Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Flash Gordon skrev 2016-11-09 23:25:09 följande:
    Five easy pieces:

- Tillsätt en konservativ domare på den tomma stolen i högsta domstolen. Han har senaten med sig och detta kommer att vara hans mest avgörande beslut under de kommande fyra åren.

- Riv upp ObamaCare. Här har han redan republikanerna med sig.

- Förbättra för veteranerna. Borde vara en no-brainer för en republikansk kongress.

- Intensifiera arbetet med att utvisa illegala invandrare som dömts i domstol. En stor symbolfråga och det borde inte möta något större motstånd från den republikanska majoriteten.

- Börja förstärk gränsskyddet mot Mexiko. Stor symbolfråga som inte heller den borde möta överdrivet motstånd från en republikansk majoritet.

Samtliga dessa borde han kunna påbörja inom de första tre-sex månaderna.
    Du glömde, beskär kvinnors och HBTQ personers rättigheter, nåt vi säkert kommer att få se.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-10 00:08:11 följande:
    För övrigt tycker jag att det är synd att så många är dystopiska och negativa. Donald Trump sade precis det vi alla ville höra i hans segertal, nämligen att han ska ena landet och att han ska värna om relationer till andra länder. Även Clinton har sagt att vi måste ge Trump en chans. Obama menar att det inte finns någon anledning till oro.

Varför följer ni inte i deras fotspår. Varför agerar ni likt paranoida kärringar?

Själv tycker jag att det är skönt att USA inte längre styrs av dynastier. Riktigt trött på Bush och Clintons. Det var dags för något nytt.
    Herregud, han sa vad som stod i manuset han fick i sina händer, för inte är du väl så naiv att du för ett ögonblick tror att det är hans egna ord?

Och att ena USA har han redan själv satt stopp för, ingen av de grupper han dömt ut otaliga ggr, kommer att tro på ett ord på vad han säger.

Jag lovar, den dag blir USA:s galjonsfigur för ett jämlikt och enat USA, där allas rättigheter tas tillvara enligt de mänskliga rättigheterna, den dan kommer Solen att slockna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare

Nåja, nu är valet överspelat, och jag ser fram emot hur Trump ska genomföra sin politik.
    Han har några månader att ge svar på det, och han kommer att bli jagad in i sömnen av media som vill få svar på dom frågorna.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-10 11:47:25 följande:
    Jaha?

Några särskilda förlag du tänker på när du skriver detta?

Nu nämnde jag bara några förslag som ahn snabbt kan genomföra.

Och det han definitivt kan genomföra direkt. Första timmen som president. Det är att dra tillbaka alla Obama "Executive Orders".

I och med att Obama aldrg fick kongressen med sig var han tvungen att styra med dekret. Alla dessa kan DJT nu ta tillbaka med en namnteckning. Bland annat den som skyddar illegala invandrare från risken för deportation.

Att skrota DEN, och istället låta lagen ha sin gång, skulle ligga helt i linje med hans vallöften.

www.washingtonpost.com/politics/many-of-trump...
    T.ex abort för kvinnor, och de rättigheter som HBTQ personer har kämpat sig till, som att bli likvärdigt behandlade som icke HBTQ personer.

Har en känsla av att dom kommer att få sina rättigheter fråntagna sig, vilket han redan under valkampanjen sagt sig stödja.

Jag tror inte Mexico kommer att gå med på att betala för nån mur, så det kan knappast sjösättas.
    Jo det förstås, om USA:s medborgare betalar för den med skattepengar, då går det förstås.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-11-10 12:09:50 följande:
    Tror du missat xempelvis detta:
    abcnews.go.com/Politics/trump-gop-nominee-men...

""As your President, I will do everything in my power to protect our LGBTQ citizens from the violence and oppression of a hateful foreign ideology, believe me," Trump added."

Mexiko kommer att få betala för muren. På ett eller annat sätt. De vill knappast ta notan direkt så det är fullt tänkbart att Trump avser införa avgifter på varor och resor till/från Mexiko istället.
    Det översta har jag hört han själv säga tvärtom med egna ord, så det återstår att se.

Men iaf, nu har jag förstått att man/de sakkunniga, tror att Trump ska låna upp pengar för att kunna rusta upp infrastrukturen.
    ( Nån det ringer en igenkännande klocka för.., har vi inte sett det i annat annat land för "länge sen".., gick ju inte så bra i längden  )

Men om han gör som ovan, då blir det som jag sagt, ett uppsving i USA:s ekonomi under några år, så funkar det alltid.
    Problemet är att han samtidigt sänker en massa skatter, så det riskerar bli väldigt lite tillskott i skattekistan, och den utveckling man nu röstade bort, får alltså ännu mer luft under vingarna
    Och när lånekostnaderna kommer att bli högre, det blir dom per automatik när inflationen och lönekostnaderna ökar, så kan det bli en uppåtgående spiral av lånande..., vi har sett det förut, och vi vet att det alltid slutar på samma sätt.

Att lönekostnaderna kommer att öka, det vi vi av minst två tre olika orsaker, det finns säkert många fler som kommer att göra sig märkbara över tid.

Först, vanliga amerikanare har inte fått några reella löneökningar på decennier, och det är dom nu utlovade.., kan bli mycket svårt att inte uppfylla det löftet.

Det andra är att inflationen kommer att gå upp, med prisökningar som då kommer som våren efter vintern, dom måste kompenseras, vilket kan göra att lönerna ökar ytterligare.

Det tredje är att USA:s arbetskraft är fulltecknad, dom har idag en arbetslöshet på ca 4-4,5%, vilket kan översättas med att att det inte finns några arbetslösa att tillgå.
    Den nivån "arbetslösa" kommer alltid att finnas i det samhälle vi idag har, lite långt att förklara, men så är det.

Lägg till att (om jag ine minns fel) Trump ska utvisa 3 miljoner, folk som idag gör jobb som inte de vita amerkanarna själva vill göra.., hur ersätta dom? Tvångsarbete?

Men som sagt, om han lånar till allt han vill göra, så kommer det att bli rejäl fart på ekonomin, dock på konstlad väg och med lånade pengar.
    Och hur reagerar då länder som Kina och Japan, som är de som äger mest papper gällande den amerikanska statsskulden.., att det knappast lär bli possitivt, om Trump lägger 45% i skatt på deras varar som importeras kan vi vara säkra på.
  • Världsmedborgare

Det har inte börjat bra med att ena landet, redan nu pågår våldsamheter och protester mot Trump på flera ställen. (nån som är förvånad? Inte jag iaf.)

Kom även ihåg, att det inte är den som får flest röster som vinner ett presidentval i USA.
    Det är den som lyckas bäst i de viktigaste/mäktigaste delstaterna.
    Och även i det här valet, så förlorade den med flest röster, vilket knappast gör det lättare att ena landet.

Vi kan säkert tänka oss vad som händer när abortlagarna ska ändras, när rättigheterna ska tas ifrån HBTQ-folket, och när 3 miljoner ska utvisas, eller varför inte när moskéerna ska stängas/förbjudas.
    Glöm heller inte urbefolkningen, dom har på senare tid, alltmer handfast börjat kräva tillbaka sitt land och sina rättigheter.

Jag har en obehaglig känsla av att det redan svårt splittrade USA, kan bli än mer splittrat än nånsin tidigare.
    Kanske är det precis vad som behövs, innan det kan ske nån slags försoning.., vem vet.

• Världsmedborgare
    Anotherone skrev 2016-11-10 14:46:24 följande:
    Jag är definitivt inget proffs på politik men jag tror att Mr Trump kommer bli varse vilka begränsningar som finns, ganska snart efter att han tillträtt. Ja han är president men han fattar inte alla beslut rakt av utan han har guvernörer, kongressens båda kammare, högsta domstolen och massor av federala instanser han måste komma överens med och få sina beslut igenom.
    Där ligger det knappast till hans fördel att han kommer helt grön och inte har verkat inom politiken innan. Dessutom ser USA helt annorlunda ut än Sverige, sånt som vi tar för självklart som tex. hur länge man får ersättning som föräldraledig, kan skilja sig jättemycket från en delstat till en annan. Så det är ju som massor utav småländer i ett stort land. Och det här med miljön och att öppna kolgruvor, där är han ju helt lost. För jag vet inte vem han tänker sig ska köpa det här kolet? Han måste ha missat att resten av världen försöker få till en jättestor omställning till andra energikällor.....

Det är lite som i min hemkommun där vi fick skifte i senaste valet och de som vann var inte samma gäng som lämnat makten fyra år tidigare utan ganska mycket utav "nybörjare" inom kommunal politik. Det tog inte lång tid innan de förstod hur styrda de är av skatteintäkter för att ha resurser att röra sig med och att många beslut  redan är fattade av tidigare majoritet och dessa kan de varken ändra eller backa ur utan det är bara att verkställa. Bl.a. ville man "ta tillbaka" verksamheter som idag var fristående (som skolor, LVU-boenden etc) men det är ju inte bara att säga upp avtal och smacka upp ett par kommunala skolor bara sådär. Så de har inte kunnat leverera sin utlovade politik mer än till någon liten procent kanske....
    Tänk om fler än du kunde begripa just det självklara du räknar upp, men hur ändra anhängare till populister som vägar i sten att inse att tomt prat inte är detsamma som politk i verkligeheten.

Tack för att du finns, hoppas du kan förklara dessa enkla saker för folk som vägrar förstå.
  • Världsmedborgare

Kan det inte komma nåt bra ur det här då?
    Givetvis kan det det, det brukar alltid finnas nåt bra att klämma fram, hur illa det än kan se ut.

Själv hoppas jag föstås på att NATO-frågan nu läggs åt sidan, vi ska vara alliansfria och samarbeta frivilligt med våra grannländer, inte binda upp oss i nån allians som NATO, en allians vi nu ser kan lämna oss helt i sticket.

Sen hoppas jag det leder till ett minskat USA-beroende, och där blev  handelsavtalet med Kanada klart i sista minuten0
    .
    Vi kan ju börja med att stoppa NSA/CIA/FBI att fritt få avlyssna alla oss svenskar, det är ju för jävligt att dom har mer tillgång till vårt privatliv, än vad som tillåts våra svenska mydigheter att se om oss.

Jag skulle även vilja se en helt politiskt oberoende större grupp, som med skattepengar på heltid åkte runt i Världen och gjorde "reklam" för Sverige och våra produkter och tjänster.
    Det finns visserligen nåt liknande.., handelsdelegationer och andra, men den är ofta politisk och företrädd av företag, jag vill se en oberoende och långt mer kraftfull grupp.

Det finns många länder som är rena svarta hål på vår svenska handelskarta, och många bäckar små, ger långt bätter trygghet i alla avseenden.

• Världsmedborgare
    Anotherone skrev 2016-11-10 15:59:31 följande:
    Tack, det var fint sagt!

Lite beröm och sanningar är knappast nåt vi kan få/ge för mycket av, så du är väl bekommen, i detta populismens tidevarv.
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-11-10 16:56:27 följande:
    Precis vad jag skrev. Det finns inget mystiskt eller speciellt med Trump. Han har att förhålla sig till samma verklighet som alla andra och om du följt med i politiken hade du förstått hur politiken fungerar. Vissa saker går genomföra andra inte. Svårare än så är det inte.

Jag har inte sett dig kräva svar på hur några vallöften som kommit från någon annan sida än den du för tillfället tycker sämst om skall genomföras. Att du ständigt måste söka något att vare emot och letar orsaker för att rationalisera ditt agg gör inte Trump till något speciellt. Om någon annan vunnit som du tyckt bättre om hade du istället suttit och försökt skapa ursäkter för de löften som inte kunnat infrias.
    Så du kan heller inte svara mer än med en massa prat utan innehåll.

Själv tycker jag det du skriver är helt ointressant, och ännu en populistisk upprepning.
    Du måste väl förstå, att kan man inte förklara hur politska löften ska genomföras och finansieras på ett konkret sätt, så är det inget annat än ren å skär populism.

I Sverige, så vet jag inget annat parti än SD, som inte samtidigt med sina löften är noga med att tala om hur och ifrån var pengarna ska komma.
    Gör dom inte det, ja då kommer dessa frågor i blixtfart från sina motståndare eller från media.

Alltså, i de allra flesta fall, så behövs inte mina frågor ställas, dom svaren får vi per omgående, så vi kan istället förhållas oss till sak.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?