Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-10-25 16:52:47 följande:

Är det någon som varit med om att det bara kommit lite fostervatten? Ursäkta ingående beskrivning nu, den kvackelmagade kan sluta läsa. Började plötsligt rinna lite vatten och trodde vattnet kanske skulle gå, gick på toa men sipprade bara ute lite till och sen kom vita mjölkiga flytningar. Kan man läcka bara lite vatten först eller är det så att när vattnet väl går så kommer allt med en gång? För det känns väl inte som slemproppen med vita flytningar väl? Tror kanske slemproppen har kommit lite pö om pö redan förra veckan, men inte helt säker.

Jag läckte fostervatten i tre dagar innan dottern föddes. Det är jättevanligt att man bara småläcker lite. Du måste däremot åka in för en kontroll och konstatera om det är fostervatten eller inte. Är det fostervatten utan att värkarna kommer igång så måste du bli igångsatt inom några dagar, eftersom det finns infektionsrisker med att gå för länge med läckande vatten.

Där jag bodde då gällde 72 timmar innan igångsättning men på de flesta ställen är det 48 timmar (men kan ju va annorlunda i Norge), då fick jag komma in på ctg varje dag för att ha koll på bebis samt ta tempen hela tiden för att ha koll på om en ev infektion var på gång. Bebis mådde bra hela tiden och jag fick lite hög temp på tredje dagen, i början av förlossningen så fick bara antibiotikadropp. :)

Hoppas det är på gång nu!
  • Sajocawa
    Sajocawa skrev 2016-10-25 18:01:29 följande:

Jag läckte fostervatten i tre dagar innan dottern föddes. Det är jättevanligt att man bara småläcker lite. Du måste däremot åka in för en kontroll och konstatera om det är fostervatten eller inte. Är det fostervatten utan att värkarna kommer igång så måste du bli igångsatt inom några dagar, eftersom det finns infektionsrisker med att gå för länge med läckande vatten.

Där jag bodde då gällde 72 timmar innan igångsättning men på de flesta ställen är det 48 timmar (men kan ju va annorlunda i Norge), då fick jag komma in på ctg varje dag för att ha koll på bebis samt ta tempen hela tiden för att ha koll på om en ev infektion var på gång. Bebis mådde bra hela tiden och jag fick lite hög temp på tredje dagen, i början av förlossningen så fick bara antibiotikadropp. :)

Hoppas det är på gång nu!

Och även om det inte var något så är det säkrast med en koll... testa lägga en binda, eller liten handduk i trosorna. Vattnet sugs ju upp medan flytningar lägger sig ovanpå.

Jag vet många som åkt in för misstanke om vattenavgång men så va det bara rikligt med flytningar, men det händer ju också att det är fostervatten. För mig kom det verkligen pö om pö så var verkligen osäker på om det var vattnet eller bara rikligt med flytningar, men det var ingen tvekan när jag var på sjukhuset, då rann det till som fasen när jag hoppade upp i gynstolen samt att hon såg direkt när hon "tittade in" att det var vatten som läckte. Även om jag fått det så bekräftat så fortsatte jag ändå tvivla resten av dagen om det verkligen var fostervatten eller inte... kändes så konstigt när det liksom inte kom något på ganska länge.. haha
  • Sajocawa
    frestelsen skrev 2016-10-26 19:22:00 följande:

Hur vet man bf? Om jag hade senast mens 1/10 trolig äl cd 17 (då vi hade sex) är på cd 28 idag. Hur funkar det? Känns som alla appar räknar från sista mens och de stämmer ju inte med äl alltid:/

Jag hade räknat bakåt 14 dagar från äl och angett det datum som senaste mens, alla beräkningar utgår från att man har äl ca 14 dagar efter mens nämligen. Så gjorde även jag när jag var på inskrivning hos barnmorskan, sa ett påhittat datum som passade ihop med min ägglossning så att det inte skulle bli fel...dom går ju efter deras snurra oavsett om man vet exakt när ägglossning ägde rum. Grattis förresten!

