Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Konstatera skrev 2016-11-07 17:39:43 följande:
    Det råder ingen enhetligt konsensus om att Trump är fel och Clinton rätt.

Att Comey inte vill väcka åtal mot Clinton en andra gång är inte uteslutande goda nyheter. Jag tror att många fortfarande anser att det hon bevisligen gjort, dvs slarvat med säkerhetsklassat material tillika raderat bevismaterial är en handling som mycket väl hade kunnat leda till åtal redan från början. Den hållningen förändras inte, utan tvärtom är det ytterligare en påminnelse för många att Clinton står över lagen. Sedan har saker och ting de facto avslöjats om Clinton som inte är särskilt smickrande. Detta finns fortfarande i folks minnen på valdagen. Sedan vore det naturligtvis naivt att tro att detta är sista turen kring Clintons emails. Vi ska trots allt komma ihåg att målet inte lagts ned.

Det som är bra, är att väljare nu kan utgå från att de röstar på Clinton och inte Tim Kaine. Samtidigt tror jag inte att många verkligen trodde att Comey skulle rekommendera åtal om det än så bevisades att Clinton mördat småbarn. Utan det handlar snarare om kalabaliken och kaoset som verkar omgärda Clinton varthän hon går.

Vidare får vi inte heller släppa Clinton Foundation, vars utredning pågår. Samtidigt tror inte jag att det kommer leda någonstans. Det är ju svårt att bevisa att en "födelsedagspresent" på en en miljon till Clinton, inte är detsamma som en muta.

Jag tror allt som allt, att detta ger Clinton ytterligare +1-2% i opinionen. Men det blir fortfarande väldigt tight, må jag lova.

En rolig observation angående Comey. Han har gott från en hederns man, till en ryssvänlig, sexistisk man till ... en hederns man igen. Det vänder snabbt i Clinton-onanisternas världSkrattande
    För mig är båda fel, vilket jag sagt flera ggr tidigare.

Men i valet mellan en fullblodsidiot som Trump och en H Clinton som bara kommer att köra på i samma hjulspår, vad gäller det som kan drabba oss som inte lever i USA, så är valet enkelt.

Det här sammanfattar bra vad som sägs om Trump runt om i Världen:
    http://www.di.se/nyheter/brittisk-stjarnekonom-trump-varre-an-brexit/

Sen kan man ju undra hur det ska gå för USA:s lantbruk om NAFTA rivs upp.
    Vem ska dom då exportera sina produkter till?
    Fast det är förstås possitivt för Mexico, kanske det enda i mörkret, deras jordbruk har i princip slagits ut av USA:s köttexport
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Warza skrev 2016-11-07 19:48:46 följande:
    En röd insekt som du skulle vara fantastiskt att få känna på om vi stod öga mot öga.
    Hoppas att amerikanska protesterar våldsamt om fuskarna lyckas få Clinton vald.

Ännu en våldsförespråkare, troligen en högererxtremist och Putinist som förirrat sig hit.

I dag röd, igår blå, och dan före det, grön, jo jag tackar för alla färger jag får njuta av, och bättre röd än död.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-07 20:24:34 följande:
    Vi håller inte med varandra.

Jag är inte heller något större fan av NAFTA. Rätt tydligt att inte mycket gott har kommit ur det avtalet. Amerikaner har förlorat jobb då storföretag kunnat flytta sin verksamhet utomlands för billigare produktion. Siffrorna varierar, men talas om runt tre miljoner jobb de senaste tio årpken. Om vi ska ta ett bredare perspektiv på avtalet så har NAFTA inte heller haft särskilt goda resultat i ett land som Mexiko. Minimilönerna har ökat marginellt, om ens något.

Jag förstår inte vad det är du försvarar. Klart som tusan att NAFTA ska rivas upp.

Nej NAFTA ska inte rivas, men dom behöver förändras för att följa med i tiden.
    Att riva upp handelsavtal, utlöser ofta rena handelskrig, och det gör alla till förlorare.
  • Världsmedborgare
    misil skrev 2016-11-07 23:39:57 följande:
    Trump står för stollerier Clinton står för allt som blivit fel med det politiska systemet i USA.
    Om jag var amerikansk medborgare skulle jag inte rösta på någon av dessa,heller inte propagera för någon av dessa,eftersom jag skulle vilja ha kvar min heder efter valet.
    Det är inte bara i USA det gått snett med det politiska systemet, vi ser samma sak i stort sett samma sak över hela Världen idag.
    Och det beror på att storföretagen och då speciellt vapenindustrin fått på tok för stort inflytande.

Det kan lätt bevisas genom att se vart alla pengar som skulle gått till vanligt folk har tagit vägen, så gott som alla ökade vinster har tillfallit de redan rika, företagen och dess aktieägare.
    Görs inget åt den utvecklingen, ja då kommer vi få se alltmer av extrema politiker och partier, och vart det slutar vet vi genom att studera historien, det blir krig, våld och konflikter.

• Världsmedborgare

Ja det är bara ett erkänna, Trump blir nog USa:s nästa president.
    En sorgens dag för vi som trott på en bättre värld, ja trott, för nu ser det verkligen mer än illa ut, så det är svårt att tro på det längre.
    Hoppet står till republikanerna själva, som stoppar alla galenskaper som Trump villl driva igenom, vilket iofs inte är omöjligt.

Men risken är stor att klimatavtalet rivs upp, att handelsavtalen rivs upp, att Putin får fritt fram att ge sig på t.ex Baltländerna, att kvinnor åter tvingas bort från makten och till saker som män beslutar ska gälla för dom.
    Plötsligt ter sig problemen med Daesh, Talibaner, Bok Haram , m.fl kriminella terrorgrupper som rent fjuttiga problem, i jmf med vad Trump kan komma att ställa till med.

Vinnare är Putin och vapenindustrin, och givetvis alla populister som ännu inte inser vad som är på väg att hända, och vad dom drar in oss alla i.
    Redan nu rasar börserna världen över, så ett 1:a smakprov på vad som väntar, har redan visat sig, dom/vi vet att handelskrig är oundvikliga.

• Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-11-09 06:18:49 följande:
    Haha, vad var det jag sa!

Återigen har jag bevisat att jag har fingret på samtiden genom att calla Trump som president redan under 2015. Även gott att kunna casha ut.

Vad hände med polisen. Clinton var inte ens nära i slutändan.

Det här är en vinst för demokratin. Det här är en vinst för alla oss fria och tänkande människor.

Underbart
    Herregud, du gör mig verkligen mörkrädd, men du är verkligen ett bevis hur illa ställt det är med det politiska tänkandet idag, och du är sinnebilden för vad det populistiska står för, alltså noll ansvar, bara skadeglädje.
    Sorgligt nog har du rätt, det ser så illa ut över hela Världen som du säger, vilket gör att jag tappat tron på en bättre värld för alla, den lär tyvärr inte bli bättre för nån.

Men förklara gärna hur populistiska budskap som inte går att genomföra kan gynna nån ö.h.t.
    Att mycket av det politiska är helt fel idag, det är vi överens om har jag förstått, men förklara hur det blir bättre genom att helt slå sönder ett system utan att ha ett alternativ?

Som "tur" är så vet eg ingen vad som väntar, det ser vi tydligt på världens börser som rasar.
    Vi vet bara vad som inte går att genomföra, men som Trump lovat, som att riva upp avtalet med Iran, det går inte, så endera måsta han följa det, eller köra ett eget race.
    Få Mexico att betala för en mur går givetvis inte heller, så den kostnaden får USA stå för själva.
    Nya handelsavtal som ensidigt gynnar USA, ja det begriper vam som helst att det inte går, lika lite som det går att flytta hem alla jobb från utlandet.
    Det sista kommer mer troligt att leda till att flera USA baserade företag väljer att flytta utomlands, åtminstone de mer exportberoende.

Men värst är nog ändå att Trump vill skrota miljöavtalet och satsa på kol, det sätter hela mänsklighetens framtid på spel.
    Men tyvärr så skiter du och andra populister helt i konsekvenserna av ert handlade, bara ni får ställe till med så mycket elände det bara går, så är ni nöjda.
  • Världsmedborgare
    FDFMGA skrev 2016-11-09 07:54:19 följande:
    Ja, och vad händer efter Trump? Vad händer när de förlorade jobben inte kommer tillbaka, när klasskillnaderna bara blir större?

En ny populist som anspelar på att Trump bara var en del av etablissemanget och att man behöver rensa upp ordentligt först innan USA kan återvinna sin storhet?

Eller en återgång till förnuft, civilisation och samarbete länder emellan?
    Det är just det, ingen vet., inte mer än att det inte kommer att bli det Trump utlovat amerikanska folket.

Det troliga är att det kommer att bli en inhemsk uppgång/förbättring under ett tag, men när exporten minskar, problemen hopar sig, och pengarna tar slut, då kan det rasa fort.

Förhoppningen står som sagt till republikanerna själva, som kan sätta stopp för alla galenskaper.
    Trots allt så finns det massor med förnuftiga repulikaner som kommer att gå emot Trump, helt enkelt för att Trump:.s idéer rimmar illa med vad de republikaner med makt vill.
  • Världsmedborgare

Det riktigt tragiska med USA-valet är att det inte ens var politiskt utan enbart ett missnöjesval.

En utfrågning bland resp väljare, visar att H Clinton hade/har 11% förtroende hos sina väljare, och det var inte mycket bättre hos D Trump, där var/är siffrorna 16%.

Så inga väljare tror på att deras politik ska förverkligas, folk röstade av helt andra orsaker, mot en politik (ett etablissemang) som enbart gynnat storföretag (t.ex Trump:s företag) och de redan rika.

Så ser det ut även här i Sverige, ändå vill folk se ännu mer av den varan, vilket för mig är helt omöjligt att förstå.

Det bästa ex på det, är att sympatisera med på partier som inte vill begränsa vinsterna i välfärden, och som samtidigt vill se sänkta skatter.
    Ni vill alltså skänka bort era skattepengar, som skulle gått till vår välfärd, och ge dom till företagen och dess (aktie)ägare.
    Samtidigt vill ni se en ökade välfärd, men det går ju inte utan pengar/att höja skatten, nåt vi kan enkelt kan slippa om vi begränsar vinsterna, dom pengarna finns ju redan där.., hur i h-vete får ni det att gå ihop?

Men OK, jag har inget emot att skatterna höjs för de som tjänar mest, så att vi får mer pengar till vården, så det får väl bli så istället.

• Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-11-09 11:25:11 följande:
    Nu i förlustens stund kommer alla domedagsprofetsiorna !

Käns det trist när gatans parlament rest sig och sagt ifrån ?

Svara bara på en enda fråga, den som vi "domedagsprofter" vill ha svar på, nämligen hur ska Trump kunna genomföra det han påstår sig vilja?

Så kryp nu inte undan som alla andra skräninga populister med gummirygg, utan visa att du har lite ryggrad, ge mig och alla andra ett svar på en fråga ingen annan ännu har kunnat svara på..., hela jävla Världen väntar ivrigt på ett svar.

Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?