Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-09-27 15:29:28 följande:
    Det borde väl i så fall vara den sortens "poll" där man får rösta om man vill, ungefär som när RFSL ordnade en partisympatiundersökning och SD blev största partiet eller som enkäterna här på FL där man kommer fram till att hälften av Familjelivs medlemmar stöder SD eller dödsstraff eller Skrattande

Själv tyckte jag att Trump verkade vara ovanligt pigg för sin ålder och att han klarade sig hyfsat första halvtimmen men allteftersom tilltog gaggigheten.
    Jag vet inte. Däremot säger en poll med flera hundratusentals röster faktiskt en hel del. Jag tycker åtminstone inte att det ska marginaliseras mer, än en persons åsikt på en tidning.

Jag delar din uppfattning för övrigt. Jag tycker att Trump vann första 30, varav Clinton vann resterande 60.
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-09-27 15:02:52 följande:
    Till och med på den väldigt mycket vänstra sajten Slate vann Trump med 54 - 46 när folk fick rösta om saken och CNBC hade med över 355000 röster Trump med en 5-6% vinst.

.
    Det man kan säga är att det inte finns någon samsyn och något förtroende kvar längre.

Media, som CNN, väljer att trycka på siffror som gynnar deras sak. De sk "fakta-kontrollanterna" väljer, vrakar och vinklar för att få den ena eller andra att se sämst ut. Moderatorer i debatter väljer att låta vissa saker passera och avger felaktiga påståenden ...

Det finns inget samtal kvar överhuvudtaget. ingen kan lita på den andra sidan att vara "fair and balanced" längre.

Detta val kommer knappast att avgöras i TV-debatter där alla bara intar sina förutbestämda positioner utan på valmöten där supportrarna skall entusiasmeras och i samtalet folk emellan. Av "stämningen" i nationen.
    Ja visst. Times-poll har över 800 000 röster och Trump leder fortfarande med en liten marginal. Men visst. Aftonbladets studio expert är väl en bättre källa på vem som vann debatten.

Jag delar också många av dina tankar kring förtroendet för media. Jag avskyr åsiktsjournalistiken. Djupt! Vad gäller debatten tycker jag dock att moderatorn gjorde ett helt okej jobb. Han lade fundamenten för en ärlig debatt. Problemet är efterspelet och den bristfälliga och väldigt ensidiga analys som följer. Men så är det och det är vad det är.

Jag tror ju att debatterna är hyfsat viktiga i år av den enkla anledningen att valet är oerhört jämnt. Men historiskt sett har de haft ganska liten betydelse. Men i år kommer några ynka procentenheter spela roll. Men än mer vitalt så kommer valet avgöras i hemmen och på gatorna i den egna byn. Jag tror mycket på Trump eftersom gräsrötterna är starkare. Trump har en folkrörelse bakom sig, Clinton har publiken som helst inte vill diskutera politik och de som hatar Trump. Inget inspirerande budskap för den lilla människan och tillväxten hos hennes väljargrupp bör således inte kunna bli särskilt mycket större.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-10-05 17:39:04 följande:
    Ja det är väl det som är problemet i US, att få folk att rösta.., tyvärr verkar vi gå åt samma håll här i Sverige.
    Även det tillskriver jag de (a)sociala medierna som gör att många flyttar fokus från verklig genomförbar politik, till en massa skitsaker som eg inte faller under någon politisk åskådning, och som ligger långt utanför vad som är genomförbart i Sverige, rent politiskt.
    Rätt märkligt inlägg medborgaren. Sverige har ett väldigt högt valdeltagande. Dessutom är röstbenägenheten växande hos grupper som tidigare låg på soffan. Mycket positivt. Sociala medier har även gett många grupper en röst, som de tidigare ej hade. Det finns för och nackdelar med sociala medier. Det du nämner är positivt med sociala medier.

Kan du utveckla den senare delen. Vad ligger utanför genomförbarhet i Sverige? Om något så är det politiker som slutat drömma. Mycket farligt. När hörde du en sosse tala om framtiden senast? Ni missar varför en som Trump är populär. Gubben är gammal, men har olikt ex Hillary Clinton, framtidsvisioner. Inte negativt.
  • Konstatera

En liten påminnelse. Hillary Clinton är den politiker, demokrat som republikan, som tagit emot flest donationer från företag och diverse regimer. Alltså USAs mest köpta politiker. Detta vill ni aktivt lyfta fram som en god kraft. Mycket sorgligt!

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-10-05 14:23:01 följande:
    Med tanke på att Trump nu är inne på sin 7:e konkurs, så lär det bli dyrt för USA:s medborgare i framtiden.
    Och ska ingen betala skatt i USA, likt D Trump själv, ja då lär skutan USA sjunka snabbare än Titanic.

Det är möjligt att han slipper åtal, men förlorar han valet, då lär det finnas många som kommer att jaga han med blåslampa och göra livet mer än surt för denne skattesmitare.., om inte annat så kan det bli tal om lagändringar, så att fifflare av typen Trump åker dit.

Och en sak är säker, det att fler och fler inser att Trump är en riktigt usel affärsman, och aldrig varit nåt annat, det är jag helt övertygad om.
    Trump har utnyttjat lagar som politiker de facto har möjlighet att reglera. Som amerikan, hade jag varit betydligt mer orolig över att rösta på den politiker som tjänat absolut mest pengar på att "representera folket". Det säger oss snarare att hon representerar sig själv.

Detta är en person som är i helt fel forum. Politiken bör inte vara en plats där du kan samla på dig enorma rikedomar. Det är perverst. Kanske bör Trump och Hillary rentav byta branscher? Vad säger du?
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-10-07 14:36:40 följande:
    Ja jag har inte mycket till övers för dagens amerikanska politiker, blev f.ö minst sagt skräckslagen över att höra varför högern/evangelisterna rösta på Trump
    Anledningen var att Clinton är för abort och Trump emot, det avgjorde helt valet av deras kandidat, resten var ointressant.
    Det bevisar om nåt hur inskränkt många amerikaners syn är när det gäller politik.

Om USA vill forsätta vara en stormakt med inflytande i Världen, så måste dom välja en president som kan hantera både den inhemska och de utrikesproblem som finns.
    Det går inte att fortsätta ta till vapen så fort nåt går dom emot, vi kan ju se att alltfler länder får problem så fort USA blandar sig i med nån form av militära medel.
    I stort sett hela den problematik vi ser idag med Syrien som centrum, utgår från USA:s misslyckade krigföring eller stöd till krigförande grupper de senaste 15-20 åren.

Du kanske såg den amerikanska dokumentären på SVT för nån dag sedan, där bekräftades just detta, och det av de inblande, bl.a Petraeus och CIA, inga okända eller suspekta personer alltså.

http://www.svtplay.se/video/10458397/sa-skapades-is/dokument-utifran-sa-skapades-is-avsnitt-1

Skulle Trump mot all förmoden bli USA:s president, då är det nog slut med USA:s kvarvarande "goda rykte", då den mannen verkar ha noll koll på omvärlden.
    Antagligen lär vi få se ett antal länder byta sida från USA till Kina, det finns redan de som är på väg att göra det, som t.ex Phillipinerna, och det kan komma att betyda en helt annorlunda maktfördelning, åtminstone i Asien, men inte helt otroligt även i Afrika och delar av Arabvärlden.

Men vi får vänta och se vad som händer, just nu är det så jävla spänt kring utveckligen i Syrien med omnejd, det kan smälla rejält där, om inget drastiskt händer som får till en avspänning..., Turkisk militär stationerad inne på Irakiska mark, USA m.fl allierande som indirekt nu hotar att bomba bort Assad, Saudi som retar gallfeber på Irak och som gärna ser Irak indragit i krig, o.s.v.., fan vet hur det ska sluta.
    Jag delar din analys. Det roliga är bara att det du beskriver är ett argument mot Hillary Clinton. Hon har stött och aktivt arbetat för precis denna utveckling.

Du tror på fullt allvar att USA kommer bygga upp sitt goda rykte under Hillary Clinton? Uppenbarligen har hon inte koll på sin omvärld, då inte mycket gott har kommit från hennes politiska gärning som bla innefattat insats i Syrien, Irak och Libyen. Om du tror att världens ledare kommer tappa förtroende för USA enkom p.g.a. att Trump blir president så har du inte förstått någonting. Den enskilt största anledningen till varför många ledare världen över är sura på USA bottnar i det faktum att de anser att USA inte tar ansvar för sin imperialism, utan istället skyller allt på icke-samarbetsvilliga parter i diverse stater.

