Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

GästenT skrev 2016-04-11 18:50:59 följande:
    Va mysigt!! Vilken vecka är du i nu? :) Är det bara ett extra ul du gör 9e maj eller är det kub? Jag var också hos bm idag och tog alla blodprover, både till kub och alla andra rutinprover. :)
    Går in i vecka 10 på onsdag.
    Och det är kub i maj :)
    Vad kul, när har du kub-ultraljudet då? :D
  • Sajocawa
    Kolan91 skrev 2016-04-12 07:38:21 följande:

Hej tjejer!

Tänkte fråga er ff experter.

Har bim idag och tempen har legat varannan dag sedan 5 dagar tillbaka och pendlat från 36.9-37.0. Idag på bim var den 36.8 (dock en timme tidigare) hade ni räknat det som kört?

Tacksam för svar!!

Grattis till alla bebismagar! Längtar tills min tur (har försökt ett år nu).

Hejsan! Det finns en tråd som heter Tempar/Fertility Friends där massvis med människor som också tempar och kan svara på din fråga. Härinne tempar vi inte längre.
    För att svara på din fråga, kört är det väl inte förrän tempen är under coverline.
    Lycka till.
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-04-14 15:16:38 följande:

Vill se fler bebismagar!!!!

Haha jag har inte mycket till bebismage, men ni får ändå se, jag gick in i v. 10 igår. Magen är helt klart större än med första barnet (galet när det inte ens är en bebis som tar plats ännu!?!!!) och idag var jag tvungen att rota fram och inviga mina mammabyxor :p
  • Sajocawa

Helt galet! Är idag i exakt samma dag som när jag i förra graviditeten fick veta om mitt MA, alltså 10+0. Blev lite lätt orolig nu på kvällen eftersom jag inte ens mått illa en enda gång den här graviditeten (jag vet, jag vet att alla graviditeter är olika, men ändåååååå).
    Dessutom hade jag för mig att man inte kunde höra hjärtljud förrän typ vecka 12(?) men googlade upp en artikel där jag läste att från vecka 9-10 kan man höra bebis hjärtljud så jag sprang fort som attan för att leta upp dopplern jag köpte förra graviditeten, och jovisst, inuti mig tickar ett jättesnabbt litet hjärta!!! <3 NU är det bannemej på riktigt!!

• Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-04-21 08:35:12 följande:
    Om de ser så ska vi ta reda på det. Om vi inte hinner ändra oss i bilen dit :P
    Symetrical skrev 2016-04-21 06:46:21 följande:

Woop woop! Well done!

Jag kör också på dagliga promenader, även om det går långsammare och långsammare. Försöker komma upp i åtminstone 5 km/dag. Mår bättre av det i förlängningen, känner jag. Framförallt nu när jag bara är hemma!

Lycka till på rul! Vilken tid är det? Ska ni ta reda på kön?

Jag ska definitivt fortsätta promenera (jogga blir nog svårt för foglossningen i längden, men kanske cykla) :) kände mig direkt mycket piggare och gladare. 5 km är ganska lagom tycket jag. Än så länge iaf. Mina släktingar har dragit igång en fb grupp som heter "en halvmil om dagen" och det har blivit jätte populärt. Tror tidningar har skrivit om det och allt. Fast i finland då.

Tack! Det är kl 10 :) är jättenervös nu. Vi ska ta reda på kön om det går.Åh, MÅSTE testa NU! :)
    Åh vad spännande!!! Du får uppdatera ASAP! :D
  • Sajocawa

Gjord en helkroppsmassage idag och foglossningen slog till rejält... Har känt av det ända sen jag blev gravid men nu blev det plötsligt mer påtagligt..
    Hoppas det lägger sig nu när jag hinner vila upp mig över helgen..

• Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-04-23 18:20:27 följande:
    Saknar sushi sjukt mkt.. Spec laxen :( blir ledsen bara jag tänker på sushi
    Vi äter sushi, och lax, i princip varje vecka. Det är inga problem ;D
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-23 18:03:11 följande:

Är det nått ni saknar att äta?
    Kan inte sluta tänka på rinniga ostar, som tallegio, idag. Så otroooooligt sugen på ost och kex. Funderar på att köpa en god parmesan som substitut. Men det blir inte samma sak. Ahhggg! Dock är tanken på vin fruktansvärt motbjudande så tror inte jag kommer sakna det åtminstone.

Jag saknar också mögelostar till kex och sånt, men det är nog det enda. Annars kan man nog komma runt de flesta begränsningarna vad gäller sånt jag vill ha som ost, chark mm genom frysning/upphettning. Alkohol drack jag inte innan graviditeten heller. :)

Det enda jag saknar annars är min massage, haha. Har blivit så bortskämd med att få massage minst 1 gång/veckan så har känt sånt extremt starkt behov av massage senaste veckorna, känner mig såå stel och spänd, men bara två veckor kvar tills någon är villig att ge mig igen!
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-23 18:54:16 följande:
    Åhh lyxigt! Hubby överraskade mig med en massage på ett fint spa när vi var i Sverige i påsk. Jag fick gravid-massage då va jag väl i vecka 11. Kan du inte be om en sån då eller gör ni inte det där?
    Åh vad skönt! Vi har gravid-massage både i skolan och på mitt jobb, som egentligen är anpassad för att kunna göras hela graviditeten, men hos oss är reglerna ändå satta till 13 veckor (för att ingen ska kunna skylla på massagen efter ett ev. missfall) och det är ingen som vill ge med sig där, varken på jobbet eller i skolan.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-04-23 20:39:01 följande:
    Oj jaha! Visste faktiskt inte att det var risk när man gjorde gravid massage tom :-/

Men de gör det på sturebadet iaf för det va dör jag va, och du bor väl i Sthlm? Förstår om du får gratis där du jobbar/går på skola att det inte är så kul att betala dock - men är ju mysigt att få några timmar på själva badet också på köpet :)
    Haha äh jag står ut i två veckor till. Jobbar på ett annat stort spa i Stockholm så har rätt mycket tillgång till bad och sånt ändå. Har tänkt att jag ska föröka ta mig dit oftare nu bara och försöka simma under graviditeten men har insett att jag verkligen aldrig har tid... :(

Tror däremot inte att det är så stor risk det där med massage innan vecka 13, vid gravidmassage är det lite mer lullilull-mys (japp, nytt ord!) och inte så hårda grepp, men ofta säger många massörer stopp bara av den anledningen att en person som får missfall inte ska kunna gå tillbaka till salongen och skylla på massagen.. :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend