Flash Gordon skrev 2016-11-10 12:09:50 följande:
Tror du missat xempelvis detta:
abcnews.go.com/Politics/trump-gop-nominee-men...
""As your President, I will do everything in my power to protect our LGBTQ citizens from the violence and oppression of a hateful foreign ideology, believe me," Trump added."
Mexiko kommer att få betala för muren. På ett eller annat sätt. De vill knappast ta notan direkt så det är fullt tänkbart att Trump avser införa avgifter på varor och resor till/från Mexiko istället.
Det översta har jag hört han själv säga tvärtom med egna ord, så det återstår att se.
Men iaf, nu har jag förstått att man/de sakkunniga,
tror att Trump ska låna upp pengar för att kunna rusta upp infrastrukturen.
( Nån det ringer en igenkännande klocka för.., har vi inte sett det i annat annat land för "länge sen".., gick ju inte så bra i längden
)
Men om han gör som ovan, då blir det som jag sagt, ett uppsving i USA:s ekonomi under några år, så funkar det alltid.
Problemet är att han samtidigt sänker en massa skatter, så det riskerar bli väldigt lite tillskott i skattekistan, och den utveckling man nu röstade bort, får alltså ännu mer luft under vingarna
Och när lånekostnaderna kommer att bli högre, det blir dom per automatik när inflationen och lönekostnaderna ökar, så kan det bli en uppåtgående spiral av lånande..., vi har sett det förut, och vi vet att det alltid slutar på samma sätt.
Att lönekostnaderna kommer att öka, det vi vi av minst två tre olika orsaker, det finns säkert många fler som kommer att göra sig märkbara över tid.
Först, vanliga amerikanare har inte fått några reella löneökningar på decennier, och det är dom nu utlovade.., kan bli mycket svårt att inte uppfylla det löftet.
Det andra är att inflationen kommer att gå upp, med prisökningar som då kommer som våren efter vintern, dom måste kompenseras, vilket kan göra att lönerna ökar ytterligare.
Det tredje är att USA:s arbetskraft är fulltecknad, dom har idag en arbetslöshet på ca 4-4,5%, vilket kan översättas med att att det inte finns några arbetslösa att tillgå.
Den nivån "arbetslösa" kommer alltid att finnas i det samhälle vi idag har, lite långt att förklara, men så är det.
Lägg till att (om jag ine minns fel) Trump ska utvisa 3 miljoner, folk som idag gör jobb som inte de vita amerkanarna själva vill göra.., hur ersätta dom? Tvångsarbete?
Men som sagt, om han lånar till allt han vill göra, så kommer det att bli rejäl fart på ekonomin, dock på konstlad väg och med lånade pengar.
Och hur reagerar då länder som Kina och Japan, som är de som äger mest papper gällande den amerikanska statsskulden.., att det knappast lär bli possitivt, om Trump lägger 45% i skatt på deras varar som importeras kan vi vara säkra på.