Och loppan, hoppas det händer nu! :D Är det redan igång med riktiga värkar så borde en igångsättning verkligen inte bli så långdraget, snabbar ju bara på det som redan är på gång. För mig hjälpte det ju med en hinnsvepning och lite värkstimulerande dropp och så var hon ute 9 timmar senare (Jag hade visserligen kanske lite kraftigare värkar än vad du har gissar jag på, men som ju ändå inte gjorde mycket nytta på tappen) så förhoppningsvis är du mamma imorgon! <3
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-10-27 07:56:57 följande:

Heja loppan! Snart (om inte redan!) har ni honom hos er! Någon som gissade på idag förresten? Var är listan? XD

Haha ja den som orkar leta upp listan får extra cred ;) jag tror förresten min gissning var på 28:e (ändrade ju mig för några dagar sen efter att listan skrevs) så får hoppas att förloppet inte går föööör snabbt för loppan ;) sådär strax efter midnatt blir perfekt ;)
  • Sajocawa

Äsch... bläddrade tillbaka till sida 540 utan att hitta någon lista, sen gav jag upp, jobbigt att bläddra i telefonen. Men då ligger den innan sida 540 i alla fall ;)

Hittade däremot att det var den 27:e jag gissat på (inte 28:e som jag nyss skrev) så hoppas det går fort så han hinner komma idag ;)

• Sajocawa
    Bäbiiiis skrev 2016-10-27 19:14:38 följande:

Nu när man är så otålig att höra om allt gått bra för Loppan kom jag att tänka på en fråga till er som fött barn och er som närmar er förlossningar.

Berättade/kommer ni berätta för familjen (t.ex era föräldrar) när värkarna kommit igång eller vattnet gått att nu blir det nog förlossning snart? Eller höll ni tyst till efter förlossningen och sen meddelade att ni nu fött barn?

Vi valde att vänta till efter innan vi berättade för någon. Jag misstänker att det hade blivit några nervösa timmar för min mamma om vi berättat redan innan vi åkte in. Men har man syskon som behöver barnvakt behöver ju såklart någon få veta.

Förra gången berättade vi för hans mamma (skulle vara hundvakt), min mamma och min bästa vän. Men det var lite speciell situation också, mitt vatten gick utan att jag fick värkar så gick med sipprande vatten i tre dagar, och därför kunde jag ju inte låta bli att säga att något var på gång,. När det väl var igång på riktigt och vi var på sjukhuset sa vi inget. Och hade inte vattnet gått sådär i förväg hade nog ingen fått veta att det var på gång, jag gillar mer att överraska ;). Den här gången får bara min mamma veta för hon ska vara barnvakt. Den här gången har jag inte ens gått ut på sociala medier med att jag är gravid så blir roligt att kläcka den nyheten efter att bebis har kommit (har dessutom pluggat heltid det här året med skoldagar 9-18, en 2-åring på kvällarna och jobb varannan helg så har inte direkt hunnit träffa många vänner heller så det är bara de allra närmsta som vet...)
  • Sajocawa
    columbus skrev 2016-10-27 19:35:11 följande:

Jag har ju inte barn sedan tidigare men däremot så har vi en liten hund här hemma. Vi lär med andra ord behöva berätta för någon som kan ta hand om henne när det börjar bli dags.

Någon mer här med hund för övrigt? Hur har det i så fall funkat runt förlossningen och tiden efter? Vi har vanligtvis hunden på hunddagis men jag hoppas ju kunna ha henne hemma sen som mammaledig. Det kanske är ett väldigt önsketänkande dock?

