inga ledande frågor alls.
    "Bråkade du och mamma"?

Det bekymrar mig mest.

Vidare vet du ju inte vad hon tänker om du inte är tankelösare! Villa, vovve,volvo.
    Släpp det bara.

Han är 6 år. Hört talas om 6-årskrisen?
    Finns bara där istället och var en trygghet.

Ja, nu hade de ju bråkat så att frågan var 'ledande' var ju ingen fara i det läget. Han reagerar inte så annars när han säger nej till att åka hem, då handlar det om att han känner att han inte varit 'färdigt' hemma hos pappa.

Jo, jag vet vad hon ansåg eftersom hon har talat om det, jag 'förstörde' nämligen deras chans genom att min man blev kär i mig, trots att de aldrig levt ihop.

Ja, jag har hört talas om 6-årskrisen, jag arbetar med barn men i detta är det känslor inblandat så jag ville ha lite input, tyvärr gav ditt svar inget jag kan använda. Det handlar inte om 6-årskris här, det handlar om ett barn som på allvar trodde att han inte fick träffa mamma mer. Jag känner det här barnet väl, jag har funnits i hans liv sedan han var 1 år gammal. Det är lätt att ge andra råd, men när man är i situationen själv är det så mycket mer som står på spel.

Vi vill att mamman ska ge akt på vad hon säger, samtidigt vill vi inte att bonus ska få 'skit' för att han vågade tala om att något var fel. Vi vill att han ska kunna tala fritt om vad som sker i hans båda hem, vi vet att han talar om för mamman vad som händer här och det är helt ok, han har ju två hem. Däremot är inte mamman jätteförtjust i att han pratar om det och jag tycker väl inte heller det är så jäkla kul alla gånger då det ibland blir väldigt mycket 'mamma hit och mamma dit', men som sagt, han har två hem, han ska känna sig fri att kunna tala om vad han vill här.
  • Påven Johanna

Jag skulle säga att du redan har hanterat saken (även om jag håller med om det dåliga i att ställa ledande frågor), vad ytterligare ska göras menar du? Du kan ju knappast, även om du numera har en fungerande relation till mamman, tro att det skulle komma något gott ur om du skulle ge dig på att försöka uppfostra henne i det du nämner här. Dels har hon ju ett funktionshinder som väl spelar roll (eller funkar det om du säger åt din man att du vill att han ska vara mindre atypiskt autistisk än vad han är?) och dels så är det ju inte alls säkert att hon håller med om era åsikter. 

Jag däremot håller absolut med dig om att barn bör ha rätt att uttrycka sig fritt i båda hemmen, men då måste man ju också ha sina barn ihop med människor som ser på saken på samma sätt. Eftersom barnet också bor mest hos mamman så antar jag att mamman inte är skadlig för barnet utan att detta mest var en blamage från hennes sida - annars hade väl du och din autistiske sambo som inte ville ha barnet sökt rättsliga lösningar på problemet, eller?

• Anonym (ventilera)
    Påven Johanna skrev 2016-03-20 14:27:42 följande:

Jag skulle säga att du redan har hanterat saken (även om jag håller med om det dåliga i att ställa ledande frågor), vad ytterligare ska göras menar du? Du kan ju knappast, även om du numera har en fungerande relation till mamman, tro att det skulle komma något gott ur om du skulle ge dig på att försöka uppfostra henne i det du nämner här. Dels har hon ju ett funktionshinder som väl spelar roll (eller funkar det om du säger åt din man att du vill att han ska vara mindre atypiskt autistisk än vad han är?) och dels så är det ju inte alls säkert att hon håller med om era åsikter. 

Jag däremot håller absolut med dig om att barn bör ha rätt att uttrycka sig fritt i båda hemmen, men då måste man ju också ha sina barn ihop med människor som ser på saken på samma sätt. Eftersom barnet också bor mest hos mamman så antar jag att mamman inte är skadlig för barnet utan att detta mest var en blamage från hennes sida - annars hade väl du och din autistiske sambo som inte ville ha barnet sökt rättsliga lösningar på problemet, eller?

Ok, jag håller inte med om att denna fråga var ledande på ett dåligt sätt. Eftersom han inte trodde att han skulle få åka hem till mamma igen är det inte direkt svårt att fatta att de har bråkat innan han åkte till oss. Men alla har rätt till si åsikt.

Min man vill inte ha barnet på heltid eftersom han vet att han då inte kommer att vara en bra fungerande pappa så rättslig åtgärd i form av att stämma på boendet skulle inte ske nej.
    Han är pappa så mycket han orkar och så mycket barnet kan byta miljö. Vi har testat varannan helg, var tredje helg osv tills vi hittade en intervall som fungerar för bonus.
    Lite mer hade vi gärna haft honom, (jag kan tänka mig heltid men det är inte mitt barn så jag får hänga med på det som bestäms helt enkelt) men det blir för jobbigt för bonus så då får vi stå tillbaka. Det kan ju ändra sig i framtiden.

Ang mammans skadlighet för barnet är en definitionsfråga. Hon är impulsiv, barnet är i behov av rutiner. Men hon jobbar på det, hon äter medicin, hon älskar sitt barn och hon får stöd och hjälp då och då när det blir tufft för henne att hålla sig till rutiner.
    Så överlag har barnet det bra, annars hade en orosanmälan gjorts av mig om inte annat.

Jag hade inte tänkt uppfostra mamman, jag tänkte om jag, min man eller vi skulle prata med mamman om att bonus varit orolig och trott att han inte skulle komma hem till henne och bo mer, inte lägga någon anklagelse på henne men det är ju där det svåra kommer in, hur säger man det utan att det uppfattas som en anklagelse?

• Påven Johanna
    Anonym (ventilera) skrev 2016-03-20 21:29:35 följande:
    Ok, jag håller inte med om att denna fråga var ledande på ett dåligt sätt. Eftersom han inte trodde att han skulle få åka hem till mamma igen är det inte direkt svårt att fatta att de har bråkat innan han åkte till oss. Men alla har rätt till si åsikt.

Min man vill inte ha barnet på heltid eftersom han vet att han då inte kommer att vara en bra fungerande pappa så rättslig åtgärd i form av att stämma på boendet skulle inte ske nej.
    Han är pappa så mycket han orkar och så mycket barnet kan byta miljö. Vi har testat varannan helg, var tredje helg osv tills vi hittade en intervall som fungerar för bonus.
    Lite mer hade vi gärna haft honom, (jag kan tänka mig heltid men det är inte mitt barn så jag får hänga med på det som bestäms helt enkelt) men det blir för jobbigt för bonus så då får vi stå tillbaka. Det kan ju ändra sig i framtiden.

Ang mammans skadlighet för barnet är en definitionsfråga. Hon är impulsiv, barnet är i behov av rutiner. Men hon jobbar på det, hon äter medicin, hon älskar sitt barn och hon får stöd och hjälp då och då när det blir tufft för henne att hålla sig till rutiner.
    Så överlag har barnet det bra, annars hade en orosanmälan gjorts av mig om inte annat.

Jag hade inte tänkt uppfostra mamman, jag tänkte om jag, min man eller vi skulle prata med mamman om att bonus varit orolig och trott att han inte skulle komma hem till henne och bo mer, inte lägga någon anklagelse på henne men det är ju där det svåra kommer in, hur säger man det utan att det uppfattas som en anklagelse?
    Det är mycket som inte är svårt att begripa när man talar med barn, men det tycker jag ändå inte ger en rätten att ställa ledande frågor eftersom det då blir en sorts manipulation i och med att man som vuxen förstår mer. Men visst, vi ser olika på det - precis som du och mamman förmodligen ser olika på det hon sa och hur hon agerade.

Det spelar ju ingen roll vad du har tänkt och inte. Det som spelar roll i just det här sammanhanget är förstås hur hon uppfattar ditt budskap. I och med att pojkens pappa inte kan ha honom mer än en enstaka helg så minskar ditt/ert manöverutrymme. Du/ni kan förstås inte riskera att pojken på något sätt får det sämre då ni ju inte kan finnas där för honom för att göra det hela bättre. Jag kan inte se hur du skulle kunna berätta om händelsen och din oro kring den utan att hon skulle uppfatta det som en anklagelse och det verkar du ju inte själv kunna göra heller eftersom du söker råd om just den saken här.

Även om du och mamman har en fungerande kommunikation så ställer den här typen av situationen mycket stora krav på relationen, men du vet förstås mer än jag om vad er relation klarar och inte. 

Jag tycker inte att du ska göra mer än du gjort. Du har försäkrat honom om att hans mamma älskar honom och att även vuxna säger dumheter ibland. Med det tycker jag att du ska låta dig nöja.
  • Anonym (a)

jag tycker ni kan låta det vara och sen försöka ha lite koll på hur barnet beter sig nästa gång han kommer. Kommer det upp liknade saker en gång till, då ska pappan ta det med barnets mamma, inte du. 

• Brumma
    Anonym (a) skrev 2016-03-21 09:41:27 följande:

jag tycker ni kan låta det vara och sen försöka ha lite koll på hur barnet beter sig nästa gång han kommer. Kommer det upp liknade saker en gång till, då ska pappan ta det med barnets mamma, inte du. 

Fast om mamman och pappan inte KAN föra ett normalt samtal och mamman och TS kan det - varför måste det då vara så svart o vitt?

Ett tag efter att jag träffat mamman till min mans dotter började vi sköta all kommunikation istället. Föräldrarna klarade helt enkelt inte av att föra normala samtal. Jag och hon klarade det däremot och under en period hjälpte det dem att samarbeta eftersom konflikterna minskade.

Även efter att de återigen kunde samarbeta så var det mig hon kontaktade gällande mycket.
  • Anonym (a)
    Brumma skrev 2016-03-21 10:01:21 följande:
    Fast om mamman och pappan inte KAN föra ett normalt samtal och mamman och TS kan det - varför måste det då vara så svart o vitt?

Ett tag efter att jag träffat mamman till min mans dotter började vi sköta all kommunikation istället. Föräldrarna klarade helt enkelt inte av att föra normala samtal. Jag och hon klarade det däremot och under en period hjälpte det dem att samarbeta eftersom konflikterna minskade.

Även efter att de återigen kunde samarbeta så var det mig hon kontaktade gällande mycket.
    jag utgick från att hon skrev det varit lite spänt mellan mamman och henne. De kan väl prata alla tre om de är vana att göra det tex 
  • Litet My

Har också ett barn med diagnos som hade en riktig spökålder vid 6 år och sa ungefär som ditt bonusbarn. Att vi inte ville att han skulle komma hem, att mormor hatade honom, att hans syster hatade honom och ännu mer destruktiva saker, samma fick vi höra om pappan, farmor mm. En tydlig test på om han fick bekräftelse på det han sa och en fråga om han var älskad. Jag känner inte ditt bonusbarn men fundera över om han misstolkat (barn med diagnos får ibland en idé som ibland blir till tvärsäker handling). Och så har man eldat upp sig i onödan, jag ifrågasatte pappan starkt tills jag fick veta att samma saker sades till dem om mig/oss. Då förstod jag att sonen ljög, eller egentligen inte ljög men hans uppfattning om verkligheten var kanske inte som våra andras.

• Brumma
    Anonym (a) skrev 2016-03-21 10:26:39 följande:

jag utgick från att hon skrev det varit lite spänt mellan mamman och henne. De kan väl prata alla tre om de är vana att göra det tex 

Hon har skrivit att hon och mamman har en hyfsad fungerande relation men att mamman och pappan inte har det alls :)

Därav att jag undrade varför det var bättre att pappan tog det när det inte fungerat hittills i kommunikationen dem emellan.
  • Anonym (ventilera)
    Påven Johanna skrev 2016-03-21 09:36:08 följande:
    Det är mycket som inte är svårt att begripa när man talar med barn, men det tycker jag ändå inte ger en rätten att ställa ledande frågor eftersom det då blir en sorts manipulation i och med att man som vuxen förstår mer. Men visst, vi ser olika på det - precis som du och mamman förmodligen ser olika på det hon sa och hur hon agerade.

Det spelar ju ingen roll vad du har tänkt och inte. Det som spelar roll i just det här sammanhanget är förstås hur hon uppfattar ditt budskap. I och med att pojkens pappa inte kan ha honom mer än en enstaka helg så minskar ditt/ert manöverutrymme. Du/ni kan förstås inte riskera att pojken på något sätt får det sämre då ni ju inte kan finnas där för honom för att göra det hela bättre. Jag kan inte se hur du skulle kunna berätta om händelsen och din oro kring den utan att hon skulle uppfatta det som en anklagelse och det verkar du ju inte själv kunna göra heller eftersom du söker råd om just den saken här.

Även om du och mamman har en fungerande kommunikation så ställer den här typen av situationen mycket stora krav på relationen, men du vet förstås mer än jag om vad er relation klarar och inte. 

Jag tycker inte att du ska göra mer än du gjort. Du har försäkrat honom om att hans mamma älskar honom och att även vuxna säger dumheter ibland. Med det tycker jag att du ska låta dig nöja.
    Nej, det är nog så att jag får låta det vara och ha koll på om det händer fler gånger. Som du skriver, det kräver en del av relationen och just nu blir det nog ett rabalder för det är svårt att ta det som oro för barnet och inte som kritik mot en själv. Tack för input.
  • Anonym (ventilera)
    Litet My skrev 2016-03-21 10:35:31 följande:

Har också ett barn med diagnos som hade en riktig spökålder vid 6 år och sa ungefär som ditt bonusbarn. Att vi inte ville att han skulle komma hem, att mormor hatade honom, att hans syster hatade honom och ännu mer destruktiva saker, samma fick vi höra om pappan, farmor mm. En tydlig test på om han fick bekräftelse på det han sa och en fråga om han var älskad. Jag känner inte ditt bonusbarn men fundera över om han misstolkat (barn med diagnos får ibland en idé som ibland blir till tvärsäker handling). Och så har man eldat upp sig i onödan, jag ifrågasatte pappan starkt tills jag fick veta att samma saker sades till dem om mig/oss. Då förstod jag att sonen ljög, eller egentligen inte ljög men hans uppfattning om verkligheten var kanske inte som våra andras.

Ja så kan det givetvis också vara men jag tror att de hade bråkat mycket denna gång och att hon troligen sa något som: OM du inte skärper dig så får du stanna hos pappa vilket han tolkat som ATT han ska det.
    De har bråkat förut så klart, så är det ju mellan barn och förälder ibland, men inte på det vis som det var nu.
    Vi får se tiden an helt enkelt, kanske va det en engångsgrej kanske har han kommit i en bekräftelseperiod som du beskriver. Tack.
Svar på tråden Behöver andras input om hur hantera detta