Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

nihka skrev 2016-11-09 23:52:42 följande:
    Om Clinton är mer hatad än Trump så är det ju konstigt att Clinton fick FLER röster än Trump.

Ja, vi får se om Trump klarar av att städa upp sin akt och lära sig något om politik och senaten och få något gjort. Det räcker inte med att vara en bufflig mångmiljonär i folklig keps. Eller så gör det. Hemska tanke.
    Hillary Clinton och demokraterna har en större väljarkrets. Det var betydligt fler demokrater som inte röstade på Hillary, än vad det var republikaner som inte röstade på Donald.

Clinton hade vunnit om hon inte var så ogillad av de egna. Clinton hade även vunnit om hon fick fler att gå och rösta.

Detta val avgjordes mycket tidigt. Clinton låg sämre till än Trump i förtroendemätningar. Det faktum att Clinton helt saknar karisma och en retorik som uppmanar till engagemang omöjliggjorde att hon kunde vinna detta val betryggande på samma sätt som Obama.
  • Konstatera

För övrigt tycker jag att det är synd att så många är dystopiska och negativa. Donald Trump sade precis det vi alla ville höra i hans segertal, nämligen att han ska ena landet och att han ska värna om relationer till andra länder. Även Clinton har sagt att vi måste ge Trump en chans. Obama menar att det inte finns någon anledning till oro.

Varför följer ni inte i deras fotspår. Varför agerar ni likt paranoida kärringar?

Själv tycker jag att det är skönt att USA inte längre styrs av dynastier. Riktigt trött på Bush och Clintons. Det var dags för något nytt.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-11-10 00:12:01 följande:
    Det ändrar inte det faktum att FLER människor röstade på Clinton än på Trump. De som röstade på Clinton var alltså fler i antal än de som röstade på Trump.
    Visst är det så, då jag antar att alla röster är räknade nu. Men det är ju systemet. Det är alltid lätt att gnälla i efterhand.

Trump har dock uppenbarligen ett bredare stöd över hela landet, medan demokraternas stöd är rätt centrerat till särskilda folkrika delstater.

Men jag håller med dig. Ändra systemet.

• Konstatera
    nihka skrev 2016-11-10 00:16:30 följande:
    "Paranoida kärringar". Du låter mer och mer lik Trump. Du gillar ju honom så varför inte försöka efterlikna honom! Logiskt.
    Oavsett formuleringen, så kan vi hur som helst slå fast att det är riktigt pinsamt att ta del av dessa domedags reaktioner. Påminner mig en hel del om Nordkoreanernas reaktion när deras stora ledare Kim Jong Sung gick ur tiden.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-10 11:35:04 följande:
    Jag försöker beskriva vad som kan hända, men jag är glad att även du nu erkänner att Trump var/är en lögnare och populist, när du här nu själv påstår att han inte kommer att få igenom sin politik.

Och du vet lika bra som jag, att Obama hade både senaten och kongressen emot sig under hela sin tid, dom var även då styrd av republikaner.
    Därför blev det tyvärr mer av republikanska ideologi än demokratisk Obama tvingades anpassa sig till.
    Givetvis. Varenda kotte som vinner ett val lovar saker och ting som de inte kan genomföra av olika anledningar. Ett valrace handlar primärt om en vision som talar om vart landet ska vandra. Det handlar väldigt lite om sakpolitik.

Det stämmer för övrigt inte helt att Obama hade både senaten och representanthuset emot sig. Mellan 2009-2011 hade Obama närmast absolut majoritet i representanthuset, med 257 röster av totalt 435 platser. Senaten är mer komplicerad eftersom att majoriteten varierade. Dels pga av sjukdomar men också pga av att det i princip var de två independent senatorerna (ex Bernie Sanders) som avgjorde majoriteten åt ett håll. Men under en tid kom demokraterna upp i 60 av totalt 100 röster. Under denna tid passerades bla the affordable care act.

Republikanerna hade aldrig en absolut majoritet under dessa två år.
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-11-10 12:09:50 följande:
    Tror du missat xempelvis detta:
    http://abcnews.go.com/Politics/trump-gop-nominee-mention-lgbtq-citizens-acceptance-speech/story?id=40791340

""As your President, I will do everything in my power to protect our LGBTQ citizens from the violence and oppression of a hateful foreign ideology, believe me," Trump added."

Mexiko kommer att få betala för muren. På ett eller annat sätt. De vill knappast ta notan direkt så det är fullt tänkbart att Trump avser införa avgifter på varor och resor till/från Mexiko istället.
    Precis. Denna är rätt rolig också.

www.washingtontimes.com/news/2016/nov/2/donald-trump-holds-high-flag-gay-equality/

Märkligt nog fick detta mycket lite uppmärksamhet i media. Kanske för att det inte stämmer överens om den bild som media ville måla upp kring Trump.

