Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Verkligen. Som sagt ska prata med min läkare först oavsett.

Lägger upp en bild på min SF-kurva. Om nån vill slänga ett öga på den som sett såna förr så får ni väldigt gärna säga hur ni tycker den ser ut.

GästenT skrev 2016-09-02 21:14:39 följande:

Haha tack! Gnäller sällan och pratar knappt om min graviditet överhuvudettaget så kanske behövde spy ut lite negativitet. ;D

Jaaha va sjukt! Är ju försig både bra och dåligt att ledigheten blir påtvingad 3 veckor innan. Beror ju verkligen helt på hur man är som person. Men skönt att slippa den diskussionen ens. :) Va skönt att du ändå mår såpass bra! Då känns ju verkligen graviditetsdiabetes mindre troligt om man ser till din helhetsbild. Är säkert som du säger att hon gått på rutin för att vara säker. Men hade det bara vart ett vanligt litet blodprov som undersökning så hade det inte känts lika omständigt att kolla upp för dig.

• Loppan84

Älskling!!!! Jag dör <3

Symetrical skrev 2016-09-03 07:56:44 följande:

Godmorgon från mig och världens förmodligen sötaste små tassar! <3

• Loppan84

Har hört detsamma från många. Ska be om precis så, mätning efter en vecka så ser vi då. Är ju också så att han vänt sig sen förra mätningen och ligger högt i magen plus att det är en annan bm som gjorde första mätningen. Tack för svar.

Symetrical skrev 2016-09-03 07:55:56 följande:

Hur noga mätte hon? En gång, eller flera? Räcker ju att man har en mindre sammandragning under mätningen för att det skall kunna sticka iväg ett par cm, så jag tycker att du absolut bör be om en ny mätning i typ nästa vecka som förstaåtgärd. Ditt blodsockervärde är, precis som du säger, det som indikerar på om du skulle kunna lida av graviditetsdiabetes och med tanke på hur bra det låg borde du verkligen få slippa glukosbelastningstest. Gjorde det förra graviditeten och det var verkligen vidrigt! Sååå glad att jag slapp den här gången. ':D

• Loppan84

Haha nej! Måste säga att när jag ser bebisbilder nu blir jag helt galen! Längtar så vansinnigt efter min plutt nu. Har du lust att skicka en bild via PM? Hade varit kul att se lilltrollet men förstår såklart om du inte vill dela på nätet.

Hur mår ni annars? Hur mår du? Funkar det med amningen? Kommit nån baby blues än?

Symetrical skrev 2016-09-03 11:57:45 följande:

Lite så är det ju! Tror du att man får socialen på sig ifall man tar sig ett bett eller två?!?

• Loppan84

Skönt att höra att ni mår bra <3 Låter som sllt gått så smidigt för er. Så himla härligt. Ger lite hopp också ;)

det de med tungan har vi hört också att om man gör det med en gång så känner bebisen knappt det men efter nån vecka gör det riktigt ont. Ändå är det inte rutin att de kollar det på BB men man ska be dem - det roliga är att av all info vi drt är detta typ det enda som satt sig i min mans hjärna. Han tar på väldigt stort allvar att han ska be läkaren kolla tungan på BB ;D

Ja men tror det där med blues kanske bara är bra, ibland är det ju så skönt att få gråta av sig lite - så länge man VET att det är normalt och vad det beror på så kan förhoppningsvis bara ta det med lugn och ro. Men är säkert en hemsk upplevelse om man aldrig hört om det och ör helt oförberedd, så tycker det är väldigt bra att det pratas om det så man är lite förberedd :)

Symetrical skrev 2016-09-03 12:32:01 följande:

Det kan jag absolut göra.

Vi mår hur bra som helst allihopa! Milian bara sover och sover, så vi passar alla på att mysa så mycket som möjligt. Amningen har kommit igång, men han hade en väldigt kort sträng under tungan, vilket är vanligt att födas med, men som oftast leder till att bebisen får sämre tag om bröstvårtan och man lättare får sår. Var dock på återbesök hos barnläkaren igår och då klippte de den, så nu känns det mycket bättre. Trodde att han skulle bli mycket ledsnare och att jag (tuff som jag är när det kommer till mina barn ) skulle börja gråta, men det gick jättefort och han vart knappt påverkad av det alls. '

Ingen babyblues än, får se om det kommer. Sist fick jag lite när storebror var typ 3-4 dagar gammal. Varade dock bara några dagar, så inget jag led av.

• Loppan84

Jaha, kanske inte är så illa då. Men hört att andra blivit väldigt dåliga, måste oavsett ta minst en halv dag ledigt från jobbet.

Men nu har alla jag pratat med sagt samma sak - be om en mätning till, och också att de ska kolla urinen först. Var kanske lite väl drastiskt att få den remissen med en gång bara baserat på sf-mål. Vi har inte diabetes i familjen, har bra blodsocker, inte överviktig, inte gått upp för mkt och inte några symptom... Bara det där sabla sf-måttet som faktiskt kan bero på att bebis vänt sig eller att hon mätt annorlunda (har ju bara haft henne en gång innan, före det hade jag annan bm).

eagle87 skrev 2016-09-03 12:32:46 följande:

Loppan jag fick göra glukos belastning i v 28 då de är standard i England om de finns diabetes i familjen... Tyckte inte de va sååå farligt drickan smaka ok de som va jobbigt för mig va att man skulle vara fastande från kl 22-09 på morgonen sedan blodprov sedan dricka sen Vånta igen 2 timmar sen blodprov

• Loppan84

Wow härligt! Hoppas på samma "tur" då ;)

Hur mycket gick du upp totalt och hur mycket av det har du redan gått ner? Tror du har ganska bra gener på den där punkten där alltså ;)

Symetrical skrev 2016-09-04 12:33:47 följande:

Sjukt ändå hur pass fort magen kan dra ihop sig! Även om den, som sig bör, känns som en degklump!

• Loppan84

Haha säker på att du är jättefin, men ja bra tillfälle att passa på och hålla lite på vikten. Var underviktig till jag va 26 och måste säga att för mig har det alltid varit lättare att vikten neråt, än att påverka den uppåt så jag vet att det kan va tufft att gå upp.

Skönt att kroppen verkar återhämta sig bra för dig då, det är ju det viktigaste och att du känner dig stark och frisk.

Låter som en dröm med sömnen! Så skönt att du inte känner dig sliten, håller tummarna för att det håller i sig.

Symetrical skrev 2016-09-04 15:37:16 följande:

Jo, men det har du absolut rätt i. Generna spelar in mycket! Jag gick upp totalt 10 kg och hade imorse gått ner 6,2 av dem, så det verkar gå lika fort som efter storebror. Planen är dock att försöka stanna på min målvikt den här gången istället för att fortsätta ner 4-5 kg till och påminna otäckt mycket om en 12-årig pojke i kroppen. XD

• Loppan84

Usch då stackare. Har du ätit nått särskilt som du tänker är orsaken? De säger att matförgiftning inte är skadligt så länge det inte är toxoplasma eller listeria och det är extremt ovanligt. Särskilt om du undvikit allt på "förbjudna listan". Så tror inte du behöver oroa dig. Men går magsjuka nu också, iaf här. Och - men hoppas inte det är det såklart - är ju inte ovanligt att börja bli rejält dålig med illamående runt vecka 7. Själv hade jag också problem med ont i magen, diarré och gaser där ett par veckor :-/

ö

mamalolo skrev 2016-09-04 17:15:27 följande:

Hej allihopa!

En liten uppdatering. Har varit sängliggande hela dagen idag. Mår konstant illa och vill bara sova. Misstänker matförgiftning (även om jag under den senaste veckan känt mig mer påverkad av graviditeten än tidigare gånger). Jag har nämligen fått diaré och det gör så där ont i magen som det gör vid matförgiftning. Hoppas bara det inte är farligt för fostret. Mår pyton! Men försöker ändå vara tacksamt mitt i allt. :) vecka 7+0 imorgon.

T
  • Loppan84

Ja stakkar deg. Håper du blir bedre straks. Men hva har du spist som er grunnen til matforgiftning? Hvis du vet hva du muligens kan blitt dårlig av er det også enklere å finne ut av hva type bakterie det kan være - og om det er noen risiko for baby. Er sikkert ikke noen fare da.

mamalolo skrev 2016-09-05 08:11:36 följande:

Så svårt att veta men detta kändes annorlunda. Var totalt sänkt och hade rejält ont i magsäck och tarmar igår. Har inte ätit något särskilt annat än att jag äter ute på restaurang väldigt mycket just nu pga blir illamående av matlagning (!) + blir hungrig paniksnabbt. :) Time will tell, I guess.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend