Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

nihka skrev 2016-06-11 12:52:04 följande:
    Ja, ja, ja. Vad du tycker är smart är förstås bara vad du tycker är smart.

Vad jag tycker är smart är att Obama inte behöver lämna över sin makt och koderna till USA:s kärnvapen till en omdömeslös och känslostyrd amatör.

Trump en räddning? Knappast. Hans egna förtjänster rankas inte högst av de flesta som "stödjer" honom. Den vanligaste orsaken till att hans anhängare röstar på honom är att man vill stoppa Clinton. Man hade kunnat släppa fram en apa i samma syfte. Inte så imponerande. Förhållandet är detsamma för Clinton, men inte i riktigt lika hög utsträckning. Hojta till om du behöver hjälp med engelskan:

http://www.reuters.com/article/us-usa-election-anti-vote-idUSKCN0XX06E 
    Det är snarare tvärtom. Det skiljer 1% i optionen "jag vill inte att motståndaren ska vinna". Uppenbarligen har även Trump fler som röstar på honom p.g.a hans politiska ambitioner än vad Clinton har. 43/40
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-06-10 00:13:00 följande:
    Det är ingen förutfattad mening utan en åsikt baserad på hur en person med högst bristande omdöme skulle fungera  på presidentposten. Man måste ju inte släppa fran varenda idiot för att se om de möjligen bevisar en fel.
    Det är inte heller en förutfattad mening att vi kommer få mer av samma med Hilary Clinton. D.v.s större korrumption, tydligare segregation och ännu fler onödiga krig i stil med Irak och Lybien. 

Jag vill bryta detta mönster. Det vill inte du!
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-06-18 17:51:45 följande:
    Mer tydligt än så där kan det knappast bli, att rasister och islamofober håller ihop.

Jag tycker synd om amerikanarna, om D Trump skulle bli president, även om inget av det han påstår han säger säg villja göra, kommer att passera i konkressen/senaten.
    Han kommer att bli ett fiasko, som inte ens med säkerhet kommer att överleva (tolkas fritt) sin mandatperiod som president.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    En president kan skriva exekutiva order och på så vis gå runt senaten. Obama gjorde det med Obamacare! Kruxet är art förslaget enkom sträcker sig under sittande presidentens mandatperiod!

Trump kommer få igenom mycket om han bara vill, även fast demokraterna får en majoritet.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-06-19 18:51:42 följande:
    Han kommer inte att få igenom ett skit av nåt av de tokerier han skrävlar om, däremot kan han säkert få igenom ett å annat som ligger inom ramen för inrikespolitik, men resten kommer inte att få nåt gehör.
    Det skulle skada USA så mycket att han kommer att tvingas backa.
    Alternativet skulle förstås kunna vara konfrontation, men en sån fullbolodsidiot lär inte "överleva" länge som president.

USA klarar sig inte utan omvärlden som handelspartner, men vi andra skulle idag överleva utan USA, även om det förstås blir problem.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Teoretiskt sett kan han bygga sin mu, om han verkligen vill. Om det är en bra idé eller inte är en annan fråga!

För övrigt klarar sig uppenbarligen inte resten av världen utan USA. Det är inte att landet är världens bästa och billigaste handelsland som gjort dem till världens rikaste land. I viss mån kan man argumentera för att många av de förslag Trump presenterar manar till att bryta landets imperialism.

Skulle inte påstå att det enkom är negativt
  • Konstatera
    nattuv skrev 2016-07-20 21:14:49 följande:

Jaha då var ena sidan klar med sin presidentkandidat. Det blev Trump.

Yes. Nu håller vi tummarna att han slår kärringen mot hösten!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-07-23 09:12:01 följande:
    Ytterligare en SDare som vurmar för Trump och ger det kvinnliga motståndet nedsättande benämning - ger en liten indikation på hur man vill att det ska se ut i Sverige...

Tänk dig SD under kvinnlig ledning. En "kärring" isf Åkesson. Skulle innebära slutet för partiet. Hahahahaha!
    Klockren analys som vanligt nhika. Typ.

Jag är som bekant inte SDare och jag ser inte heller relevansen i att diskutera SD när vi diskuterar det amerikanska valet. Jag antar att ni vill stigmatisera svenskar som väljer att tänka fritt!

Jag låter dig leva vidare i din svart vita värld.

• Konstatera
    Rataxes skrev 2016-07-21 00:10:20 följande:
    Jag vet inte vem som är sämst, Hillary Clinton eller USA's svar på Bert Karlsson...

Det finns kandidater från Libertarian Party som definitivt hade varit bättre än dessa 2.
    Finns helt klart bättre kandidater än dessa två. Libertarian Party kan du dock släppa. Samtidigt är det inte riktigt en fråga om pest eller kolera i min värld. Hilary Clinton är förmodligen demokraternas värsta kandidat i partiets historia, samtidigt som jag anser att Trump är republikanernas sundaste kandidat på många år. Betydligt mer sund än Bush-klanen och mormonen Mitt Romney. Trump kommer bedriva klassiskt mittenpolitik, vilket jag inte tror är särskilt skadligt.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-07-24 08:44:59 följande:
    Jag är färdigväxt redan, så pass färdigväxt att jag inte skulle låta min avsky inför en presidentkandidat få mig att kalla henne kärringen.

Jag har heller inte särskilt mycket emot Hillary Clinton, men i likhet med många andra kvinnliga politiker så (be)-döms hon enligt en annan måttstock bara för att hon är kvinna.

Tyvärr är det förmodligen så att Trumps chanser är större i och med att han möter en kvinna, det finns många som tycker att det räckte med en svart och att efter detta få en kärring till president skulle innebära att USA blev mindre storslaget - rentav till åtlöje.

En seger för Trump skulle vara en katastrof för USA och i viss mån för resten av världen. Att lyssna på konventets skrän om vad man bör göra med "kärringen" är som att vara åskådare till en ond fars som mycket väl kan bli verklighet.

Vad tror du kommer att hända om Trump vinner? Vad tror du kommer att inträffa när Amerika inte blir stort igen som han utlovat? Vilka kommer att få skulden?

Trump är det största jävla skämt som en demokrati hittills har presenterat, att sätta SD vid makten och låta dessa klåpare splittra och förstöra ett land vore en mild västanfläkt vid en jämförelse.

För övrigt kan man ta den här tråden och se vilka sympatisörer Trump har här på Familjeliv och vad de står för för åsikter i övrigt. Det är du, Flash G och någon till.

Det förvånar mig inteSkrattande
    Jag tycker nog att den största anledningen till varför hon ifrågasätts rätt frekvent, är det faktum att hon i likhet med George W Bush tenderar att vara rätt usel som politiker. I likhet med George W Bush så hade hon inte heller kandiderat till presidentposten om det inte vore för att en närstående tidigare varit POTUS. Hon är inte den bäst lämpade demokraten och hennes tidigare resumé som är fyllt till eggen med dåligt omdöme bör och skall ifrågasättas.

Kvinnor har det på många sätt svårare, men vi talar inte om en kvinna utan röst här. Utan vi talar om en köpt politiker som blivit mycket förmögen på att representera det amerikanska folket. Att hon är kvinna är förmodligen hennes största kvalité och har knappast missgynnat henne. Tvärtom.

Påtal om dubbla måttstockar. Trump bedöms helt klart utifrån andra måttstockar än Hilary Clinton. Finns ingen presidentkandidat i historien som fått utstå ett så pass hårt mediedrev. Jag tycker att du i en sådan kontext gör fel när du drar fram kvinnokortet, då hon knappast är den som granskats och bedömts hårdast i detta race.

För övrigt är en del republikaner sura på Clinton, för att hennes email-skandal inte ledde till åtal. De menar att hon bedöms utifrån andra måttstockar, än exempelvis Petraeus. Men vad menar du att "de" ska göra med Clinton? Återigen målar du upp en fiendebild som inte är befogad.

Trumps chanser är stora inte för att han möter en kvinna, utan för att han möter Hilary Clinton. Hade Trump mött Obama anno 08 hade Trump inte haft en chans. Det handlar således inte om att hen är kvinna, svart whatever. Utan det handlar om kompetens och vitalitet!

• Konstatera
    nihka skrev 2016-07-24 07:02:54 följande:
    Klart du är. Resonemangen sitter som en smäck. Du har bara inte erkänt det för dig själv än.

"Ni" Å man får tacka! The royal we, no doubt

Jaså - att stödja SD och/eller Trump är att tänka fritt  
    Jag är väldigt självkritisk och medveten om vem jag är. Jag stödjer inte SD. I fråga om det amerikanska valet stödjer jag inte Trump till 100%, men jag anser likväl att han är en sundare kandidat än Clinton. Finns numer bara två kandidater att välja på. Ingen av dem är Jesus!

Jag har aldrig uppskattat din svart vita världsbild, då jag anser det vara skadligt att så tvångsmässigt försöka kategorisera människor i olika fack. Världen består av gråskalor. Naturligtvis är det möjligt att föredra Trump före H Clinton, och samtidigt inte rösta SD här i Sverige.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-07-24 07:10:18 följande:
    När jag tycker någon är "en gnällig gammal gubbe" så vill jag inte att han ska leda en av världens mest inflytelserika länder - till skillnad mot dig. Men det är jag det.
    Nu är det som sådant att ingen är perfekt. I min värld är en "gnällig gammal gubbe" bättre än Goldman Sachs.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?