En "outsider" hade gjort mycket gott för USAs rykte om du nu på riktigt, som ditt namn antyder, bryr dig om vad länder utanför västvärlden anser om just västvärlden. Länder sitter för övrigt inte och överväger om de ska välja Team Kina eller Team USA LOL. Marknaden är betydligt mer komplex än så.
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-10-08 15:19:07 följande:
    Trump fungerar inte mer än som uppviglare åt människor som gillar väsen för väsens skull.

Tänk dig om Obama sagt "grab them by the pussy". Det har jag väldigt svårt att föreställa mig och likadant att Clinton skulle kläcka ur sig något motsvarande sexistiskt.
    Yes, och det går under devisen att du måste vara skolad politiskt från väldigt ung ålder för att kunna bli president, eftersom att alla andra vars existens inte går ut på att fiska röster och popularitet från ruta ett, säger en hel del dum skit genom åren som senare kommer kunna användas emot dig. Jag anser att vi måste visa en större ödmjukhet och förståelse. Jag är inte lika säker som du på att vi vill ha robotar som representerar oss.

Självklart har väl Obama använt ordet pussy i något sammanhang? Vem har inte gjort det? Den stora skillnaden är att Trump verkat i en helt annan bransch. Tro fan att det är mer okej att snacka om fittor i dokusåpa världen, än vad det är i politikens värld.

I politikens värld är det väl mest Anthony Weiner och Bill Clinton som snackat om sånt.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-10-08 15:36:55 följande:
    Otänkbart.

Men Trump har ju en helt annan målgrupp än Clinton eller Obama.

Alltså - en vanlig politiker skulle vara körd - men frågan är om inte Trumps anhängare tycker att man ska kunna ta kvinnor på fittan om man så vill - åtminstone om man är en framgångsrik man.
    Det roligaste med detta är att bevittna efterspelet. Män, tonvis av män som förargas över att Trump sa som han sa. Snacka om hyckleri. Det Trump tycker är inte värre kvinnoförtryck, än att bevittna random p-rulle.

Du kan låtsas vara Jesus gullepojke om du vill, men du lurar ingen.:D
  • Konstatera

Jag är för övrigt inte lika övertygad som alla andra om att detta enkom är negativt för Trump. Vi vet redan nu vad nästa debatt kommer upptas av. Detta ger Trump chansen att attackera Bill Clinton.

Något som hade setts som malplacerat utan denna kontext.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-10-08 10:39:06 följande:
    Jag skriver ju att jag inte gillar någon av kandidaterna, så jag har alltså inte mycket till övers för Clinton heller.
    Och nej, jag tror inte Clinton kan bygga upp USA:.s f.d goda rykte, till det behövs en helt annan sorts politiker än både Clinton och Trump.

Men nu står USA inför valet mellan en gaphals utan minsta kunskap om utrikespolitik och hur den globala ekonomin fungerar, och som kommer att reta gallfeber på många länders regeringar.
    Och en kandidat som förmodligen kommer att bibehålla nåt slags status quo, och då är det senare att föredra.
    Det skulle åtminstone inte ställa till med ett ekonomiskt kaos i USA, och hålla de flesta länder någorlunda lugna.

Men som jag säger, ingen av kandidaterna är bra för USA eller för omvärlden, bara för att få ordning på den alltmer problematiska inhemska utvecklingen som sker på de flesta områden krävs, men som döljs utåt för omvärlden och även det amerikanska folket, en president som vågar ge sig på USA:s ekonomiska system med full kraft.
    Och det är nästan omöjligt, då de krafter som motsätter sig en ny ekonomisk fördelningspolitik, har ekonomiska resurser att stoppa det.
    Nej jag förstår att du inte har mycket över för Clinton av det du beskriver. Är du säker på att Clinton kommer uppnå någon sorts status quo? Utvecklingen de senaste åren är knappast ett tecken på just detta.

Jag hävdar att USA redan i detta nu retar gallfeber på många stater.

Look. Sanningen är den att du dömer ut Trump på ren spekulation. Vilket är fine. Men jag vet inte om det du säger väger särskilt tungt, egentligen.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?