Vi hade hund när vi fick första barnet, vi hade honom hemma men har alltid haft honom hemma också (då jag och min man jobbat om varandra eller så har jag haft med mig hunden på jobbet). Jag tyckte det funkade bra. Däremot blev han deprimerad (på riktigt deprimerad, inte bara lite nere och avis..) då han alltid varit min lille bebis i många år (en sån där typisk ras som gillar alla människor men AVGUDAR en speciell person, mig i det här fallet) och så fick jag en ny bebis.. så vi var tvungna att göra oss av med honom när barnet var ett halvår.. stackarn, men han har det underbart nu hos världens bästa familj som jag har regelbunden kontakt med och han mår så bra. Så jag hoppas att det går bra för er, får alltid en liten klump i magen när jag hör att par som väntar barn har hund, men vet ju att det är mycket vanligare att det går bra än att hunden blir deprimerad som min blev..
  • Sajocawa

Jag har visst inte gissat på iskristall men tror den 6:e! Så svårt att få listan bra från mobilen bara så vågar inte lägga till själv...

• Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-29 11:18:30 följande:

Sagoskog - var det du som varnade för vatten efter förlossningen? Tack för det isåfall, annars hade jag bog fått en chock. Gick ner 8 kg på förlossningen men gått upp nästan sllt det i vatten efter. Inga skor passar och händerna är giga. Hade du inte sagt nått hade jag fått världens chock. Bm säger stt det brukar försvinna med en gång mjölken rinner till, gjorde det det för dig? Har massa råmelk fortfarande och lilleman ammar glatt så hoppas mjölken rinner till snart.

Det var jag!! Svällde galet om fötterna så kunde inte åka hem i mina egna skor ens.. Hm minns inte exakt när det försvann, men vi åkte hem från BB två dygn efter förlossningen och det var kvar minst ett dygn hemma, och så la det sig gradvis liksom... mjölken rann nog till ordentligt 3e eller 4e dagen och det kanske stämde med att svullnaden la sig då..

hoppas det går över snabbt, jag svällde ju som sagt bara om fötterna så led inte så mycket av det, kunde ju ändå gå okej, men kan tänka mig att det är jobbigt om även händerna drabbas..

Åh vad mysigt ni verkar ha det ändå, skönt att du är glad och tillfreds trots lite problem med övernattning och sånt. Födde du förresten på det där speciella sjukhuset/avdelningen som du ville?

Hoppas ni får komma hem snart så ni kan mysa ordentligt hela familjen, det är en speciell känsla att komma till sitt hem igen för första gången - för det känns som ett helt nytt hem när man helt plötsligt har en bebis med sig.
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-10-29 14:06:47 följande:

Ja just det! Ja bort ska det ju iallafall så får vi se när och hur. Ja har varit mysigt ändå fakriskt och nu ska vi strax få flytta till patienthotellet där pappa också får bo vi måste stanna 2 till nätter dock pga min infektion men gör inget när vi har ett helt fint dubbelrum vi 3 :)

Nej där får man bara föda om man inte har några komplikationer eller nått så pga igångsättningen var det inte ett alternativ. Efter att fått epidural så tycker jag det va himmelriket så ska inte klaga - det var nog helt rätt för mig. Dock tror jag kanske jag sluppit de svaga värkarna på slutet som gjorde att fl drog ut på tiden är men i efterhand är jag ändå ett stort fan av epidural. Hsde aldrig trott det var SÅ stor skillnad alltså. Hade du det förra gången? Tänker du ta det denna?

Huvudsaken är ju att du är nöjd ändå även om det inte blev som du tänkte först. Det är ju lite så och därför har jag sagt både förra gången och den här att jag vill bara ta allting som det kommer. Däremot var jag själv inställd förra gången på att klara mig utan epidural men som sagt hålla det öppet, och redan innan min "igångsättning" efter att jag bara legat med värkar hela natten så ville jag ha epidural, haha, fast var knappt öppen 2 cm då så fick inget. Bad om det igen mycket senare men det tog över 1 timme innan jag fick det pga personalbyte samt akutfall där läkaren behövdes mer, så när jag väl fick det (dubbeldos!) kände jag inte av det då jag fick krystvärkar som epidrualen inte gjorde nån effekt på...

Den här gången är jag helt klart öppen till att ta det (och helst tidigare så jag hinner känna effekten för en gång skull, har ju hört så fantastiska historier om det! ) men är skönt att veta att jag trots allt överlevde utan förra gången...
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend