Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

nattuv skrev 2016-11-11 13:51:07 följande:

En diskussion om vad som gick fel. Varför Trump vann och varför "ingen" kunde förutse vad som var på väg att ske (från MSNBC): (

).

En rätt bitande kritik mot amerikanska medier, deras åsiktskorridor, oförmåga att göra ett bra journalistiks jobb och ovilja att lyssna på folk.

Mycket bra. Även New York-times har idkat en hel del självrannsakan. Jag hoppas att fler mediehus går i detta fotspår. Det vore en vinst för demokratin.

Ytterligare en positiv effekt av att Trump faktiskt vann detta val.
  • Konstatera
    nattuv skrev 2016-11-11 13:30:01 följande:
    Dessutom finns ju faktiskt möjligheten att elektorerna bestämmer sig för att inte rösta på Trump. Då blir han inte president. Nu är det inte ett särskilt sannolikt scenario men man ibland sker även det osannolika.
    Säger en hel del att media skriver om detta som en möjlighet. Nej, det kommer aldrig ske. Om det sker, ser vi början på ett nytt inbördeskrig.

Det är även som sådant att GOP tillsätter sina egna elektorer i varje stat, vilket innebär att de tillsatt folk som de vet kommer rösta på deras kandidat.
  • Konstatera
    Kung Markatta skrev 2016-11-12 19:01:04 följande:
    Nej, jag antar att motståndet mot SD-samarbete i Sverige gäller såväl vid nuvarande väljarstöd som vid ditt hypotetiska scenario där de har egen majoritet.

Min fråga gäller hur de, med tanke på det här motståndet, nu ser på Sanders prat om samarbete - om än ett begränsat sådant - med Trump.
    Tänkte på detta också. Slående hur pass mycket större det politiska samtalet är i USA än i Sverige. Sanders är så långt vänster du kan komma i USA, och erbjuder sig att samarbeta med Trump i viss mån. Fascinerande också är hur mediestormen inte tycks vara särskilt stor efter detta uttalande, utan uttalandet ter sig rätt rimligt. Får verkligen svenska politiker och svensk media att se dåliga ut.

För övrigt. Sanders är en populist av Guds nåde. Vart är kritiken lol?
  • Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-12 21:16:18 följande:
    Alltså, vad Sanders säger är att om Trump faktiskt kommer arbeta för att förbättra för de utsatta, fattiga familjerna i USA så kommer han gärna bidra med det. Jag ser det inte så mycket som ett samarbete som att Sanders faktiskt utmanar Trump att hålla sitt ord. Men jag ser inte att Sanders har lovat något jag tycker är dåligt - han är ju tydlig med att han tokratar mycket av det som Trump sagt. Så jag ser inget problem med Sanders i nuläget. Vi får ju se vad han säger och gör framöver.
    Samtidigt visar ju Sanders här även vad svenska politiker har möjlighet att säga om SD. "Vi ska samarbeta med SD i den mån som ter sig rimligt". Mycket bättre väg att vandra, snarare än att stänga ut ett demokratiskt parti.

Jag älskar det Sanders säger, då han visar att handlingar väger mer än ord.
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-11-12 20:15:56 följande:
    Det är säkert för att det bara finns två partier (i praktiken).

De blir så stora att det ryms allt från Moderater/Folkpartister till Vänsterpartister/Feministiska Initiativare inom exemplvis Demokraterna - översatt till svenska mått.

Dessutom hjälper personvalen till.

När Sanders säger att han kan jobba ihop med Trump så gör ha det som enskild senator och han talar inte för hela det demokratiska partiet.

Enskilda politiker har ju en mycket friare roll i förhållande till sitt parti.

I sverige skulle ju aldrig en enskild riksdagspolitiker kunna säga att nu ska jag jobba ihop med [ärkefienden] även om han, rent formellt, faktiskt är vald på ett personligt mandat.
    Både och. Det är samtidigt vanligare att arbeta över partipolitiken i Sverige av den simpla anledningen att vi är mer vana vid minoritetsregeringar. En riksdagsman är för övrigt folkvald och representerar inte bara sitt parti som står för nomineringen, utan även de som röstade fram hen.

Jag menar att du har lika stort svängutrymme i svensk politik.
  • Konstatera
    Höger skrev 2016-11-12 20:01:52 följande:
    Du måste vara populist för att vinna val internationellt. Sverige har väl i viss mån haft andra spelregler eftersom medierna haft så stor makt och varit så enhetliga här.

Det håller dock på att ändras i Sverige. Efter Reinfeldts blunder om "öppna era hjärtan" lärde sig politikerna ett och annat. Det är numera viktigare att tala till folket än medierna även här.
    Jag har sagt det flera gånger. Min poäng var lite den, att om Trump kallas högerpopulist så ska Sanders rimligtvis tituleras vänsterpopulist.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 11:23:13 följande:
    Vi ska inte samarbeta med SD på några som helst sätt, dom ska bekämpas och avslöjas som de lögnare de är.
    Och jag räknar kallt med att det kommer att bli en stor "grej" vid nästa valkampanj.
    Om inte, ja då är det ännu sämre ställt med svenska politiker, än vad jag nu tror.
    Nej, du predikar helt fel politik. Blir SD Sveriges störa politiska parti, vilket de kommer att bli 2018 så ska övriga politiska partier omfamna galenskapen och även ge SD en chans i den mån om ter sig rimligt. Det här är enda sättet att faktiskt uppnå en balans i vårt politiska klimat.

Jag tycker att du ska lyssna på mig. Uppenbarligen har jag en bättre känsla för vår samtid, vilket vi inte minst kunde se här iom att Trump blev president.

• Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-13 13:14:12 följande:
    VILKEN vänster? Vänstern är ju stendöd! Högern och liberalerna har mycket effektivt dödat av vänstern som politiskt alternativ - vilket också bidrar starkt till att populistena växer. Det finns liksom inga andra alterantiv. Vänstern är sönderdemoniserad, högern sviker och liberalerna är uppe i det blå. Vem ska rädda, arga, bitta, svikna folk vända sig till? Finns ju bara populisterna kvar...
    Fel analys. Vänstern har dödat sig själv. De har förlorat sitt skötebarn - arbetarklassen helt av egen maskin. De har lagt allt fokus på innerstadstrender vilket inte appliceras på vanligt folk runtom i landet. De idkar pk-fascism i det att de inte drar sig för att stigmatisera oliktänkande, särskilt i invandringsfrågan. Den viktigaste feministiska frågan handlar om kvotering. Det har gått så långt med denna extremism, att arbetarklassen snarare identifierar sig med högerpolitik.

Att det har gått så pass snett är helt och hållet vänsterns eget fel.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-13 17:30:08 följande:

Aldrig, vi ska stoppa SD med alla medel som är lagliga, och för mig duger vilken allians som helst i Sverige riksdag, förhoppningvis blir det S och M, bara SD hålls utanför all form av maktutövning.

Jag vill inte se Sverige gå samma väg som t.ex Ungern, Ungern som troligen har den regering som SD samarbetar närmast med.

Du förstår väl att du enkom som bäst förskjuter det ofrånkomliga? Varför inte samarbeta med SD i den mån som de inte utövar rasistisk och sexistisk politik? Det går inte att i en demokrati exkludera ett så pass stort parti och så många människor utifrån någon sorts hemmasnickrad moralkaka.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-11-13 17:51:47 följande:

Men dutten då. Två att välja på och du prickade in rätt

Haha, jag satt Trump redan 2015 när det fanns över 20 kandidater, om jag får be. Även i ett race om två var det rätt skillat att pricka in rätt, eftersom att i princip alla sk experter och opinionsinstitut pekade på att Clinton skulle ta hem det rätt komfortabelt. Du själv hade ju någon oerhört märklig nedräkning här i tråden där du predikade en oerhört lätt Clinton vinst hehe

Men så kan det vara. Alla kan inte vara bäst.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?