Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-05-07 22:03:42 följande:
    Nu har du problem med läsförmågan igen. Har du någon uppfattning om orsaken till din problematik?

Jag har inte påstått att han är en värdelös affärsman. Du kanske önskar att jag påstått detta så mycket att det framstår som ett faktum, men inte desto mindre har jag bara påstått att han tog över pappa Freds fastighetsimperium.

Gå gärna tillbaka i tråden så kan du se att jag har rätt. Skämmas behöver du inte göra, men däremot är det trevligare om du lär dig debattera mot de åsikter och fakta som framförs, inte de som du önskar hade framförts.

Lycka till, Konstatera!
    Inte alls. I detta fall klumpade jag ihop dig med världsmedborgaren som påstod att Trump är en helt värdelös affärsman. Notera att jag skrev Ni och inte Du. Ni är av samma skrot och korn,. 

Du skriver dock att Donald Trump inte skapat sin egen förmögenhet. Står du fast vid det? Och isf har Hilary Clinton skapat sin egen förmögenhet?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-07 22:34:01 följande:
    Jo, jag såg det. Vill du att jag ska börja klumpa ihop dig med Flash Gordon Skrattande

Jag har ingen aning om Clintons föräldrars förmögenhet. Du brister i stringens igen, Konstatera.

Vad jag påstod är att jag är förvånad att så många lockas av Trumps budskap, eftersom (att) jag anser att det borde vara mycket slagkraftigare om det framfördes av en "self-made man", vilket Donald Trump inte är i och med att han ärvde pappas fastighetsimperium.

Ett tips. Ska du vara stringent så är det detta du ska anmärka på och då argumentera för att jag har fel på den punkten - alltså att budskapet lika väl eller kanske bättre kan framföras av någon som ärvt pappas fastighetsimperium.

Lycka till, Konstatera. Jag kan hjälpa dig med relevanta motargument till min tes om du känner dig fattig på sådana  Skrattande
    Jag beskrev varför det inte alls är märkligt att Trump går framåt. Alternativet är inte särskilt lockande. Här hade du haft en utomordentlig möjlighet att försvara Hilary Clinton. Men icke! 

Jag tror inte att folk primärt röstar på Trump för att han är en "self made man". Du verkar fått för dig att folk tror att han föddes i slummen. Det är inte grejen. Jag tror att folk röstar på Trump eftersom de är så fasligt trötta på rådande etablisemang. Hilary Clinton är en gammal moderat kärring som i åratal spelat ett politiskt spel, vilket blir uppenbart i kontrast till Sanders som lyckas engagera unga och pigga. Trump är förvisso konservativ, men likväl finansierar han sin egna kampanj och med hjälp av smärre donationer signerat civila aktörer. 

Klart det är lockande för den som är trött på amerikansk politik. 

.  
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 08:27:40 följande:
    Men skärp dig, alla vet väl hur det gått med hans projekt, det behövs ingen speciell insyn för att se när företag går överstyr, och projekt havererar.
    Dessutom räcker det med att höra hans eget svammel om sina affärer, för att veta att utan andras hjälp, så skulle han ha varit utfattig idag.

I jmf med alla andra bra affärsmän, så är han en nolla, som inte ens borde få kallas affärsman.
    Han är en skrävlare, som haft turen att få ärva och överta pappans rådgivare, utan dom hade han som sagt varit utfattig.
    Finns ingen affärsman som kan lyckas på egen hand. Utan andras hjälp har du ingen att göra affärer med. Jag tror knappast att någon tagit sig dit dem är idag utan hjälp från andra. Jag tror ex inte att Hilary hade varit en utmanare till presidentposten utan en god bakgrund eller en make som tidigare varit president. 

Jag tycker att du är rätt pinsam i det att du baserar dina uttalanden på kontrafaktiskta spekulationer. Jag vill nog påstå att Donald Trump är kapabel till att klara sig ganska bra. 

Vilka andra affärsmän tänker du på som är fantastiska? Är Bill Gates världens bästa affärsman? Du kan inte mäta kompetens i hur rik personen är. Olika branscher har olika förutsättningar.. Donalds främsta bedrift är inte hur pass mycket pengar han tjänat, utan på sättet han marknadsfört namnet Trump. Namnet Trump var inte känt utanför New York, Brooklyn innan Donald tog över. 

Det är även Donalds känsla för marketing som räddat företaget. Det går upp och ned i fastighetsbranschen, men tackvare ett starkt varumärke har banker och investerare vågat investera i företaget även i tuffa tider. Då jag tror att varumärket är så pass starkt och även kommer överleva under en lång tid, så är det mycket märkligt att påstå att han är en värdelös affärsman.

