• Sjöblomman

IVF mars/april

Lillajag86 skrev 2016-03-31 17:52:55 följande:

Idag ska jag ta min sjätte spruta. I morse var jag och lämnade blodprov samt gjorde VUL. Totalt hade jag 18 äggblåsor. De allra flesta var under 10 mm och två låg på runt 12. Eftersom detta är mitt första IVF försök så säger det inte mig så mycket, är det bra eller inte? Läkaren sa att det var bra och att äggblåsorna kommer hinna växa till sig. Ni som gjort det här förut, kommer det att växa fler äggblåsor eller är det dessa 18 som vi kan "räkna med"?

Oj, det är många! De brukar sträva efter 8-10. Men det är ju olika förstås.

Det kan komma fler under tiden, men för att de ska vara mogna behöver de vara mellan 17-20 mm. Dessutom är det äggblåsor de ser, det betyder tyvärr inte att det faktiskt finns ett ägg i varje.
    Så man vet inte resultatet förrän efter äggplocket. Det ser ju lovande ut i alla fall!
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 18:53:50 följande:
    Hm. Det där svaret fick mig ju knappast att bli lugnare...
    Ska ringa kliniken imorgon så får vi se vad de säger. Har ju blivit nedreglerad och fått blödning de andra två gångerna med exakt samma metod, så tycker det är märkligt om kroppen skulle börja strejka nu.
    Ja, det är bra att ringa dem så får de fatta beslut och sätta in "rätt" metod så snabbt som möjligt.

Det där med att kroppen reagerar olika är nog inte helt ovanlig. Under första två IVF och två FET fick jag alltid mens 14 dagar efter insättning, dvs före testdagen. De andra försöken har jag fått mens 2-3 dagar efter testdagen, så kroppen är inte sig lik.
    Tittade även igenom mina anteckningar från tidigare plock och det har varit 11, 14 och 15. Samma medicinering och samma dos alla tre gångerna, så även den här gången (men 2 dagar extra) så det blir intressant att se resultatet imorn.

När gjorde du förra behandlingen?
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-31 20:44:02 följande:

Har precis sprutat Orgalutran och fick en reaktion på huden typ nässelutslag gast stor och röd, är det farligt? Har någon annan fått det?

Vanligt tyvärr! Testa att kyl med en isbit innan.
  • Sjöblomman

Så, då var ägguttaget avklarat. 10 st fick de ut. Det gick bra förutom att ena äggstocken ville gömma sig så barnmorskan fick trycka allt hon hade på magen, medan läkaren punkterade. Aj aj kan jag säga, men de är verkligen duktiga och jag fick extra smärtstillande.

Nu hemma i sängen, fullproppad med citodon och Voltaren.

• Sjöblomman
    Mollan81 skrev 2016-04-01 10:44:36 följande:

[quote=76492332][quote-nick]Sjöblomman skrev 2016-04-01 10:19:56 följande:[/quote-nick]

Så, då var ägguttaget avklarat. 10 st fick de ut. Det gick bra förutom att ena äggstocken ville gömma sig så barnmorskan fick trycka allt hon hade på magen, medan läkaren punkterade. Aj aj kan jag säga, men de är verkligen duktiga och jag fick extra smärtstillande.

Nu hemma i sängen, fullproppad med citodon och Voltaren.

[/

Vad bra, härligt! Skönt att ha det avklarat! Håller tummarna att många blir befruktade. Varför punkterar de? Är det för att få ut äggen? Detta är mitt första ivf, ska på första UL på tis.

Tack! Vi gör ICSI men det är ju ingen garanti att de blir befruktande ändå tyvärr.
    Ja, de punkterar äggblåsorna för att kunna suga ut vätskan med ägget.
  • Sjöblomman
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-01 12:08:51 följande:

*vinkar*

Får man haka på? Kikade in i en annan tråd nyss, men den verkade liksom överfull...

Välkommen! Går du i Stockholm? Tror jag såg dig i en stockholmstråd.
  • Sjöblomman
    Mollan81 skrev 2016-04-01 15:29:08 följande:

En fundering, hur gör ni alla under tiden ni sprutar med alkohol? Låter ni helt bli eller vågar ni ta ett glas till maten? Jag ska på middag ikväll och är väldigt kluven hur jag ska göra. Låter jag bli helt bli så kanske en fråga kommer och jag orkar verkligen inte med att prata om detta. Jag funderar på att ta ett glas och dricka väldigt långsamt så att det inte tar slut på hela kvällen... Hur hade ni andra gjort? Kanske inte hör hit egentligen men jag testar att fråga.

Alkohol är inget problem förrän vid insättning. Från insättning fram till TD, förhoppningsvis fortsatt, räknar du dig som gravid.
    Vill du dricka vin fram till dess så gör du det.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-01 18:09:23 följande:

Ringt kliniken idag. Ska avvakta till måndag (dag 17) ringa igen då om blödningen inte kommit och i så fall in på undersökning på tisdag.

För övrigt har jag alltid trott att folk tar blodprov under synarelatiden. För att kolla nedregleringen. Det sa dem att de aldrig gör. Blödningen är det som visar om man är nedreglerad.

Mår rätt kasst, så får se hur mycket jag är här inne under helgen.

Förstår att det känns skitjobbigt! Stackare!

Återigen, klinikerna säger olika! Min kompis är i samma sits som du och går på en klinik här i Stockholm och till henne sa de klart och tydligt idag att hon måste ta blodprov för att se om hon är nedreglerad, vilket hon inte var.

Vi håller tummarna för att du ska få blödningen nu i helgen! KRAM
  • Sjöblomman
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-04-01 16:42:38 följande:
    Tack! Ja det stämmer. Men den tråden kändes lite stor och läskig...
    Vart går du?
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-01 19:55:47 följande:
    Men menar du att de sa det även om hon fått blödningen? Jag ska ju också komma in och ta prover på tisdag om blödningen inte kommit. Men till mig sa de att om man fått blödningen så är det bevis på att man är nedreglerad. Sa de inte så till henne?

Sen tycker jag att det är jobbigt att tänka på huruvida längre nedreglering eller kortare påverkar resultatet. De sa att det inte spelar någon roll. Men tycker det låter märkligt ändå.
    Ja, hon fick blödningen på spraydag 14 och skulle dit idag på VUL och blodprov. Trodde att skulle få börja med sprutor ikväll, men nej, hon måste spraya minst en vecka till. Sen nytt försök med VUL och blodprov. Jag är så irriterad över att man inte vet vad som stämmer när de säger så olika!

Så klart det påverkar, om inte annat psykiskt! Du har inte möjlighet att gå på akupunktur? Det sätter alltid igång min blödning.
Svar på tråden IVF mars/april