• Sjöblomman

IVF mars/april

Så. Nu är ägglossningssprutan tagen och det är bara att vänta till plocket.

• Sjöblomman
    Mallanfarm skrev 2016-03-30 19:16:38 följande:

Hej allihopa. Sitter på ett hotellrum i Falun och väntar med spänning in morgondagen för ÄP. Var på VUL igår morse och fick tid imorgon klockan 8.

Har någon annan varit med om att ni får Synarela att ta samtidigt som Ovitrelle, ska tilläga att jag även kört korta protokollet. För övrigt, nu förstår jag vad ni menar när ni pratar om den hemska nässprejen... usch vad det sved och satt kvar i halsen hela kvällen..

Håller tummarna inför morgondagen.

Någon mer som är i Falun?

Ja, den här gången fick jag ta synarela även idag två gånger, trots ägglossningsspruta nu på kvällen.

Så var det inte sist jag gjorde, men hon sa att jag skulle göra så den här gången.
  • Sjöblomman
    Mallanfarm skrev 2016-03-30 19:41:11 följande:

Spännande. Håller alla tummar och tår för dig

Samma för dig!
  • Sjöblomman
    CAM86 skrev 2016-03-30 20:31:10 följande:

Liten uppdatering från mig. Vi gjorde första äggutplocket i måndags, gick väldigt bra och faktiskt väldigt smärtfritt då jag hade byggt upp att det skulle göra väldigt ont.. Vi fick ut 13 ägg och igår fick vi samtal att 8st hade blivit befruktade.. Så nu hoppas vi att de små vill överleva tills på lördag då det är dags för insättning..

Härligt! Varför är det insättning först på lördag?
  • Sjöblomman
    CAM86 skrev 2016-03-30 21:01:15 följande:

Jag frågade faktiskt inte varför, då de talade om att insättning blir mellan 2-5 dagar så det blev 5:e dagen för oss.. Är så himla dålig insatt i det hela då det ät första gången för oss

Jaha. Men då var det säkert för att det var så många ägg som var bra. Då brukar de rekommendera att man väntar ut till blastocyst för att de bästa ska visa sig ännu tydligare.
  • Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-30 21:46:35 följande:
    Oj oj oj spännande! När blir uttaget?lycka till!
    Fredag 7:30
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-31 09:33:46 följande:
    Fint att se dig i gruppen celavie1. Lycka till på UL. Håller alla tummar!

Här väntas det fortfarande på att blödningen ska komma efter sprayen. Dag 12 nu. Måste ringa kliniken imorgon om den inte kommit och fråga hur man gör då Någon som varit med om det?
    Har inte varit med om det. Men så här står det på Sophiahemmet sida:

1) vänta och fortsätta med nedregleringen (vanligen nässprayen) eller 2) fortsätta med nedregleringen och ge en hormonspruta eller 3) fortsätta med nedregleringen, ge en hormonspruta och sticka hål på äggblåsan under lokalbedövning. Under alla omständigheter kommer stimuleringsstarten då att förskjutas med 1-2 veckor.
  • Sjöblomman

Ja, förlåt! Förstår din oro om jobbet, så kände jag med nu när insättning blir på måndag, ska ju göra nationella prov med min klass då. Och ändå är det bara en dag som påverkas för mig.
    Här är hela texten:

Nedregleringsfasen tar två till tre veckor. Kontroll av effekten sker med blodprov för hormonbestämning. Det händer att hormonvärdena då är för höga på grund av att en ny menstruationscykel påbörjats och en ny äggblåsa (follikel) tillvuxit trots behandlingen. Man måste då dels framkalla en ny mensblödning och dels se till att äggblåsan ? och därmed den extra hormonproduktionen ? försvinner. Detta kan göras på olika sätt:
    1) vänta och fortsätta med nedregleringen (vanligen nässprayen) eller 2) fortsätta med nedregleringen och ge en hormonspruta eller 3) fortsätta med nedregleringen, ge en hormonspruta och sticka hål på äggblåsan under lokalbedövning. Under alla omständigheter kommer stimuleringsstarten då att förskjutas med 1-2 veckor.

• Sjöblomman
    linoa131 skrev 2016-03-31 15:28:50 följande:

Sbabb fråga : finns det några tecken på hur man känner sig som kan tyda på om äggblåsorna utveckla sig bra och så? Ultraljud imorgon och börjar stressa ordentligt. .. påminner om när jag trodde att jag skulle få en vanlig gyn besök och fick besked om att det var stora fertilitetsoroblem. Jag är jätterädd att få dåliga besked imorgon igen. Förstår också din känsla Regnbågsdröm. hoppas hoppas hoppas att din mens kommer snart.

Nej, för min del har det varit väldigt olika. Den här gången kände jag mig som en stoppad höna från sprutdag 5 men det blev fler sprutdagar än vanligt eftersom de inte hade blivit tillräckligt stora.

Ta det lugnt, det värsta som kan hända är att dagarna förlängs.
Svar på tråden IVF mars/april