Gravida från Tempar/Fertility Friend
Ja det låter lite krångligt att göra provet på två olika ställen... Kanske ska försöka ta en tur till sthlm i v 12 då...
Ja jag vet det låter helt sjukt, det är tillåtet för de som är 37+ men annars är det faktiskt olaglig så jag får inte skicka några prover hit för de får inte ge besked om avvikelser :(
Man får göra själva ul:t privat i v 12 och de kan då säga om nått ser konstigt ut men man får inte göra provet någonstans och man får inte heller boka ul för att specifikt mäta nacken men en generell koll och då brukar de också göra det...
Oj, är det olagligt? För provet så är det perfekt i tid. Men ul görs i v 11-14. Jag får fram lite olika tidsgränser för ul när jag googlar (svårt att veta om det avses som t.ex. v11 eller 10+ också). Men det kan kanske vara möjligt att göra de sista dagarna du är i sthlm. Analysen av blodprovet tror jag däremot tar någon vecka, så resultatet kanske inte är färdigt då. Men det kan ju bara vara en säkerhetsmarginal de skriver ut.
Att göra ul i norge kan kanske bli svårt om kub är olagligt. De måste ju kunna sammanställa blodproverna och nackspalten för att få fram sannolikhetsberäkningen.. I ett datasystem antar jag? Oinsatt på den punkten.
Jag tror nog att det bästa du kan göra om du vill göra kub är att ringa en privat mottagning och se om ni kan hitta en lösning. Kanske kan de göra allt i sthlm, men du får resultatet senare (när analysen av blodprovet är färdigt). Eller så kanske de kan skicka en beställning på proverna till Norge och du tar dem där. Vi har t.ex.många vc som drivs av norska legevisitten och våra svenska provet skickas till Norge för analys.