Ett starkt varumärke säkrar dina barn och dina barnbarns barns framtid. Sedan finns det säkerligen mer kortsiktiga lösningar som genererar mer pengar, som verkar vara din definition av en god affärsutveckling.   
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-05-14 08:31:56 följande:
    När de egna vägrar stötta Trump, och istället kommer att rösta på H Clinton, då måste det vara riktigt illa.
    Föreställ er nåt liknande i Sverige, ingen skulle ens tro på att moderaterna skulle rösta på S bara för att M lyckats skaka fram ett fullständigt pucko som kandidat till statsministerposten.
    De flesta republikaner kommer att stödja Trump.

Men glöm inte heller bort att den största kritiken som framförts mot Trump är att han är konservativ på låtsas. Det faktum att vissa republikaner är villiga att rösta på Hilary Clinton, säger egentligen mest om Hilary Clinton. Jag tror inte att många av dessa republikaner hade stött Bernie Sanders. Är han också ett fullständigt pucko?
  • Konstatera
    Author7 skrev 2016-05-29 01:03:15 följande:

Är inte alls insatt men jag skulle egentligen vilja rösta på Hillary Clinton bara för att hon är kvinna. 
    Jag vet som sagt inte alls vad hon står för men jag vill gärna se en kvinnlig president i USA. Jag menar Obama var den första svarta presidenten och jag tycker faktiskt rasismen i USA har blivit bättre sen han tog över. 
     Om Hillary vinner kanske det blir bättre för kvinnorna om hon jobbar för feminismen. 

Vi är nog många som vill se en kvinna som president. Samtidigt går det inte att komma ifrån att Hilay är en gammal privligerad kärring vars poltiska kariär lämnar mycket att önska. Hon är inte ens hälften så klok som Obama. Tvärtom mycket falig. 

Låt oss vänta på en klok kvinna istället!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-05-28 11:01:08 följande:
    Ja, sedan finns det de som på fullt allvar tror att han kommer blir nästa president. Jaja, det enda som tar död på det skämtet är ju det amerikanska presidentvalet. Så här tror man fn i USA:

Störst chans att bli USA:s nästa president har Clinton 69%, Trump 30% och Sanders 1%,  enligt uppgifter från prediktionsmarknader och opinionsmätningar den 5 maj 2016 (källa: PredictWise).
    Mäkliga källor som vanligt! Hur bestämdes procentenheten menar du? Jag vill mena att det är 60/40 i Tumps favör i detta nu!
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-29 10:59:13 följande:
    Eftersom det inte finns någon klokare kvinna än Hillary Clinton som är ett alternativ till Trump så är det inte så klokt att vänta på något klokare när alternativet till Clinton inte är klokt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Trump är ett sundare alternativ. Inte minst långsiktigt. Det kommer ta många år tills en ny kvinna blir vald till president om amerikanerna nu röstar fram Hilary.

Det värsta som kan ske om Trump blir president och visar sig vara en total katastrof är ett uppsving för demokraterna efter fyra år.

Jag vill dock mena att Trump kan göra hyfsat ifrån sig! Skicklig politiker och inget sämre CV än övriga kandidater.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-29 11:42:44 följande:
    Dessvärre inte.

Trump är ju så extrem att inte ens särskilt många av SD:s riksdagsledamöter såg honom som det bästa av alternativen när frågan ställdes till riksdagsledamöterna.

Framgår ju även av omröstningen i den här tråden där det väl främst är skrikhögern som lockas av Trump.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Han spelar enkom ett politiskt spel. Det verkar gå dig förbi! Av de republikaner som ställde upp är han en av de mest liberala.

Gubben var länge demokrat och ansågs ha sunda åsikter, om än något av en brat. Trump gör bara det spm krävs för att vinna. Precis som Hilary. Men hon är inte lika skicklig!
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-05-29 11:08:07 följande:
    Det är i stort sett dött lopp mellan Hillary och Trump. Hillary har tappat en jätteledning. Hon ledde med 24% för ett knappt år sedan:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

.

Faktum är att Sanders har en bättre chans mot Trump, enligt mätningarna. Han leder fortfarande med tvåsiffrigt över Trump:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_sanders-5565.html
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:29:47 följande:Vi är nog många som vill se en kvinna som president. Samtidigt går det inte att komma ifrån att Hilay är en gammal privligerad kärring vars poltiska kariär lämnar mycket att önska. Hon är inte ens hälften så klok som Obama. Tvärtom mycket falig. 

Låt oss vänta på en klok kvinna istället!
    Identitetspolitik. Hellre en dålig kvinna. Bara det är en kvinna. Könet är avgörande.
    Jo trenden är tydlig och Trump kommer fortsätta underhålla medierna fram till valdagen. Jag ser inte Hilary bryta Trumps enorma momentum!

Sanders ligger bättre till, delvis eftersom han uppfattas som ärlig och rak. Men också delvis eftersom han aldrig riktigt ansetts vara den som ska utmana Trump. Den minst populära kandidaten brukar alltid vinna head to head mätningar. Vi såg det med Kasich och vi ser det med Sanders.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?