Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-10-22 12:27:48 följande:

En riktig höjdare. Vi får hoppas att Flash Gordon inte har övergett FL för gott, få om ens någon debattör här har fått mig att skratta så ofta.

Här var det något om att många före detta presidenter står på kö för att få sina namn som hangarfartyg - Men Donald Trump kommer att gå förbi dem alla. Eller kanske flyta är ett lämpligare ord i sammanhanget.

Nåja. Grejen är väl att Trump måste kunna locka andra väljargrupper än vita män. Min uppfattning är att han inte har lyckats särskilt väl så här långt

"Kvinnokvoteringsaspekten" som du och Konstatera tog upp skulle jag vilja vända på. Hade det varit en manlig demokratisk presidentkandidat som haft precis samma politiska bakgrund och gärning som Hillary skulle ingen överhuvudtaget ha reagerat på den. Det är just för att hon är kvinna som hon får så mycket skit från personer som i grunden anser att en kvinna inte duger som USA:s president.

Jag tog inte upp kvinnoaspekten. Jag tror dock att det är en högst marginell anledning till varför hon inte är särskilt älskad. Tror du att Michelle Obama hade varit lika impopulär?

Jag har för övrigt tagit upp flera sakliga anledningar till varför Hillary får mycket skit. Sluta flumma.
  • Konstatera
    Anne på Grönkulla 1 skrev 2016-10-22 12:38:51 följande:

Det där stämmer inte. Hillary är en ful fisk, en gammal räv som varit inblandad i mycket korrupt och konstigt, både inom och utom USA:s gränser. Jag tror faktiskt att folk skulle ha tyckt ÄNNU MER illa om en man med den bakgrunden. I och med att H är kvinna så tolkas det automatiskt som lite harmlösare, lite mjukare, lite snällare. Fastän Hillary är hårdare än flinta. Och kallare.

Kommer ihåg ett skämt en gång, i den där amerikanska talkshowen med mannen med den oproportionellt stora hakan, kommer inte ihåg vad han heter nu. Han läste upp en påhittad väderrapport och fick in diverse aktuella amerikanska fenomen. Den slutade med:

"And in /namn på ort/, it was ten degrees colder than Hillary. Ten degrees colder than Hillary - that's COLD!"

SÅ himla träffande!

Visst är det så. Folk ogillar det faktum att hon ljuger, voterat för destruktivitet, att hon misstänkts för brott, att hon gjort sig rik på politiken, att hon erkänt sig ha en privat och publik persona samt att hon talat skit om det amerikanska folket betydligt mer än det faktum att hon är en kvinna.

Liknande argument är farliga då det tar fokus från personens faktiska kompetens. Trump har gynnats av samma mekaniker. "Jag är rik och framgångsrik, rösta på mig . . "
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-10-22 14:09:32 följande:

Nej, jag flummar inte, minns mycket väl när du kallade henne kärringen, inte kärringen Clinton utan enbart kärringen.

Ja, jag tror att även Michelle Obama eller vilken som helst annan kvinna hade fått möta just det motstånd som finns mot att kvinnor kan hamna i positioner där de kan ta beslut som påverkar många av oss män.

Hillary Clinton ljuger påstår du. Valet står mellan två kandidater - om dessa bägge skulle omfattas av pomperipossaeffekten skulle Clinton få en snabel medan Trump skulle få en kran längre än den mur han vill bygga mot Mexiko.

Jag kan inte påstå att jag är särskilt förtjust i Clinton som politiker men jämfört med Trump är hon ett under av pålitlighet och dessutom, till skillnad från honom, ingen ynkrygg.

Haha, du gör fortfarande en grej av det där. Jag har även kallat Trump för gubbfan och gubbjävel, men reaktionerna uteblir. Jag tycker att H Clinton är en mycket usel politiker som knappast vore bra för det amerikanska folket. En feg kärring om du så vill.

Kvinnokortet håller inte. Inte en enda gång har jag hört Trump diskvalificera Clinton på meriten att hon är kvinna. Jag har inte heller hört etablerad media tala illa om det faktum att hon är kvinna. Men uppenbarligen är detta folkets största hang up, trots allt!? Sedan verkar du glömma bort att alla får skit i detta val. Den privilegierade Trump är givetvis mest utsatt. Även Bill har fått utstå en hel del.

