Inlägg från: Anonym (har sagt det förr..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (har sagt det förr..)

Ska män ha rätt till "juridisk abort"?

Ja, självklart ska mannen kunna säga sig fri från ett barn han inte önskar ha. Det enda som egentligen förändras är att man ger mannen samma rätt som kvinnan att besluta om barnet.

Annat som skulle underlätta är tex privat donering av sperma som idag görs anonymt. Donatorn skulle kunna registreras som biologisk fader så barnet själv kan ta reda på vem som är hens far när hen blir myndig. Idag är detta omöjligt eftersom en sådan donation skulle göra donatorn underhållsskyldig.

Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 09:37:06 följande:
    För att män måste lära sig ta ansvar för sin egen reproduktion. Min man har två barn han inte ville ha. Den första med en kvinna han levde med i 8 år innan hon ändrade deras överenskommelse att inte skaffa barn.
    Det andra är med ett tillfälligt ligg som drog av kondomen när han var full.

Båda graviditeterna hade kunnat undvikas om han tagit sitt ansvar och gjort en vasektomi eftersom han visste att han aldrig ville ha barn.
    Män kan undvika oönskade graviditeter genom att gemensamt propagera för att det manliga p-pillret släpps på marknaden precis som kvinnor fick kämpa för sin rätt att bestämma över sina kroppar en gång i tiden.

En kvinna ska inte tvingas till abort av ekonomiska skäl, ett barn ska inte leva i större fattigdom än de måste för att en kille ville knulla lite utan att ta ansvar.
    Och kvinnor måste lära sig att knulla är en sak och skaffa barn en annan, iallafall på den här sidan av 70-talet..
    Anonym (hjkb) skrev 2016-03-06 10:18:21 följande:
    Vad har det med vad jag skriver om att göra? Man kan bli gravid av misstag, det blev jag. Jag klarade av att göra abort, det trodde jag inte innan men jag upplevde inga problem alls.
    Men om jag INTE hade klarat av det så hade jag vetat att valet att behålla barnet är MITT och vill inte mannen vara med alls (förutom underhållet då) så är det JAG som har valt risken att mitt barn inte har en närvarande pappa. JAG har då skyldighet att se till att mitt barn får bra manliga förebilder och att mitt barn växer upp till en så trygg och harmonisk vuxen som det står i min makt.

Den som inte klarar av att göra abort ska inte tvingas till det oavsett skäl. Barnet ska inte tvingas till ännu större fattigdom än de redan får iom att de i huvudsak har en försörjare istället för två.

De som ser till att bli gravida trots att de vet att mannen inte vill bör också ha insikt i vad de riskerar. Men många verkar tro att mannen SÅ KLART ska vekna och älska deras gemensamma barn för att han får barn med just HENNE.

Om man inte vet hur barn blir till ska man inte ha sex. Om man inte vet vad man riskerar och är beredd att ta konsekvenserna om det blir ett barn ska man inte ha sex.
    Om man inte är beredd att skydda sig på de sätt man kan så ska man inte ha sex.

Kvinnor bestämmer över sina kroppar, män över sina. Om en man 'ger' en kvinna sina spermier är de i hennes kropp, alltså har inte mannen längre någon bestämmanderätt över dem.
    Män kan lära sig detta. Män är generellt sätt inte ointelligenta.
    Om våran överenskommelse var att knulla och inte skaffa barn så har du brutit vår deal och snott mina spermier och använt dom till nått jag inte gett mitt samtycke till. Trots att det är du som gjort avtalsbrott så är du inte nöjd utan du  fortsätter med att jag ska betala också.. Låter vettigt..
    Anonym (Biologin) skrev 2016-03-06 11:07:29 följande:
    Du är sjuk i huvudet. Fattade inte att det var en kvinna som skrev detta. 

Vill be män om ursäkt för att jag tog för givet att det var en man. 

Föraktar kvinnor som inte stöttar andra kvinnor i det komplicerade faktum att det är vi som bär på barnet och tar stora risker både vid graviditet och abort.
    Man  bör tänka sig för när man står och väljer ifall man ska skriva att nån är dum i huvudet pga dess åsikt..

Vi tar alla olika stora risker här i livet och jag skulle gärna vilja veta vad du menar med "tar stora risker både vid graviditet och abort"

Vid en snabbkoll på div medicinska hemsidor så hittar jag inget som nämnvärt kan kallas risk.

