Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-08-01 10:24:31 följande:

Jepp, och vad tilltalar dig mest i valmanifestet. Att man vill röra om i grytan med obligatoriska bibelstudier eller totalt abortförbud?

Eller är det muren som gör dig till en varm Trumpanhängare?

Inte obligatoriska bibelstudier. Faktakoll deluxe. Lita inte på allt du läser på twitter.

Vill du veta vad som gör mig ledsen. Att 47% av svarta barn under 6 lever i extrem fattigdom. Detta i världens rikaste land. Jag tenderar till att se på dem som har det sämst i samhället. Jag vill bryta denna trend. Hilary är inget alternativ, tyvärr.

Hade demokraterna ställt upp med en vettig kandidat hade jag eventuellt stött dem istället. Men så är inte fallet!
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-01 19:54:49 följande:

Att Hillary, först i fjol, bestämde sig för att det ska vara tillåtet att viga samkönade äktenskap är på inget sätt sent när det gäller USA (det är exempelvis bara 7 år sedan samkönade äktenskap blev lagligt i Sverige och vi är ett mycket mer sekulariserat land). Däremot är det trist att Donald Trump vill förbjuda samkönade äktenskap, håller du inte med?

Det säger dock en hel del om vem Hilary är när hon idag poserar i form av en HBTQ profet. Att inte fler liberala är sur på henne övergår mitt förstånd. Hon säger och tycker precis vad som helst för att bli vald. Obama tvingade henne att tycka rätt. Där har ni er progressiva kandidat.

Det fanns många amerikaner som tidigt var för samkönade äktenskap och abort rättigheter. Typ Donald Trump. Mycket mer progressiv än Clinton. Det var först när han ställde upp som rep kandidat som han började orda för en mer konservativ hållning. Har att göra med att han behövde evangelisterna stöd. Vi får se hur det utvecklar sig. Men för att förtydliga. Trump är inte emot homoäktenskap, utan istället för att varje delstat själv ska avgöra i frågan. Det Trump motsäger sig är det nationella beslutet som högsta domstolen tog som tar ifrån beslutsfattandet från varje delstat.

Oavsett vad kommer inte beslutet rivas upp. Och yes. Självklart är jag inte emot samkönade äktenskap.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-01 21:14:36 följande:

Du är alltså upprörd över att Hillary Clinton allt för sent har bestämt sig för att vara positiv till samkönade äktenskap samtidigt som du öppet stödjer Donald Trump som deklarerat att han kommer att stoppa samkönade äktenskap om han blir president? 

Sedan hävdar du att Hillary gör vad som helst för att bli vald. Är det inte tvärt om? Det är ju Donald Trump som gör vad som helst för att bli vald? Han är ju tom beredd att svika sina liberala ideal bara för att blidka evangelisterna, ja du skriver det själv.

Ja jisses.

Han vill att delstaterna själva ska avgöra. Jag har tidigare förklarat att Trump spelar ett politiskt spel. Han fiskar röstar och ljuger som en häst travar. Poängen är den att Hilary är precis likadan. Hon ska ses som den seriösa och goda kandidaten ju, vilket inte är fallet. USA har två lögnhalsar att välja mellan.

Jag menar att de gör klokt i att välja den med flest och bäst visioner för landets framtid. Det är utan tvekan Trump.

När det kommer till samkönade äktenskap kan jag tycka att Clinton är äckligare. Hon attackerar republikaner friskt för att de inte stödjer samma förslag som hon själv motverkat i över 20 år. En populist av Guds nåde. Trump är inte lika populistiskt i det att han bidragit med ting som inte många efterfrågat!
  • Konstatera

Fler bör vara upprörda på Hilary då hon varit politiskt aktiv i många år och därför också haft reell makt att förändra situationen för bögar och flator. Hon förändrade aldrig något utan det var andra demokrater och för den delen republikaner som drev igenom denna lagförändring. En sådan person bör inte omfamnas. Trump har varit politiker i lite drygt ett år och har aldrig haft någon reell makt.