En klok person, som gör en objektiv bedömning förstår varför hon ifrågasätts. Inget har med kön att göra. Jag har aldrig gjort en sådan poäng, utan genomgående förklarat varför jag anser henne vara olämplig i sak.

Du är en populist som letar enkla förklaringar på mer djupgående problem. Nej. Clinton är inte ogillad pga att hon är kvinna.
  • Konstatera
    Kung Markatta skrev 2016-10-22 15:54:44 följande:

Det gnälls ju en del, i alla fall från visst håll, på AKB.

Men det gnälls inte mer på typ Löfven och Åkesson?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-10-22 16:35:56 följande:

Haha, har du testat Revaxör

Eller är det tinnitus som drabbat dig.

I senaste debatten kallade han henne "nasty woman".

Öh, ja. Du besitter sannerligen konsten att värdera en text. Låt mig göra det enkelt för dig. Det vitala här är inte att hon är en kvinna, utan att hon är nasty. Det där är ju en av Trumps go to lines. Brukar fraseras "nasty person".

Det där är varken sexistiskt eller diskriminerande mot något kön. Finns inget i det där som talar om för oss varför en kvinna inte kan vara president. Hade han sagt att Hillary inte kan bli president pga av att kvinnor inte kan ta tuffa beslut eller att kvinnor inte kan hålla sams ex så kan vi börja snacka.

Du tycker alltså på riktigt att Hillary primärt ogillas eftersom hon är kvinna? Är det den främsta kritiken som riktas mot Hillary? Kan du utveckla lite för jag förstår faktiskt ingenting. Ser du inte hur populistiskt och inkonsekvent din argumentation faktiskt är?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-10-22 16:40:49 följande:

Läs gärna det här - så kanske du kan revidera din uppfattning om att kvinnor inte kan begripa lika väl som oss män vad det innebär att vara kvinna

www.theguardian.com/commentisfree/2016/oct/20/nasty-woman-insult-hillary-clinton

Förlåt, men orkar inte läsa fler av dessa usla krönikor som du brukar länka till. Men låt mig gissa. Skribenten gör en poäng av att fler kvinnor också kallats nasty women och att män omöjligtvis kan sätta sig in i den känslan.

Jag är lite less på sådana forcerade och konstruerade texter, om jag ska vara ärlig.
  • Konstatera

Ett noterande.

Trådens Clinton anhängare har fortfarande inte kommenterat den senaste tidens avslöjanden kring Clinton och hennes närmaste. Ärliga och seriösa debattörer? Bedöm själva!

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-10-22 19:04:47 följande:
    Konstatera skrev 2016-10-22 18:02:06 följande:
    Förlåt, men orkar inte läsa fler av dessa usla krönikor som du brukar länka till. Men låt mig gissa. Skribenten gör en poäng av att fler kvinnor också kallats nasty women och att män omöjligtvis kan sätta sig in i den känslan.

Jag är lite less på sådana forcerade och konstruerade texter, om jag ska vara ärlig.
    Du är less på konstruerade texter du inte läst men vars innehåll du gissat dig tillSkrattande

Som pojkrumsaktivist är du lika tyckmycken som okunnig.

Det är inte utan att jag förstår att Trump kan vara en hjälte ur ditt perspektiv.
    Empiri, min gode herre. De få gånger du velat säga något har du sagt det med hjälp av en länk till det en annan skribent skriver. Varje gång har det varit en usel poäng.

Jag gissar inte. Utan jag vet att jag har rätt ty du är så otroligt förutsägbar.

Notera här också hur du inte lyckas komponera några motargument i synen på Clinton i form av person kontra kvinna.

Tom och innehållslös!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-10-22 19:22:09 följande:
    Finns redan kriterier såsom medborgarskap. Född i landet kunde man däremot stryka.
    Då ska vi se här. Vi ska bara ha en viss typ av politiker - en mall som ingen får bryta, och du behöver inte vara född i landet. Låter lite som om att du saknar den gamla goda kolonialtiden.

Läskigt!Glad
  • Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-23 11:36:23 följande:

Exakt. Så varför inte "nasty person" nu då? Varför poängtera att det är en "nasty WOMAN"?

Ja, varför ... jag vet inte. Kanske för att hon är kvinna. Trump kallade även Ted Cruz för nasty guy i rep debatten, kanske för att han är man.

Ni hugger på helt irrelevanta ting. Finns ingen relevans eller konsekvens i ert sätt att argumentera.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?