Turandot skrev 2016-11-22 07:21:26 följande:
Säger igen, att det inte är meningsfullt att räkna in dom som inte ens bryr sig om att gå och rösta. Och det gäller USA likaväl som Sverige. Får Jimmie Åkesson 33 procent i nästa val, så har han en tredjedel av det folket som alls har brytt sig om att vara med i matchen. De som inte röstar räknas inte.
Lite off topic, men det kräver en viss mognad att förstå att ett valresultat faktiskt påverkar ens eget liv, liksom ens närmastes liv... och eventuellt även ens barnbarns o.s.v. liv långt efter att man själv är borta. (Jag tänker då på sådana saker som miljöförstöring, eller stor invandring som inte går att backa på när personerna väl fått PUT och medborgarskap. Sedan kan de skaffa åtta barn per kvinna, och i nästa generation likadant, och alla ska leva på bidrag och ha full tillgång till välfärden o.s.v..)
För tonåringar är politik ofta inte så intressant, för inget politiskt parti kan ändå få brösten eller snoppen att växa sig större, eller få den där snygga killen/tjejen att bli kär i en. Jag tror att vissa människor stannar på den nivån, tyvärr, och det finns uppenbarligen många fler av dem i USA. De ser aldrig de stora perspektiven, de ser inte framåt eller bakåt i tiden. De lever för dagen, och ser inte att några politiska beslut ska kunna ändra något av det som är viktigt för dem - vilka TV-shower de ska se, vilka chips och marshmallows det finns i affären och sådant.
Fördomarna flödar fritt här ser jag. Mognad har inget med nationalitet att göra och hänger inte nödvändigtvis samman med stigande ålder.
Om enbart EN person går och röstar och den personen lägger sin röst på SD kan man inte påstå att Åkesson har "folket" bakom sig. Visserligen vinner SD valet på den rösten, men något brett folkligt stöd handlar det inte om. Samma för Trump och det hade varit samma för Clinton.