Om vi inte ska vara förbannade på Hilary så ska vi inte heller vara förbannade på republikanerna och Trump. De kanske gör samma helomvändning om ett par år. Fortfarande tidigt ute för att vara USA, right? Ge det lite tid.

• Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-01 23:27:10 följande:

Det är självklart äckligare att fiska röster, genom att ändra uppfattning och vilja förbjuda samkönade äktenskap än att göra tvärtom (och bli positiv till samkönade äktenskap).

Det där visionerna som du är så positiv till, gäller det deportationen av 11 miljonerna mexikanerna eller handlar det rentav om att Trump vill förbjuda muslimer från att resa in i USA?

Jo jag tycker att det är värre när en politiker motarbetar homosexuellas rättigheter som professionell karriär i decennier, än att en privatperson gör detsamma.

Ge Trump en sisådär 20 år att ändra uppfattning. Visionerna handlar främst om en sund utrikespolitik. Jag tror även att han kan göra mycket gott på hemmaplan. USA behöver en god cheerleader!
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 08:00:57 följande:

Hillary har tagit ett steg i rätt riktning.

Donald Trump har tagit ett steg i fel riktning.

Du väljer att kritisera Hillary.

I rest my case..

Du tycker inte att hon har varit feg? Trump har samma uppfattning som Hilary haft enda fram tills ifjol. Du tycker inte att kritiken mot Trump är orimligt hård med det i minne?
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 10:45:47 följande:

Jag har inte diskuterat Hillarys brister. Däremot skulle jag aldrig kunna stödja någon som driver en fundamentalistisk politik och vill förbjuda aborter, förbjuda samkönade äktenskap, förbjuda människor med vissa religioner att resa in i USA, deportera miljontals mexikaner och bygga en mur mot Mexiko.

Du å andra sidan verkar inte ha problem med att stödja någon som vill förbjuda aborter etc. 

Hilary är alltså den första demokraten du stödjer?
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 19:24:54 följande:
    Vad menar du? USA har sedan 2012 en president som är positiv till samkönade äktenskap. Ingen amerikansk president eller presidentkandidat har innan Barak Obama varit positiv till samkönade äktenskap.
    Du avfärdar alla amerikanska presidenter fram till Obama anno 12 med de exempel du anger. Jag kan tycka att det är en aning radikalt.
  • Konstatera
    KillBill skrev 2016-08-02 20:29:54 följande:
    Nu är du larvig, du får det att låta som att demokraterna väldigt sent skulle ha ställt sig positiva till äktenskap mellan samkönade men så är det inte. Obama ställde sig positiv till samkönade äktenskap bara 3 år efter det att detta blev godkänt i Sverige.

När det gäller aborter så har demokraterna varit positiva till att kvinnor själv ska få besluta om detta under en lång rad av år. Demokraterna har aldrig föreslagit att man ska deportera miljontals mexikaner eller bygga en mur mot Mexiko. Detta är helt och hållet republikanen Trumps idéer.
    Du talar om Obama nu. Som redan konstaterat är han en mycket klok POTUS. Om än väldigt feg. Framför allt bör vi kritisera han då han inte fullföljt många av sina vallöften. Exempelvis nedstängningen av Guantanomo Bay. Har även gjort saker och ting värre för svarta. En duktig cheerleader kan åstadkomma mycket.

Du talar dock inte om Hilary nu. Du vet hon som aktivt var emot homoäktenskap i 20 år.

• Konstatera

Jag anser att systemet måste ändras en aning. Med Hilary får vi en återgång till George W Bush regeringsperiod. Jag tycker det är synd att så många anser att vi går emot en positiv utveckling. Vill inte ha mer av samma.

Och. Mycket viktigt. Tänk er ytterligare fyra år med Hilary Clinton. Om ni tycker att Trump var farlig, så kommer ni få något än mer radikalt efter denna regeringsperiod. Ni vet inte vad ni ställer till med!

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?