Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

FDFMGA skrev 2016-10-31 23:30:04 följande:
    Nej, han har ju redan garderat sig. Vid en förlust är det dels valfusk och dels massmedias fel.

Och allvarligare - hans sympatisörer tror honom: Risken är att såren efter den här valkampanjen inte kommer att läka på länge länge, oavsett utgång. Men vinner Clinton begränsas skadorna till USA, vinner Trump så gissar jag att USA:s tid som ekonomisk stormakt snart är förbi och det kommer inte att vara en smärtfri utveckling för oss övriga.

Jag är inte lika säker som du på att han kommer att förlora.
    Du tycker inte att han har en poäng i att amerikansk massmedia är emot honom?

Du tycker att amerikanska mediehus är objektiva i sin granskning av båda kandidaterna?

Om Clinton vinner har vi till en början en president som är under utredning av FBI och som potentiellt sätt riskerar åtal. Jag tror inte att FBI öppnade upp undersökningen av Clintons hanterade av säkerhetsklassat material utan anledning.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-01 17:40:04 följande:
    Så såväl du som Trump är motståndare till pressfrihet.

Hörde på nyheterna att Erdogan låtit gripa chefredaktören och ett antal journalister på en oberoende turkisk tidning, och sen har vi ju Putin också.

Nej, jag anser inte att staten ska bestämma vad tidningar skriver.
    Nej. Du är inte emot pressfrihet enkom pga att du tycker att mediehus ska försöka ge läsarna en så pass sanningsenlig och rättvis bild som möjligt av olika händelser. Aftonbladet såväl som Avpixlat får producera precis vad de vill och ha vilka åsikter de vill, men det innebär inte att kritiken ska utebli.

Det är rätt uppenbart att den största delen av amerikansk media behandlat Trump sällsynt illa samtidigt som de inte varit särskilt kritiska mot Clinton. Så vad är fel i det Trump säger? Givetvis kan det ha eventuell påverkan i valets utgång.

Du verkar förespråka en utveckling av Trump TV och liknande initiativ.
  • Konstatera
    Konservativ skrev 2016-11-01 21:31:25 följande:

Att kritisera medierna är inte det samma som att förespråka censur.

Det är rätt anmärkningsvärt att du ens behöver poängtera detta.

Men så kan det ju vara
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-01 22:26:31 följande:
    Nej, inte så länge man nöjer sig med att i vanlig ordning gnälla om världens orättvisor i allmänhet och i synnerhet de som drabbar Trump.

Men det är en smula tröttsamt att konstatera att Trump spelar på just de ständigt förfördelades önskan till revansch.

Samtidigt som det är obehagligt att se hur den rysk statlig kontrollerad media så tydligt tar ställning för Putinvännen Trump.

Eller som Putin uttryckte det att Trump representerar den enkla människan, den som är trött på eliten.

Ungefär samma budskap som det FL:s putinister trumpetar utSkrattande
    Du är mycket bra på att undvika att svara på frågor. Klart som tusan att RT tar ställning för Trump då ryssarna behandlas som skit av amerikansk etablissemang. Ryssarna får skulden för det mesta, om vi nu ska tro demokraterna. Men du är ju en av dessa personer som förespråkar den utveckling som skett de senaste åren. Dvs kritisera aldrig tidningar och tv-kanaler, om du inte vill anklagas för att vara emot pressfriheten. Varför gnäller du om RT? Är du en stor supporter av Erdogan månne?

• Konstatera

E

nihka skrev 2016-11-01 23:57:24 följande:
    Bara 7 dagar kvar nu tills det är klart att Hillary Clinton blir USAs nästa president.
    En röst på Hillary Clinton är en röst på Tim Kaine, i detta nu. Vi vet inte ännu om Hillary Clinton kommer få möjlighet att installera sig i det vita huset än en gång. Utredning pågår.

• Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-02 01:24:31 följande:
    Lite som med SD. "Vi står för det enkla folket" säger de, samtidigt som de kallar sig för "eliten" och froterar sig med storföretags chefer och ledare. Trump är lika mycket för det enkla folket som jag är för syfilis. Dvs inte alls.
    Är Clinton för det enkla folket menar du?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-04 06:43:17 följande:
    Mm, det är intressant att reflektera över vad man anser vara viktigt. Vissa anser att anklagelser om slarv med mail är betydligt allvarligare än anklagelser om våldtäkt mot barn, det gör inte jag.

Däremot konstaterar jag att det åtminstone finns ett område där Trump är konsekvent. Han har ju förklarat att han har rätt till de "fittor" han vill ha och barn har ju också kön - så det är klart att han ansåg sig ha rätten att våldta ett barn.
    Jo, men vi måste också leva i verkligheten ibland. Den juridiska verkligheten är den att det är bevisat att Hillary Clinton slarvat med säkerhetsklassad information och sedan därtill medvetet försökt förstöra bevis. Denna handling alone, hade mycket väl kunnat leda till en dömande dom. Folk är sura på henne, för att det visar på att det amerikanska rättssystemet inte är rättvist.

Det innebär inte att folk marginaliserar våldtäkt på barn. Det finns en anledning till varför denna våldtäktsanklagelse inte har blåsts upp i media på samma sätt som Clintons skandaler. Det handlar om att en anonym person påstår sig ha blivit våldtagen för 22 år sedan av Donald Trump. Som du förstår, är det i närmast helt omöjligt att göra seriösa nyheter av sådan knapphändig information.

Det som är en aning problematiskt, är det faktum att oavsett vem som vinner presidentvalet, kommer vi att ha en man som anklagats för våldtäkt i Vita Huset.

• Konstatera
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-04 10:58:25 följande:
    Fast är du förvånad? Vi lever i landet där det godtas att metallrörsviftande rassar som hotar och hatar och sparkar på fyllon är att jämställa med, eller är mindre allvarligt än att köpa Toblerone på fel kort.
    Fast nu är ju Mona Sahlins fadäser helt klart värre än Kent Ekeroth fadäser. Så rätt rimligt egentligen! Med det sagt, är jag inget fan av någon av dessa typer.

För övrigt är det OERHÖRT töntigt att skriva "metallrörsviftande rassar som sparkar på fyllon." Gå till överdrift, månne?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-11-02 06:45:34 följande:
    Nja, jag kanske inte är så bra på att identifiera frågor ur påståenden, så jag är osäker på vad det var för fråga jag undvek.

Erdogan har ju precis som du åsikter om hur pressen ska fungera, men till skillnad från dig har han också medel att se till att journalister som inte rapar hans sanningar fängslas.

Konstatera skrev 2016-11-01 16:50:33 följande:
    Du tycker att amerikanska mediehus är objektiva i sin granskning av båda kandidaterna?
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-11-05 11:04:33 följande:
    Såg/läste idag att Trump visste om e-mailen flera veckor innan FBI rapporterade om dom, och att FBI hade meddelat Trump om det.
    Det finns alltså bevis för att FBI "delar säng" med Trump.
    Självklart har vi delar av FBI som sannerligen är Trump-vänliga. Det var för övrigt Giuliani som erkänt att han kände till emailen i förhand. Troligtvis har även Trump känt till detta, men inte alls säkert.

För övrigt humor hur demokraterna gått från att älska FBI till att hata FBI. När Comey menade att åtal inte ska väckas mot Hillary Clinton hyllades han stort. Nu är han och hela FBI tydligen pro-Trump.

För övrigt är Hillary Clintons relation med FBI högst problematisk. FBI är ju ett av de organ, som ska jobba närmast presidenten. Det verkar finnas noll förtroende från något håll. FBI utreder deras eventuellt kommande chef, samtidigt som deras chef anklagar FBI för att motarbete henne p.g.a av att hon är en kvinna. Det här är ett stort problem för Hillary, om hon nu skulle bli POTUS.

För att addera ytterligare en spekulation. Det ryktas om att det var NYPD som gjorde tillslaget mot Weiners dator och där hittade dessa beryktade 650 000 email. Det ska också ha varit NYPD som tryckte på FBI att åter öppna upp utredningen, med hot om att de annars själva skulle publicera allt. Vi får se hur stor sanningshalt det finns i detta påstående, men sett att vissa medier skrivit om det.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?