275 personer omkom under 2014 i trafiken, bör jag låsa in mig i hemmet?
    50 personer dog i arbetsolyckor samma år, bör jag sluta arbeta?
    31257 arbetsolyckor som resultera i frånvaro 2014, jag ska sluta jobba..
    115000 ca, relaterade arbetsjukdomar etc 2014, jag ska definitivt sluta jobba..
    Orkar inte ens tänka på alla risker man utsätter sig för i hemmet.. Ska bosätta mig under en gran i skogen.

Så, vad är den STORA risken du utsätter dig för vid en abort?
    Anonym (Maria) skrev 2016-03-06 11:34:54 följande:
    "Vår överenskommelse var att knulla utan att det ska bli barn". . .

Bästa hittills i hela tråden!!

*rofl*
    om det ändå var så jag skrev.. du missade lite. Det lilla gör nog att du har svårt att se det hela, läs och förstå. :)
    Anonym (Maria) skrev 2016-03-06 11:49:47 följande:
    Mjo, men i praktiken var det ju faktiskt det du skrev om du tänker efter. Man kan liksom inte avtala bort att en befruktning kan ske. Man kan inte avtala om att graviditeten ens ska upptäckas i tid för abort. . .

Tänk lite!

Således blir ditt prat om "överenskommelse" riktigt komiskt. . .
    Nix, jag skrev att våran överenskommelse var att knulla.

I dagens upplysta samhälle jobbar vi hårt med att jämställa och ge människor frihet. En fin frihet enligt mig är att man bestämmer själv över sin egen kropp. Min kropp mina regler. Dessa regler använder man sig av vid tex ett sexuellt umgänge med annan person. Typ, vill du ha tillgång till min spelplan så gäller dessa regler, accepterar du dom så kan vi spela. Så, med den meningen jag skrev så är överenskommelsen att vi knullar. Hade den andra personen sagt att den vill ha ett barn så hade den inte fått tillgång till min kropp. Min kropp, mina regler.

Välkommen till 2016 ;)
    Anonym (Biologin) skrev 2016-03-06 12:08:38 följande:
    Har du hört hur smärtsamt det  är för en kvinna att göra abort? Bara den smärtan kan vara ett stort trauma. Känslomässigt sliter det också och kan minska risken att bli gravid igen. Jag tycker det är STORA risker. Jag skulle aldrig vilja ta den risken. Det gå inte kräva det av någon, man får se till att inte hamna i den situationen helt enkelt.

Jag övervägde noga, och valde medvetet att kalla henne dum i huvudet. Inte ofta jag gör det men tycker människor på ett vis som skadar andra så tycker jag väldigt illa om dem.
    EN abort görs oftast på en klinik där smärtlindring erbjuds.. Risken att inte få barn igen är mindre än 1 på 1000 vilket gör att du utsätter dig för en större risk att råka ut för nått genom att gå till jobbet. Du utsätter dig tom för en större risk om du väljer att föda barnet.
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 12:26:22 följande:
    Så om du knulla med någon, och den personen använder skydd, eller du gör det, så tar du inte ansvar om det blir en befruktning?
    Inte enligt LUF's förslag. Hade det hänt mig så hade jag fått ta ställning till det men jag talar inte om mig utan jag talar för mannens rättigheter vid en oplanerad graviditet. LUF's förslag skulle ge mannen samma rättigheter som kvinnan.
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 12:40:37 följande:
    Har kvinnan rätt att göra juridisk abort, menar du?

Du pratar ju om olika saker. Att en kvinna får göra abort handlar om att det är hennes kropp som hon bestämmer över. En juridisk abort handlar om ett barn som finns. Varken kvinnan eller mannen kan göra juridisk abort idag. 

Varför ska en man kunna avsäga sig ekonomiskt ansvar för ett barn, när kvinnan inte kan det?
    Då det är kvinnans rätt till sin egen kropp som gäller framför mannens rätt att bestämma om han vill bli pappa eller inte så är det givetvis kvinnans rätt som går först. Med detta förslag så får mannen en så lika rättighet som det går. Vi kan inte ändra naturen men vi kan ändra hur vi tänker..
    Anonym (Å)) skrev 2016-03-06 12:52:06 följande:
    Nej, det är det inte. En kvinna kan inte ensidigt bestämma sig för att adoptera bort sitt barn. Ett barn har två föräldrar.

Så om kvinnan ångrar sig, så kan hon inte slippa ekonomiskt ansvar för barnet. Men du vill att mannen ska kunna slippa ekonomiskt ansvar.
    Ett liknande scenario skulle kunna läggas in i förslaget, ser absolut inga problem med att ge kvinnan samma rättigheter.
Svar på tråden Ska män ha rätt till "juridisk abort"?