Sanningen är den att snubben verkligen verkar bry sig om denna community. Jag tycker själv att det är oerhört vackert hur Trump har fått republikaner att applådera och jubla när HBTQ-rörelsen kommer på tal. Finns infen annan republikan som varit så pass progressiv i dessa frågor. Liberaler bör tacka honom.
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-10 17:11:28 följande:

Oj oj oj, nu har nog Trump fått nåt att tänka på.
    Hörde just att flera svart grupper hotar med våld, om dom inte omgående får sina rättigheter tillgodosedda och sina levnadsvillkor förbättrade.

Och jag anar att deras tålamod är väldigt kort, det ser som Trump skulle behöva sjunga "We shall overcome" och lugna de svarta massorna...

Det är inte Trumps väljare som är sura nu. Rätt roligt att rösta på en annan kandidat, och sedan kräva att den person en inte röstade på ska fixa allt NU PÅ EN GÅNG.

Men oroa dig inte för den populism som nu pågår i USA. De kommer lugna ned sig. Trots allt en mycket liten minoritet som gnäller likt barnungar i detta nu.
  • Konstatera

Trump är inte ens president än, och ni gnäller om att han redan ska börja fixa saker och ting.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-10 18:55:14 följande:
    Tyvärr tror jag du har fel, det med tanke på hur det sett ut de senaste två åren, år som präglats av allt fler oroligheter och våldsamheter mellan "svarta och vita".

Det har inte uppmärksammats så mycket i svensk press, kanske av ointresse eller p.g.a allt annat som varit av långt mer intresse för oss här i Europa.
    Vi har ju upplevt den största flykingvåg vi nånsin haft, så det har såklart varit mer ängläget att skriva om, än ökade raskravaller/rasmotsättningar i USA.

Vi får ju faktiskt veta väldigt lite i vår media, om hur det eg är ställt i USA, det handlar ofta om saker som oväder och vad presidenten håller på med, och väldigt sällan nåt om det inrikespolitiska klimatet.

Nu tror jag iofs inte svenskar i allmänhet bryr sig så mycket, inte jag heller, det ska erkännas, bryr mig väldigt lite t.o.m.
    Det är saker som borde vara relativt lätt för USA att ordna upp, men som dom aldrig tycks få nån ordning på..
    Men p.g.a av det jag håller på med, så ramlar det över mig mycket som rör inrikes problem från många länder, utan att jag letar den infon aktivt. 
    Svensk media har nog lagt mest krut på svarta vs polisen och BLM. Visst finns det stora problem och även jag tror att motsättningarna kommer att bli större och större, dessvärre. Det har dock inte mycket med Trump att göra.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-11 11:51:18 följande:
    Det har det redan gjort, han påstår att media tillsammans med "yrkesprotestaner" ligger bakom upploppet i Orlando och övriga protesttåg.
    Nåt som nu fått media att reagera kraftigt.

Lite mer siffror.

Det var endast 53% som röstade av alla röstberättigade, alltså fick Trump stöd av ca 25% av det amerikanska folket, så han har absolut inte nån majoritet av det amerkanska folket bakom sig, tvärtom.

Och nu hyllar extremhögern i USA, som öppet nazistiska grupper och Ku Klux Klan sin nye ledare, Donald Trump. He will make America white again!

Finns det verkligen nån som längre tror att Trump kan ena USA?
    Inte jag iaf, det verkar istället gå käpprätt åt h-vete med ilfart, om inte Trump träder fram och talar till folket, på ett sätt som kan lugna ner dom.
    Att inte rösta är en röst på vinnaren. USA har lågt valdeltagande, men det kan mycket väl vara så att även en stor del av de som inte röstade faktiskt skulle rösta Trump om de var tvungna.

Jag tycker för övrigt att du ska ta din passion för att Trump inte har majoritet och applicera det på svensk politik. Vi har ett parti med enkom ett par procentenheter i regering, för bövelen.

Med svenska mått mätt har Trump ett oerhört starkt stöd.

Enda anledningen till att Trump eventuellt kommer få svårt att ena USA, handlar om att dumma människor, framför allt demokrater likt barn som är besvikna på julafton, kan komma att sätta sig på tvären och inte ge Trump en chans. Självklart kan ingen president ena ett folk som inte vill bli enat.

Trump har redan i sitt vinnartal sagt han vill vill vara allas president och betonat vikten av att landet ska enas. Idioterna svarar med upplopp. Jag hoppas åtminstone att media tar sitt ansvar och bedömer Trump rättvist. Jag misstänker dessvärre att agendan kan komma att fortsätta.

Sorgligt.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?