Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Ja det låter lite krångligt att göra provet på två olika ställen... Kanske ska försöka ta en tur till sthlm i v 12 då...

Ja jag vet det låter helt sjukt, det är tillåtet för de som är 37+ men annars är det faktiskt olaglig så jag får inte skicka några prover hit för de får inte ge besked om avvikelser :(

Man får göra själva ul:t privat i v 12 och de kan då säga om nått ser konstigt ut men man får inte göra provet någonstans och man får inte heller boka ul för att specifikt mäta nacken men en generell koll och då brukar de också göra det...

sagoskog skrev 2016-02-23 21:34:51 följande:

Oj, är det olagligt? För provet så är det perfekt i tid. Men ul görs i v 11-14. Jag får fram lite olika tidsgränser för ul när jag googlar (svårt att veta om det avses som t.ex. v11 eller 10+ också). Men det kan kanske vara möjligt att göra de sista dagarna du är i sthlm. Analysen av blodprovet tror jag däremot tar någon vecka, så resultatet kanske inte är färdigt då. Men det kan ju bara vara en säkerhetsmarginal de skriver ut.

Att göra ul i norge kan kanske bli svårt om kub är olagligt. De måste ju kunna sammanställa blodproverna och nackspalten för att få fram sannolikhetsberäkningen.. I ett datasystem antar jag? Oinsatt på den punkten.

Jag tror nog att det bästa du kan göra om du vill göra kub är att ringa en privat mottagning och se om ni kan hitta en lösning. Kanske kan de göra allt i sthlm, men du får resultatet senare (när analysen av blodprovet är färdigt). Eller så kanske de kan skicka en beställning på proverna till Norge och du tar dem där. Vi har t.ex.många vc som drivs av norska legevisitten och våra svenska provet skickas till Norge för analys.

• Loppan84

Tack för bra tips! Ska undersöka detta imorgon. Vet inte vad nått är eller funkar märker jag - ska googla doppler nu ;) Hör är mödravården fan retarded - de tar lite blodprov och blodtryck hos vc och sen är första kontrollen/mötet med mvc eller m i v18 om man inte väljer att gå privat. Ingen info alls om nått innan dess :(

sagoskog skrev 2016-02-23 22:11:59 följande:

Jag tycket iaf att du ska fråga en klinik i svergie om de har någon lösning. De vet ju exakt när de vill mäta osv. Det kan ju bli att du får ta två turer i värsta fall. Men prover i sverige kan du ju iaf ta på vilken vc som helst. I vissa fall kan du behöva ta med dig ett underlag när det är via olika utförare och beställare (privat/landsting). Men det kan skickas på post och du behöver bara ta dig över gränsen isf. Sen kan jag inte svära på att det är exakt vad som gäller mellan ej landstingsanknutna privata vårdgivare, men det borde vara samma. Det får du ju höra med dem isf.

I annat fall så kan man ju välja att bara göra den enda delen av kub. Resultatet blir dock inte riktigt lika säkert. Personligen hade jag isf valt nupp (ul) delen. Då en avvikande nackspalt m.m. velat vara en starkare indikation på att något är fel än moderns värden.

Det är väldigt konstigt att det inte är tillåtet under en viss ålder. Nog för att det är vanligare vid hög ålder, men knappast viktigare för äldre än för yngre. Och det händer ju faktiskt yngre med. Tycker att alla som vill borde få den möjligheten när det finns. Oavsett om det är för att ta ett aktivt beslut eller för att förbereda sig. Sen har kub ganska många brister i sin sannolikhetsberäkning, men det är en annan fråga och är ju lika oavsett 20 år eller 37 år.

• Loppan84

Tack för bra tips! Ska undersöka detta imorgon. Vet inte vad nått är eller funkar märker jag - ska googla doppler nu ;) Hör är mödravården fan retarded - de tar lite blodprov och blodtryck hos vc och sen är första kontrollen/mötet med mvc eller m i v18 om man inte väljer att gå privat. Ingen info alls om nått innan dess :(

sagoskog skrev 2016-02-23 22:11:59 följande:

Jag tycket iaf att du ska fråga en klinik i svergie om de har någon lösning. De vet ju exakt när de vill mäta osv. Det kan ju bli att du får ta två turer i värsta fall. Men prover i sverige kan du ju iaf ta på vilken vc som helst. I vissa fall kan du behöva ta med dig ett underlag när det är via olika utförare och beställare (privat/landsting). Men det kan skickas på post och du behöver bara ta dig över gränsen isf. Sen kan jag inte svära på att det är exakt vad som gäller mellan ej landstingsanknutna privata vårdgivare, men det borde vara samma. Det får du ju höra med dem isf.

I annat fall så kan man ju välja att bara göra den enda delen av kub. Resultatet blir dock inte riktigt lika säkert. Personligen hade jag isf valt nupp (ul) delen. Då en avvikande nackspalt m.m. velat vara en starkare indikation på att något är fel än moderns värden.

Det är väldigt konstigt att det inte är tillåtet under en viss ålder. Nog för att det är vanligare vid hög ålder, men knappast viktigare för äldre än för yngre. Och det händer ju faktiskt yngre med. Tycker att alla som vill borde få den möjligheten när det finns. Oavsett om det är för att ta ett aktivt beslut eller för att förbereda sig. Sen har kub ganska många brister i sin sannolikhetsberäkning, men det är en annan fråga och är ju lika oavsett 20 år eller 37 år.

• Loppan84

Jag är torr och osugen, har kramper och inte lust. Känner mig dessutom förjävla ful - finnig, tjock, dålig hud och här. Har hört att man ofta får fin hud och hår efter några veckor så hoppas det stämmer för nu ser jag ut som 7 svåra år ;)

Så nej blir ingen ligging nu, kanske om några dagar eller nån vecka ;)

eagle87 skrev 2016-02-24 12:06:39 följande:

Förresten hur gör ni andra med sex? Vi provade lite i helgen men liksom inget vaginalt... De va så skönt att för första gången på två år inte tänka på ägglossning men fick världens värk kramp i 2 min precis efter orgasm... Vågar inte igen men känner mig mer sugen än nånsin på 2 år...

• Loppan84

Ja inatt har jag sovit som en stock :) flera feta finnar och plitor och det brukar jag faktiskt inte ha. Det är straffet för att jag sa att jag inte hade symptom - 2 dygn senare - finnig, svullen, illamående och trött haha ;) Jaja jag ska inte klaga är många som mår sämre och saker kommer säkert ändra sig så plötsligt är hyn bra men nått annat irriterande ;) Man får ta det onda med det goda.

eagle87 skrev 2016-02-24 19:59:58 följande:

Känner mig också skit tjock :( hyn e däremot bättre. Tiden går så sakta O ja e såååå trött... Sover du bättre nu??

• Loppan84

Oooh spännande! Funderar på att inte ta några fler eller så väntar jag till lördag, tar det osäkra före det osäkra kommer säkert bara bli onödigt stressad om det fortfarande står 2-3

eagle87 skrev 2016-02-24 20:23:37 följande:

Åh va skönt att du kan sova:) ja snart kommer du stråla.. Pregnancy glow lol

Ska ta mitt cb ikväll orkar ej Vånta O de har gått en vecka sen de första

• Loppan84

Yay!!! Hurra! Längtar så till du ska göra ul så vi får se hur många det är :)

Är på äl+20 så vi är ju sjukt nära varandra, men tog test igårkväll som visare 2-3 :( Nu vill jag vänta några dagar. Jag vet hur lång tid det tog att öka från 25 till 200 så har räknat ut att dubblingstiden är ca var 40e timme för mig så om det inte har avstannat borde jag nå 2000 sent på torsdag. Haha mvh ingenjörnörden ;)

eagle87 skrev 2016-02-24 20:48:29 följande:

Lycka <3

Hur många dagar efter äl är du?? Jag är på äl+19 idag. När tog du de senaste? Har du mer test hemma?

• Loppan84

Förlåt att jag är så j-a nojig och tjatig men måste råga en sak. Har haft ont i båda sidor idag, som typ håll. Kommer och går men är långt ut på sidorna. Är det något ni känner igen? Plus att det kommer ganska då onda och kraftiga hugg till vänster när jag nyser, snyter mig eller vrider mig.

Detta kom imorse och har kommit och gått under dagen, inte haft det innan.

• Loppan84

Ja var två dagar innan dig på bin men tydligen bara 1 dag på äl så du har väl en dag längre lutealfas än mig. Jag har 13 dagar, har du 14?

Hade äl 3 feb.

Har ul på tisdag (1 mars), känns lite tidigt med 6+2 men enligt bm så brukar de flesta kunna se hjärtslag då...

eagle87 skrev 2016-02-24 23:55:00 följande:

Trodde du va 2 dagar före mig, ja tror verkl inte du behöver va orolig, dina symptom ökar ju liksom O du har ju inga spotting lr ngt, blä vi är så besatta... Dessutom så ökar ju dina cb streck.. Ja öppnar oxå de.. Såhär ser dagens ut jämfört med 2-3. De låg känsliga test strecket e ju starkare än kontroll strecket så ja undrar verk va mitt hcg ligger på, detta va 2 timmar hållt kvällskiss...

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend